SZÍNHÁZI MELLÉKLET - esszé

Örökzöld

Kis nemzeti disputa

  • Upor László
  • 2025. szeptember 24.

Színház

Két évtizede a szerb országos színházi találkozó, az újvidéki Sterijino Pozorje konferenciáján adtam elő, a nemzeti színház eszménye és a gyakorlata témakörében. A meghívók feltételezték, hogy a soroksári úti cifra palota (alias: Nemzeti) okozta sokkból még fel sem ocsúdott budapesti szakértőként érdekes szempontokkal szolgálhatok. Nem tévedtek.

Gondosan kidolgozott előadásomat az utolsó pillanatban félredobva forradalmi javaslattal álltam elő, mondván: a kis Magyarország komoly szívességet tett a színházi népek nagy családjának a katasztrofális budapesti izé megépítésével, hisz’ mindenki saját szemével láthatja, hogy… És ahol még esetleg nem húzták fel a sajátjukat, próbaképp, nosza, béreljék ki a budapesti Nemzetit egy-egy teljes évadra. Így ők jutányos bérleti díj árán beláthatják, hogy olyasmire pazarolnák az adófizetők pénzét, amire semmi szükségük; az építtető (kicsiny nemzetünk) pedig valamelyest csökkentheti az elbaltázott presztízsberuházás veszteségét. Az előadás fergeteges sikert aratott – de a világraszóló terv sajnos nem valósult meg.

Kell-e nekünk nemzeti színház? A válasz nemcsak attól függ, kitől kérded, hanem attól is, hogy mikor. Sőt olykor attól is, hogy ki kérdi.

Az európai nemzeti színházak létrejötte többnyire a nemzetté válást kísérő, szimbolikusan is értelmezhető aktus – a 19. század derekától elharapódzó szokás. Nyelvi és kulturális önmeghatározásra – sőt önmegkülönböztetésre – volt (?) akkoriban szükség, megjelentek tehát a nemzetinek szánt, nevezett, kikiáltott intézmények (nem csak színházak persze). Egy nemzeti színház – a születése pillanatában – sosem csak a színpadi alkotások esztétikumáról szól. Fontos társadalmi (politikai?) szerepet tölt be, az igazi kérdés, hogyan változik ez a szerep, és ehhez hogyan (nem) tud alkalmazkodni a színház(i élet). Vagyis az igazi kérdés: milyen nemzeti színházra van szükség, ha már…?

Minden olyan alakulat, amely megéri saját felnőttkorát, megérdemli, hogy újragondolják a küldetését, a működését – legyen szó kompakt gondolati rendszerről, intézményről vagy épületről. A változó idő szükségtelenné tehet bizonyos funkciókat, a korábban adekvát válaszok ellentmondásossá, sőt nevetségessé válhatnak, a progresszív gondolat önmaga paródiájává, retrográd szlogenné módosulhat és viszont. Szükséges tehát a folyamatos újra­definiálás. Gondolkodni kell róluk.

Először arról: mi a nemzet? Aztán arról: mi a színház, és utóbbinak mi dolga az előzővel? Amint mindezt közös ügynek tekintjük, végtelenül bonyolulttá válik, ami addig egyszerűnek tűnhetett.

A nemzetépítés, a nemzetesedés klasszikus történelmi pillanatában a hangsúlyos különbözőség, a megkülönböztetés volt a feladat. Az érett és biztonságos nemzeti lét korában ez már nem indokolt. A sovinizmusba, felsőbbrendűség-érzésbe hajló nacionalizmus (az üres nemzeti büszkélkedés) nemcsak anakronisztikus, de ön- és közveszélyes is. De vajon a globalizáció, a világzsugorodás idején mennyire fenyeget újra a nyelv- és kultúravesztés réme, illetve mennyire lehet ezt a rémet célzatosan a falra festeni?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.