Őszművészet melléklet - rés a présen

„Rezgek is rendesen”

Tokai Andrea színész

  • rés a présen
  • 2015. szeptember 27.

Színház

rés a présen: Miért jöttél idén nyáron Budapestre Temesvárról?

Tokai Andrea: Mert először dolgozom Budapesten színészként, és egyből Pintér Bélával. Na, így kell ezt elkezdeni. Tavalyelőtt találkoztunk először Bélával a Parasztopera kapcsán, amit Temesváron Szikszai Rémusz rendezett, és én játszom benne az anyát, aztán tavaly nyáron meg beszélgettünk egy lehetséges közös munkáról, és elhívott a következő produk­ciójába, amit most próbálunk. Konkrétan most íródik, és szeptember 29-én lesz a Szkéné Színházban a hivatalos bemutató, de a címét még nem tudom, különben is csak munkacíme van.

rap: Milyen szerepet kaptál?

TA: Főszerepet játszom. Még sose dolgoztam úgy, hogy ott születik a darab helyben, úgyhogy nekem ez nagyon érdekes. A Parasztopera kész dolog volt akkor nekünk, nem egy munkafolyamat, azt már játszották, egy rögzített szöveg és zene volt, itt viszont minden nap új. Ez a nyár tele volt nekem meglepetésekkel. Most tanulom, hogyan születik meg egy darab, és milyen, ha rám írnak egy szerepet. Hát nem semmi. Bélával együttműködni fantasztikus, ír, játszik, rendez egy időben. Nem sok ember van Európában, aki így dolgozik. Október elején és végén is lesz előadás, úgyhogy a következő évadban játszani fogjuk. Alig várom már. Az első budapesti bemutatóm lesz, rezgek is rendesen. Nem akárkikkel vagyok egy színpadon: Csákányi Eszter, Stefanovics Angéla és a többiek… Azt hittem, hogy Budapesten ezek a színházak zártabb közegek, de közben kiderült, hogy baromi nyitott és vagány, szóval jól érzem magamat.

rap: A temesvári Csiky Gergely Színházban milyen darabokban játszol a következő évadban?

TA: A Parasztopera futni fog Szikszai Rémusz rendezésében, a Gardénia is, amelyet Koltai M. Gábor rendezett, meg a Moliendo Café, ami a német színházzal közösen készült, és Silviu Purcărete rendezte. Van még a Kokan Mladenović-féle Prométheusz és az Egerek és emberek László Sándor rendezésében. A színházunkkal egy épületben lévő Román Nemzeti Színházban is játszom: a Fehér éjszakákban, amit az olasz Stefano De Luca rendezett, de a Revizor is műsoron van még Petru Vutcărău és a Roosevelt tér Radu Afrim rendezésében.

rap: Azért ez rengeteg darab, és majdnem mind főszerep.

TA: Hát, nem is panaszkodom. Az a jó, ha sok munka van, a színész meg úgy jó, ha bolond és mindet megcsinálja. A Mladenović Prométheuszában például csak statisztálok, a tömegben énekelek, jövök, megyek, de megéri, mert annak is célja van. Ja, és a The Full Monty (Alul semmi) című musicalben is benne vagyok.

rap: Színésznő szerettél volna lenni már gyerekkorodban is?

TA: Nem. Akkor csokoládé szerettem volna lenni, mert azt mindenki szereti.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.