Őszművészet melléklet - rés a présen

„Rezgek is rendesen”

Tokai Andrea színész

  • rés a présen
  • 2015. szeptember 27.

Színház

rés a présen: Miért jöttél idén nyáron Budapestre Temesvárról?

Tokai Andrea: Mert először dolgozom Budapesten színészként, és egyből Pintér Bélával. Na, így kell ezt elkezdeni. Tavalyelőtt találkoztunk először Bélával a Parasztopera kapcsán, amit Temesváron Szikszai Rémusz rendezett, és én játszom benne az anyát, aztán tavaly nyáron meg beszélgettünk egy lehetséges közös munkáról, és elhívott a következő produk­ciójába, amit most próbálunk. Konkrétan most íródik, és szeptember 29-én lesz a Szkéné Színházban a hivatalos bemutató, de a címét még nem tudom, különben is csak munkacíme van.

rap: Milyen szerepet kaptál?

TA: Főszerepet játszom. Még sose dolgoztam úgy, hogy ott születik a darab helyben, úgyhogy nekem ez nagyon érdekes. A Parasztopera kész dolog volt akkor nekünk, nem egy munkafolyamat, azt már játszották, egy rögzített szöveg és zene volt, itt viszont minden nap új. Ez a nyár tele volt nekem meglepetésekkel. Most tanulom, hogyan születik meg egy darab, és milyen, ha rám írnak egy szerepet. Hát nem semmi. Bélával együttműködni fantasztikus, ír, játszik, rendez egy időben. Nem sok ember van Európában, aki így dolgozik. Október elején és végén is lesz előadás, úgyhogy a következő évadban játszani fogjuk. Alig várom már. Az első budapesti bemutatóm lesz, rezgek is rendesen. Nem akárkikkel vagyok egy színpadon: Csákányi Eszter, Stefanovics Angéla és a többiek… Azt hittem, hogy Budapesten ezek a színházak zártabb közegek, de közben kiderült, hogy baromi nyitott és vagány, szóval jól érzem magamat.

rap: A temesvári Csiky Gergely Színházban milyen darabokban játszol a következő évadban?

TA: A Parasztopera futni fog Szikszai Rémusz rendezésében, a Gardénia is, amelyet Koltai M. Gábor rendezett, meg a Moliendo Café, ami a német színházzal közösen készült, és Silviu Purcărete rendezte. Van még a Kokan Mladenović-féle Prométheusz és az Egerek és emberek László Sándor rendezésében. A színházunkkal egy épületben lévő Román Nemzeti Színházban is játszom: a Fehér éjszakákban, amit az olasz Stefano De Luca rendezett, de a Revizor is műsoron van még Petru Vutcărău és a Roosevelt tér Radu Afrim rendezésében.

rap: Azért ez rengeteg darab, és majdnem mind főszerep.

TA: Hát, nem is panaszkodom. Az a jó, ha sok munka van, a színész meg úgy jó, ha bolond és mindet megcsinálja. A Mladenović Prométheuszában például csak statisztálok, a tömegben énekelek, jövök, megyek, de megéri, mert annak is célja van. Ja, és a The Full Monty (Alul semmi) című musicalben is benne vagyok.

rap: Színésznő szerettél volna lenni már gyerekkorodban is?

TA: Nem. Akkor csokoládé szerettem volna lenni, mert azt mindenki szereti.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.