SZÍNHÁZI MELLÉKLET - esszé

Örökzöld

Kis nemzeti disputa

  • Upor László
  • 2025. szeptember 24.

Színház

Két évtizede a szerb országos színházi találkozó, az újvidéki Sterijino Pozorje konferenciáján adtam elő, a nemzeti színház eszménye és a gyakorlata témakörében. A meghívók feltételezték, hogy a soroksári úti cifra palota (alias: Nemzeti) okozta sokkból még fel sem ocsúdott budapesti szakértőként érdekes szempontokkal szolgálhatok. Nem tévedtek.

Gondosan kidolgozott előadásomat az utolsó pillanatban félredobva forradalmi javaslattal álltam elő, mondván: a kis Magyarország komoly szívességet tett a színházi népek nagy családjának a katasztrofális budapesti izé megépítésével, hisz’ mindenki saját szemével láthatja, hogy… És ahol még esetleg nem húzták fel a sajátjukat, próbaképp, nosza, béreljék ki a budapesti Nemzetit egy-egy teljes évadra. Így ők jutányos bérleti díj árán beláthatják, hogy olyasmire pazarolnák az adófizetők pénzét, amire semmi szükségük; az építtető (kicsiny nemzetünk) pedig valamelyest csökkentheti az elbaltázott presztízsberuházás veszteségét. Az előadás fergeteges sikert aratott – de a világraszóló terv sajnos nem valósult meg.

Kell-e nekünk nemzeti színház? A válasz nemcsak attól függ, kitől kérded, hanem attól is, hogy mikor. Sőt olykor attól is, hogy ki kérdi.

Az európai nemzeti színházak létrejötte többnyire a nemzetté válást kísérő, szimbolikusan is értelmezhető aktus – a 19. század derekától elharapódzó szokás. Nyelvi és kulturális önmeghatározásra – sőt önmegkülönböztetésre – volt (?) akkoriban szükség, megjelentek tehát a nemzetinek szánt, nevezett, kikiáltott intézmények (nem csak színházak persze). Egy nemzeti színház – a születése pillanatában – sosem csak a színpadi alkotások esztétikumáról szól. Fontos társadalmi (politikai?) szerepet tölt be, az igazi kérdés, hogyan változik ez a szerep, és ehhez hogyan (nem) tud alkalmazkodni a színház(i élet). Vagyis az igazi kérdés: milyen nemzeti színházra van szükség, ha már…?

Minden olyan alakulat, amely megéri saját felnőttkorát, megérdemli, hogy újragondolják a küldetését, a működését – legyen szó kompakt gondolati rendszerről, intézményről vagy épületről. A változó idő szükségtelenné tehet bizonyos funkciókat, a korábban adekvát válaszok ellentmondásossá, sőt nevetségessé válhatnak, a progresszív gondolat önmaga paródiájává, retrográd szlogenné módosulhat és viszont. Szükséges tehát a folyamatos újra­definiálás. Gondolkodni kell róluk.

Először arról: mi a nemzet? Aztán arról: mi a színház, és utóbbinak mi dolga az előzővel? Amint mindezt közös ügynek tekintjük, végtelenül bonyolulttá válik, ami addig egyszerűnek tűnhetett.

A nemzetépítés, a nemzetesedés klasszikus történelmi pillanatában a hangsúlyos különbözőség, a megkülönböztetés volt a feladat. Az érett és biztonságos nemzeti lét korában ez már nem indokolt. A sovinizmusba, felsőbbrendűség-érzésbe hajló nacionalizmus (az üres nemzeti büszkélkedés) nemcsak anakronisztikus, de ön- és közveszélyes is. De vajon a globalizáció, a világzsugorodás idején mennyire fenyeget újra a nyelv- és kultúravesztés réme, illetve mennyire lehet ezt a rémet célzatosan a falra festeni?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.