Magyar Narancs: Mióta kötődsz a Trafóhoz?
Erdődi Katalin: A kezdetek, azaz 1999 óta jártam rendszeresen a Trafóba; később önkénteskedtem is ott. 2004-ben, egy háromfordulós állásinterjú után három évig dolgoztam is itt programszervezőként. Utána szabadúszóként működtem közre, például a dunaPart szakmai programjának koordinátoraként. Majd többévnyi párizsi, németországi és bécsi tartózkodás után most, 2025-ben tértem vissza a Trafóba.
MN: Az idők folyamán milyen változásokat láttál a Trafóban?
EK: Egy új, egyedülálló intézményt mindig nagy kíváncsiság övez, ez így volt a Trafó esetében is. Történelmi idők voltak. Újdonság volt, hogy kortárs művészetet, táncot, színházat, performance-ot lehetett látni. Ráadásul a Trafó nagyon sok külföldi művészt mutatott be. Az elmúlt években inkább a hazai alkotók kerültek előtérbe, de ennek kultúrpolitikai okai is vannak. A független előadóművészek szempontjából nagyon fontos volt a 2008-as előadó-művészeti törvény, amellyel stabilizálódni látszott a terület finanszírozása, és úgy tűnt, van politikai akarat is ennek hosszabb távú támogatására. A Trafó éves működési támogatást kap a fenntartójától, a fővárosi önkormányzattól – 2020-ig a minisztériumtól is kapott. A független művészeknek, társulatoknak pályázniuk kell a támogatásra; a 2008-as törvény egyik vívmánya az volt, hogy magasabb összegű támogatást sikerült kiharcolni a terület számára, és ez érezhetően sokaknak nyitott meg lehetőségeket. Ez a finanszírozás mára a töredékére csökkent, ha nyer is valaki, abból nem tud megcsinálni egy produkciót – ilyenkor a Trafó megpróbálja kipótolni a szükséges pénzt. De persze a Trafó programköltségvetése sem nőtt, miközben a költségei igen, nem csekély infláció van, ami nagy kihívás, mert ahhoz, hogy ne csökkenjen a művészeti programra fordítható pénz, a működési támogatás jelentős növelésére lenne szükség.
MN: Mennyi a fővárostól kapott éves támogatás?
EK: Nem egészen 463 millió forint, az államtól éves szinten kapott bértámogatással együtt pedig úgy 497 millió.
MN: Ha egy művésznek sikerül valamennyi támogatást szerezni, ezzel keresi meg a Trafót?
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!