Könyv

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Pikli Natália: Shakespeare minden időkre

Kritika

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A „Shax-biblia” ahhoz a fiatal generációhoz is eljuttathatja az életművet, amelyik a drámaíróhoz a Kertész utcai Shax­peare-mosó oldott formájában tudott csak közelebb kerülni.

Gondolhatnánk, hogy magyar nyelven is bőven akad Shakespeare teljes életművét átfogó szakmunka, ez azonban nincs így. Az utolsó, Géher István Shakespeare olvasókönyve még 1991-ben jelent meg. Pikli az ő tanítványaként köteleződött el a Shakespeare-kutatás mellett, és az ELTE anglisztika tanszékének egyetemi docenseként két korábbi – Németországban, illetve Angliában megjelent – Shakespeare-monográfiát is jegyez.

A Géher István-kötet megjelenése óta eltelt bő három évtized alatt az olvasók klasszikus szövegekhez való viszonya (egyáltalán az olvasáshoz való viszony), valamint a film és a színház is sokat változott. Ennek megfelelően a könyv kitér a filmes és színpadi feldolgozásokra, a mára már klasszikusnak számító moziktól a Shakespeare-alapú tinikomédiákig, a Szerelmes Shakespeare-től a Rómeó és Júlia musicalváltozatáig.

Kiindulópontja és vezérfonala azonban – ahogy az első fejezet címe fogalmaz – a „mítoszromboló tudomány”. „Mi az, ami tényekkel alátámasztható valóság, (…) ami vágyalapú gondolkodás, és mi az, ami egyszerű badarság.” Mindezt érzékletes példákkal bemutatva. Hogy csak egyet idézzek: a Shakespeare születése körüli viták a pontosnak feltételezett időpont megjelölésétől addig terjednek, hogy ilyen nevű szerző valójában nem is létezett. Ami viszont tény: 1564. április 26-án keresztelték meg. Ennek ugyanis van írásos nyoma az egyházi anyakönyvben. Hogy ehhez képest mikor született, arra a korabeli anyakönyvezési szokásokból lehet következtetni, ám biztosan nem tudható.

Képet kapunk a 16. századi angol színház működéséről, a korabeli könyvkiadási viszonyokról, és ennek tükrében a drámaszövegek sorsáról. Megtudjuk például, hogy meggazdagodni akkoriban sem lehetett drámák ki­adásából, némi hasznot azonban mégis hajtottak – szerencsénkre, hiszen a könyvkiadók ezért szánták rá magukat az úgynevezett, nagyon egyszerű küllemű kvartó kiadásokra, amelyeket nagyjából két korsó sör áráért lehetett kapni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.