SZÍNHÁZI MELLÉKLET - esszé

Örökzöld

Kis nemzeti disputa

  • Upor László
  • 2025. szeptember 24.

Színház

Két évtizede a szerb országos színházi találkozó, az újvidéki Sterijino Pozorje konferenciáján adtam elő, a nemzeti színház eszménye és a gyakorlata témakörében. A meghívók feltételezték, hogy a soroksári úti cifra palota (alias: Nemzeti) okozta sokkból még fel sem ocsúdott budapesti szakértőként érdekes szempontokkal szolgálhatok. Nem tévedtek.

Gondosan kidolgozott előadásomat az utolsó pillanatban félredobva forradalmi javaslattal álltam elő, mondván: a kis Magyarország komoly szívességet tett a színházi népek nagy családjának a katasztrofális budapesti izé megépítésével, hisz’ mindenki saját szemével láthatja, hogy… És ahol még esetleg nem húzták fel a sajátjukat, próbaképp, nosza, béreljék ki a budapesti Nemzetit egy-egy teljes évadra. Így ők jutányos bérleti díj árán beláthatják, hogy olyasmire pazarolnák az adófizetők pénzét, amire semmi szükségük; az építtető (kicsiny nemzetünk) pedig valamelyest csökkentheti az elbaltázott presztízsberuházás veszteségét. Az előadás fergeteges sikert aratott – de a világraszóló terv sajnos nem valósult meg.

Kell-e nekünk nemzeti színház? A válasz nemcsak attól függ, kitől kérded, hanem attól is, hogy mikor. Sőt olykor attól is, hogy ki kérdi.

Az európai nemzeti színházak létrejötte többnyire a nemzetté válást kísérő, szimbolikusan is értelmezhető aktus – a 19. század derekától elharapódzó szokás. Nyelvi és kulturális önmeghatározásra – sőt önmegkülönböztetésre – volt (?) akkoriban szükség, megjelentek tehát a nemzetinek szánt, nevezett, kikiáltott intézmények (nem csak színházak persze). Egy nemzeti színház – a születése pillanatában – sosem csak a színpadi alkotások esztétikumáról szól. Fontos társadalmi (politikai?) szerepet tölt be, az igazi kérdés, hogyan változik ez a szerep, és ehhez hogyan (nem) tud alkalmazkodni a színház(i élet). Vagyis az igazi kérdés: milyen nemzeti színházra van szükség, ha már…?

Minden olyan alakulat, amely megéri saját felnőttkorát, megérdemli, hogy újragondolják a küldetését, a működését – legyen szó kompakt gondolati rendszerről, intézményről vagy épületről. A változó idő szükségtelenné tehet bizonyos funkciókat, a korábban adekvát válaszok ellentmondásossá, sőt nevetségessé válhatnak, a progresszív gondolat önmaga paródiájává, retrográd szlogenné módosulhat és viszont. Szükséges tehát a folyamatos újra­definiálás. Gondolkodni kell róluk.

Először arról: mi a nemzet? Aztán arról: mi a színház, és utóbbinak mi dolga az előzővel? Amint mindezt közös ügynek tekintjük, végtelenül bonyolulttá válik, ami addig egyszerűnek tűnhetett.

A nemzetépítés, a nemzetesedés klasszikus történelmi pillanatában a hangsúlyos különbözőség, a megkülönböztetés volt a feladat. Az érett és biztonságos nemzeti lét korában ez már nem indokolt. A sovinizmusba, felsőbbrendűség-érzésbe hajló nacionalizmus (az üres nemzeti büszkélkedés) nemcsak anakronisztikus, de ön- és közveszélyes is. De vajon a globalizáció, a világzsugorodás idején mennyire fenyeget újra a nyelv- és kultúravesztés réme, illetve mennyire lehet ezt a rémet célzatosan a falra festeni?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.