SZÍNHÁZI MELLÉKLET - esszé

Örökzöld

Kis nemzeti disputa

  • Upor László
  • 2025. szeptember 24.

Színház

Két évtizede a szerb országos színházi találkozó, az újvidéki Sterijino Pozorje konferenciáján adtam elő, a nemzeti színház eszménye és a gyakorlata témakörében. A meghívók feltételezték, hogy a soroksári úti cifra palota (alias: Nemzeti) okozta sokkból még fel sem ocsúdott budapesti szakértőként érdekes szempontokkal szolgálhatok. Nem tévedtek.

Gondosan kidolgozott előadásomat az utolsó pillanatban félredobva forradalmi javaslattal álltam elő, mondván: a kis Magyarország komoly szívességet tett a színházi népek nagy családjának a katasztrofális budapesti izé megépítésével, hisz’ mindenki saját szemével láthatja, hogy… És ahol még esetleg nem húzták fel a sajátjukat, próbaképp, nosza, béreljék ki a budapesti Nemzetit egy-egy teljes évadra. Így ők jutányos bérleti díj árán beláthatják, hogy olyasmire pazarolnák az adófizetők pénzét, amire semmi szükségük; az építtető (kicsiny nemzetünk) pedig valamelyest csökkentheti az elbaltázott presztízsberuházás veszteségét. Az előadás fergeteges sikert aratott – de a világraszóló terv sajnos nem valósult meg.

Kell-e nekünk nemzeti színház? A válasz nemcsak attól függ, kitől kérded, hanem attól is, hogy mikor. Sőt olykor attól is, hogy ki kérdi.

Az európai nemzeti színházak létrejötte többnyire a nemzetté válást kísérő, szimbolikusan is értelmezhető aktus – a 19. század derekától elharapódzó szokás. Nyelvi és kulturális önmeghatározásra – sőt önmegkülönböztetésre – volt (?) akkoriban szükség, megjelentek tehát a nemzetinek szánt, nevezett, kikiáltott intézmények (nem csak színházak persze). Egy nemzeti színház – a születése pillanatában – sosem csak a színpadi alkotások esztétikumáról szól. Fontos társadalmi (politikai?) szerepet tölt be, az igazi kérdés, hogyan változik ez a szerep, és ehhez hogyan (nem) tud alkalmazkodni a színház(i élet). Vagyis az igazi kérdés: milyen nemzeti színházra van szükség, ha már…?

Minden olyan alakulat, amely megéri saját felnőttkorát, megérdemli, hogy újragondolják a küldetését, a működését – legyen szó kompakt gondolati rendszerről, intézményről vagy épületről. A változó idő szükségtelenné tehet bizonyos funkciókat, a korábban adekvát válaszok ellentmondásossá, sőt nevetségessé válhatnak, a progresszív gondolat önmaga paródiájává, retrográd szlogenné módosulhat és viszont. Szükséges tehát a folyamatos újra­definiálás. Gondolkodni kell róluk.

Először arról: mi a nemzet? Aztán arról: mi a színház, és utóbbinak mi dolga az előzővel? Amint mindezt közös ügynek tekintjük, végtelenül bonyolulttá válik, ami addig egyszerűnek tűnhetett.

A nemzetépítés, a nemzetesedés klasszikus történelmi pillanatában a hangsúlyos különbözőség, a megkülönböztetés volt a feladat. Az érett és biztonságos nemzeti lét korában ez már nem indokolt. A sovinizmusba, felsőbbrendűség-érzésbe hajló nacionalizmus (az üres nemzeti büszkélkedés) nemcsak anakronisztikus, de ön- és közveszélyes is. De vajon a globalizáció, a világzsugorodás idején mennyire fenyeget újra a nyelv- és kultúravesztés réme, illetve mennyire lehet ezt a rémet célzatosan a falra festeni?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.