ŐSZI PROGRAMAJÁNLÓ - Interjú

„Gyakrabban kellene vezetőt váltani”

Erdődi Katalin színházigazgató

Színház

Az év eleje óta dolgozik a Trafó vezetőjeként, most az intézmény új célkitűzéseiről kérdeztük.

Magyar Narancs: Mióta kötődsz a Trafóhoz?

Erdődi Katalin: A kezdetek, azaz 1999 óta jártam rendszeresen a Trafóba; később önkénteskedtem is ott. 2004-ben, egy háromfordulós állásinterjú után három évig dolgoztam is itt programszervezőként. Utána szabadúszóként működtem közre, például a dunaPart szakmai programjának koordinátoraként. Majd többévnyi párizsi, németországi és bécsi tartózkodás után most, 2025-ben tértem vissza a Trafóba.

MN: Az idők folyamán milyen változásokat láttál a Trafóban?

EK: Egy új, egyedülálló intézményt mindig nagy kíváncsiság övez, ez így volt a Trafó esetében is. Történelmi idők voltak. Újdonság volt, hogy kortárs művészetet, táncot, színházat, performance-ot lehetett látni. Ráadásul a Trafó nagyon sok külföldi művészt mutatott be. Az elmúlt években inkább a hazai alkotók kerültek előtérbe, de ennek kultúrpolitikai okai is vannak. A független előadóművészek szempontjából nagyon fontos volt a 2008-as előadó-művészeti törvény, amellyel stabilizálódni látszott a terület finanszírozása, és úgy tűnt, van politikai akarat is ennek hosszabb távú támogatására. A Trafó éves működési támogatást kap a fenntartójától, a fővárosi önkormányzattól – 2020-ig a minisztériumtól is kapott. A független művészeknek, társulatoknak pályázniuk kell a támogatásra; a 2008-as törvény egyik vívmánya az volt, hogy magasabb összegű támogatást sikerült kiharcolni a terület számára, és ez érezhetően sokaknak nyitott meg lehetőségeket. Ez a finanszírozás mára a töredékére csökkent, ha nyer is valaki, abból nem tud megcsinálni egy produkciót – ilyenkor a Trafó megpróbálja kipótolni a szükséges pénzt. De persze a Trafó programköltségvetése sem nőtt, miközben a költségei igen, nem csekély infláció van, ami nagy kihívás, mert ahhoz, hogy ne csökkenjen a művészeti programra fordítható pénz, a működési támogatás jelentős növelésére lenne szükség.

MN: Mennyi a fővárostól kapott éves támogatás?

EK: Nem egészen 463 millió forint, az államtól éves szinten kapott bértámogatással együtt pedig úgy 497 millió.

MN: Ha egy művésznek sikerül valamennyi támogatást szerezni, ezzel keresi meg a Trafót?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.