Sunnyogás, kormolás, mellébeszélés kíséri a kormányzati döntést, mely szerint ne legyen má’ ellenzéki kritikus a Jászai Mari-díjat odaítélő bizottságban

  • - czenkli -
  • 2017. június 7.

Színház

Tesztelte a NER-t a Színházi Kritikusok Céhe: kell Csáki Judit, vagy sem?

Abszurd színjátékot rendezett az Emmi. Nem először, és vélhetőleg nem is utoljára, bár ezt a sztorit csak magának köszönheti.
Tavaly decemberben – mint rendesen – elkezdték a 2017-es év Jászai Mari-díj jelölésére szolgáló bizottság tagjainak felhajtását. A bizottság tagjairól és elnökéről – a felkért szakmai szervezetek javaslata alapján – a kultúráért felelős államtitkár határoz. A szakmai szervezetek közül Hoppál Péter kérésére megkeresték a Színházi Kritikusok Céhét is, hogy tegyék meg a bizottság egy tagjára vonatkozó javaslatukat.
A céh közös álláspontja szerint Csáki Judit kritikust, a Revizor kritikai portál főszerkesztőjét jelölték még szintén decemberben. Ám ezt követően az államtitkárság levelezésre szakosodtt kollégája először csupán időhúzás címen nem reagált érdemben, majd sehogy arra a kérdésre, hogy mit szól az Emmi kultúra szekciója a kritikusok jelöltjéhez, kell-e vagy sem. Közben telt-múlt az idő, március 15-én a szokásokhoz híven kiosztották a Jászai Mari-díjakat, ám a bizottság tagjairól csak nem érkezett semmilyen információ.

2017-ben kiemelkedő színművészeti, színészi, rendezői, dramaturgiai és színháztudományi, színházelméleti tevékenysége elismeréseként Jászai Mari-díjban részesült: Crespo Rodrigo, a tatabányai Jászai Mari Színház igazgatója, színész, Fehér Tibor, a Nemzeti Színház színésze, G. Erdélyi Hermina, a Szabadkai Népszínház színésze, Lengyel Tamás, a Vígszínház színésze, Pelsőczy Réka, a budapesti Katona József Színház színésze, rendezője, Saárossy Kinga, az egri Gárdonyi Géza Színház, színésze, Tresz Zsuzsanna, a pécsi Nemzeti Színház díszlet- és jelmeztervezője, Varga Klári, a debreceni Csokonai Színház színésze.


De a Színikritikusok Céhének elnöke, Stuber Andrea nem hagyta annyiban a dolgot, s megpróbálta kideríteni, vajon kik döntöttek az idei jelöltekről. Választ persze nem kapott sehonnan.
A szerdán nyilvánosságra hozott levelezés rendes sunnyogásról árulkodik, hisz a céh jelöltje, Csáki Judit nyilván nem lett a jelölő bizottság tagja. Közadatigénylés címen elküldtük érdeklődésünket az Emminek, világosítsanak fel, kik voltak a bizottság tagjai. Ám az Emmi eddig el nem küldött válaszát beelőzte az Operett Színház főigazgatója, Lőrinczy György NKA-alelnök közlése, miszerint a Jászai Mari-díj bizottságának elnökeként reagált a szinhaz.hu cikkére, melyből kiderült, hogy “kommunikációs zavar lépett fel” a Színházi Kritikusok Céhe és az Emmi Kultúráért Felelős Államtitkárság között. Közölte, hogy az ötfős kuratórium munkája Takács Katalin színész a Magyar Színházi Társaság, Hegedűs D. Géza színész a MASZK Egyesület, Horváth Lajos Ottó színész a Magyar Teátrumi Társaság jelöltjeként, Huszti Péter színész pedig a Magyar Művészeti Akadémia jelölésével, valamint miniszteri delegáltként a bizottság élén Lőrinczy György igazgató, színházi menedzser tagságával valósult meg.
Lőrinczy azt is elmondta, hogy ő maga korábban szóban egyeztetett a kritikus céh jelöltjével mind a bizottság összetétele, mind a kiválasztás háttere kapcsán.
Ez mind szép és jó, de inkább kínos és szakmaiatlan, amihez Lőrinczynek semmi, Hoppál Péter államtitkárságának annál több köze van. A Színházi Kritikusok Céhének a POSZT-botrány utáni újabb tesztje megint csak bizonyított.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.