Sunnyogás, kormolás, mellébeszélés kíséri a kormányzati döntést, mely szerint ne legyen má’ ellenzéki kritikus a Jászai Mari-díjat odaítélő bizottságban

  • - czenkli -
  • 2017. június 7.

Színház

Tesztelte a NER-t a Színházi Kritikusok Céhe: kell Csáki Judit, vagy sem?

Abszurd színjátékot rendezett az Emmi. Nem először, és vélhetőleg nem is utoljára, bár ezt a sztorit csak magának köszönheti.
Tavaly decemberben – mint rendesen – elkezdték a 2017-es év Jászai Mari-díj jelölésére szolgáló bizottság tagjainak felhajtását. A bizottság tagjairól és elnökéről – a felkért szakmai szervezetek javaslata alapján – a kultúráért felelős államtitkár határoz. A szakmai szervezetek közül Hoppál Péter kérésére megkeresték a Színházi Kritikusok Céhét is, hogy tegyék meg a bizottság egy tagjára vonatkozó javaslatukat.
A céh közös álláspontja szerint Csáki Judit kritikust, a Revizor kritikai portál főszerkesztőjét jelölték még szintén decemberben. Ám ezt követően az államtitkárság levelezésre szakosodtt kollégája először csupán időhúzás címen nem reagált érdemben, majd sehogy arra a kérdésre, hogy mit szól az Emmi kultúra szekciója a kritikusok jelöltjéhez, kell-e vagy sem. Közben telt-múlt az idő, március 15-én a szokásokhoz híven kiosztották a Jászai Mari-díjakat, ám a bizottság tagjairól csak nem érkezett semmilyen információ.

2017-ben kiemelkedő színművészeti, színészi, rendezői, dramaturgiai és színháztudományi, színházelméleti tevékenysége elismeréseként Jászai Mari-díjban részesült: Crespo Rodrigo, a tatabányai Jászai Mari Színház igazgatója, színész, Fehér Tibor, a Nemzeti Színház színésze, G. Erdélyi Hermina, a Szabadkai Népszínház színésze, Lengyel Tamás, a Vígszínház színésze, Pelsőczy Réka, a budapesti Katona József Színház színésze, rendezője, Saárossy Kinga, az egri Gárdonyi Géza Színház, színésze, Tresz Zsuzsanna, a pécsi Nemzeti Színház díszlet- és jelmeztervezője, Varga Klári, a debreceni Csokonai Színház színésze.


De a Színikritikusok Céhének elnöke, Stuber Andrea nem hagyta annyiban a dolgot, s megpróbálta kideríteni, vajon kik döntöttek az idei jelöltekről. Választ persze nem kapott sehonnan.
A szerdán nyilvánosságra hozott levelezés rendes sunnyogásról árulkodik, hisz a céh jelöltje, Csáki Judit nyilván nem lett a jelölő bizottság tagja. Közadatigénylés címen elküldtük érdeklődésünket az Emminek, világosítsanak fel, kik voltak a bizottság tagjai. Ám az Emmi eddig el nem küldött válaszát beelőzte az Operett Színház főigazgatója, Lőrinczy György NKA-alelnök közlése, miszerint a Jászai Mari-díj bizottságának elnökeként reagált a szinhaz.hu cikkére, melyből kiderült, hogy “kommunikációs zavar lépett fel” a Színházi Kritikusok Céhe és az Emmi Kultúráért Felelős Államtitkárság között. Közölte, hogy az ötfős kuratórium munkája Takács Katalin színész a Magyar Színházi Társaság, Hegedűs D. Géza színész a MASZK Egyesület, Horváth Lajos Ottó színész a Magyar Teátrumi Társaság jelöltjeként, Huszti Péter színész pedig a Magyar Művészeti Akadémia jelölésével, valamint miniszteri delegáltként a bizottság élén Lőrinczy György igazgató, színházi menedzser tagságával valósult meg.
Lőrinczy azt is elmondta, hogy ő maga korábban szóban egyeztetett a kritikus céh jelöltjével mind a bizottság összetétele, mind a kiválasztás háttere kapcsán.
Ez mind szép és jó, de inkább kínos és szakmaiatlan, amihez Lőrinczynek semmi, Hoppál Péter államtitkárságának annál több köze van. A Színházi Kritikusok Céhének a POSZT-botrány utáni újabb tesztje megint csak bizonyított.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.