Performanszokkal a helyi problémák tematizálásáért – ilyen a Trafó PerformanszBusz projektje

  • Artner Szilvia Sisso
  • 2025. december 5.

Színház

A Trafó egy-egy nagyobb programon belül ad lehetőséget a független alkotóknak a bemutatkozásra, illetve a közönség és a művészek találkozására, ennek egyik terepe az ősszel indult PerformanszBusz projekt is, amely helyben igyekszik feldolgozni a különféle problémákat. 

A Trafó számára már az 1998-as indulásakor is fontos volt a fontos nemzetközi és hazai produkciók bemutatása mellett a hazai pályakezdő alkotók, különösen a táncosok támogatása. Mára viszont annyira minimális támogatás és tér jut a függetleneknek, hogy a társulatok helyett laza együttműködések jönnek létre, a nagyprodukciók helyett pedig úgynevezett folyamatmunkák születnek. A Trafó új vezetése úgy alkalmazkodik a helyzethez, hogy egy-egy nagyobb programon belül ad teret a bemutatkozásra, illetve arra, hogy a közönség több időt tölthessen a művészekkel, meg egymással is. (Nem teljesen új az elv, hasonlóképpen „működik” több mint egy évtizede az Artus Társulat Kérészművek című sorozata is.)

Ilyen lehetőséget jelentenek a Trafóban és külső helyszíneken egyaránt zajló fókuszhétvégék (december 5-7., illetve 12-14. között Semmit rólunk nélkülünk címmel épp a kisebbségi tapasztalatok tematizálásával foglalkozó fókuszhétvégék), valamint az élménybuszozás is. A Trafó PerformanszBusz programja során a budapesti közönséget az ország különböző térségeibe utaztatják, hogy a helyi közösségekkel művészeti eseményeken keresztül találkozhassanak. Minden út a közügyekkel foglalkozik, ennek jegyében az első még októberben Dél-Magyarországra vezetett, ahol a víz, illetve a vízhiány tematizálta a napot.

A transzdiszciplináris programszerkesztés előnye a szélesebb spektrum, az innováció, a különböző közösségek keveredésének élménye, és ezeken keresztül a közös érdekek felismerése. Persze a változatosság és a „pörgés” meg is nehezítheti az elmélyülést, de a megváltozott körülmények, a klímaváltozás, a válság, a diktatúra, a krízis a művészeket és a művészeti intézményeket is az új megoldások keresésére ösztönzi.

A PerformanszBusz nagy ötlet, de nem saját találmány. A Trafó egyik partnerintézménye, a prágai Studio Alta évek óta szervez ilyen túrákat. Az első trafós út októberben a Homokhátságba vitte a résztvevőket. A nap során láttunk meglévő előadást új helyzetre adaptálva, régi művészeket friss együttműködésekben, miközben felvettünk minden ruhát és pokrócot, ami vittünk, mert épp beköszöntött az ősz. Már az úton a társadalmi kérdések és a klímaváltozás, pontosabban az aszály volt a tematika, és az első programpontként Kozma Zsófi Rebeka és Vass Imre közös akciója is elkezdődött már az utazás alatt. 

 
Fotó: Zoltai András/Trafó

Az 1984-es hírhedt Pusztavacsi Békefesztivál, Magyarország addigi legnagyobb létszámú rockbulijának az emlékét idézték fel, ahol részben a szervezetlenségnek köszönhetően a „megvadult magyar ifjúságot” jól elverték a Kádár-rendszer rendőrei, majd véget vetettek a bulinak. Megnéztük a koncertrészletet a busz képernyőjén, amikor a Kugli zenekar játszott, épp a balhé kitörése előtti percekben, a Senki fia című utolsó dalukra pedig már a két táncos is ott tombolt a busz közepén. A performansz rámutatott: minden autokrata rendszer ellensége az ifjúság, főleg akkor, ha demonstrál a jogaiért vagy tiltakozik a vízmegtartó növényzet kiirtása ellen.

Első kiszállás a Duna-Ipoly Nemzeti Parkban, Pusztavacstól egy kilométerre, Magyarország földrajzi közepén a Kerényi József tervezte jelzőtoronynál volt. Második állomás a Kiskunfélegyháza szélén található, egykori Fáraó Diszkó épületénél volt, ahol jelenleg a Piramis Dance VFSE akrobatikus látványtánc csoportja működ. Cuhorka Emese és Varga Viktória táncos-koreográfusok néhány nap tréninget tartottak a hozzájuk jelentkező helyi 8-14 éveseknek, majd a tanult technikákat másképp és más zenére alkalmazva beledolgozták az előadásba a saját élményeiket is – majd arról beszélgettünk, ki mit élt át, hogyan dolgozták meg az anyagot.

Jászszentlászlón a helyiekkel és a homokhátsági tájjal ismerkedtünk. Toldi Csaba vízgazdálkodási aktivista tartott előadást, amit mellette, a kiszáradt tóban, Borsos Luca és Thury Zita, a szomatikus technikákkal foglalkozó SVUNG kutatócsoport tagjai fürdőruhás performansza „festett alá”. Egészen bizarr élmény volt megelevendve látni, ahogy „száraz tónak nedves partján döglött béka kuruttyol”, miközben a Tisza szabályozásának, a mocsarak lecsapolásának, a vízátemeléseknek a végzetes következményeiről hallunk. 

A nap fénypontja a szomatikus tájséta volt. Az a pillanat, amikor megérkezünk egy mező közepére, és szemben megjelenik egy porfelhő, aztán benne a nyáj. Közeledik többszáz állat, majd a „hadsereg” minket látva megtorpan. Megérkezett a pásztor is, a néprajzkutató Lajkó Gergely, aki 2019-ben még a Néprajzi Múzeum rácsos ablakából nézte a Kossuth teret és konferenciákon hallgatta, ahogy a klímaválság kicsinálja a pásztorkultúrát, majd elhatározta, hogy tesz valamit. Elméleti szakemberből lett állattartó gazda, és a YouTube-ról tanulta a terelést. Beszélt az új életről, a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás szükségességéről, az afrikai pecsenyebirkáiról, a núbiai, hőségtűrő kecskéiről, meg az őshonos pásztorkutyájáról, amely hőgutát kapott. 

 
Fotó: Zoltai András/Trafó

Alkonyatkor Zsombón a záportározónál, illetve a záportározóban a közeli tanyán felnőtt, fővárosi táncművész Bitó Katalin és Korom Sasu táncolták el az emberi beavatkozások következményeire reflektáló föld-víz-levegő koreográfiájukat. A Kisapáti-tanyán várt az utolsó előadás és a vacsora. Az idillinek tűnő, ám a helyi adatszolgáltatók elmesélése alapján számos ökológiai kihívástól sújtott terepre leszállt a töksötét. A kivilágított fészerben, szerszámok között a magányról merenghettünk Szász Zsófia koreográfussal, aki legutóbbi, Lágymagány című népszerű szólóját itt rendhagyó módon a helyi lakos Kisapáti Katalinnal duóban adta elő.

A találkozásokon és a rengeteg új információn felül azt is megmutatta ez az első alkalom, hogy nem is olyan idegen az „idegen terep", és hogy igen, egy-egy performatív gesztus is lehet kiállás vagy tiltakozás.

 
Fotó: Zoltai András/Trafó  

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Fideszes volt, de elmúlt

Gergely András, a pátyi Tisza Sziget egyik alapítója: Egyre többen kezdenek el „húhaanyázni”, hogy na, ezekre sem fogok többet szavazni. Akkor mindig mondom, hogy áprilisban, a szavazófülkében is jusson majd ez eszébe.