Sunnyogás, kormolás, mellébeszélés kíséri a kormányzati döntést, mely szerint ne legyen má’ ellenzéki kritikus a Jászai Mari-díjat odaítélő bizottságban

  • - czenkli -
  • 2017. június 7.

Színház

Tesztelte a NER-t a Színházi Kritikusok Céhe: kell Csáki Judit, vagy sem?

Abszurd színjátékot rendezett az Emmi. Nem először, és vélhetőleg nem is utoljára, bár ezt a sztorit csak magának köszönheti.
Tavaly decemberben – mint rendesen – elkezdték a 2017-es év Jászai Mari-díj jelölésére szolgáló bizottság tagjainak felhajtását. A bizottság tagjairól és elnökéről – a felkért szakmai szervezetek javaslata alapján – a kultúráért felelős államtitkár határoz. A szakmai szervezetek közül Hoppál Péter kérésére megkeresték a Színházi Kritikusok Céhét is, hogy tegyék meg a bizottság egy tagjára vonatkozó javaslatukat.
A céh közös álláspontja szerint Csáki Judit kritikust, a Revizor kritikai portál főszerkesztőjét jelölték még szintén decemberben. Ám ezt követően az államtitkárság levelezésre szakosodtt kollégája először csupán időhúzás címen nem reagált érdemben, majd sehogy arra a kérdésre, hogy mit szól az Emmi kultúra szekciója a kritikusok jelöltjéhez, kell-e vagy sem. Közben telt-múlt az idő, március 15-én a szokásokhoz híven kiosztották a Jászai Mari-díjakat, ám a bizottság tagjairól csak nem érkezett semmilyen információ.

2017-ben kiemelkedő színművészeti, színészi, rendezői, dramaturgiai és színháztudományi, színházelméleti tevékenysége elismeréseként Jászai Mari-díjban részesült: Crespo Rodrigo, a tatabányai Jászai Mari Színház igazgatója, színész, Fehér Tibor, a Nemzeti Színház színésze, G. Erdélyi Hermina, a Szabadkai Népszínház színésze, Lengyel Tamás, a Vígszínház színésze, Pelsőczy Réka, a budapesti Katona József Színház színésze, rendezője, Saárossy Kinga, az egri Gárdonyi Géza Színház, színésze, Tresz Zsuzsanna, a pécsi Nemzeti Színház díszlet- és jelmeztervezője, Varga Klári, a debreceni Csokonai Színház színésze.


De a Színikritikusok Céhének elnöke, Stuber Andrea nem hagyta annyiban a dolgot, s megpróbálta kideríteni, vajon kik döntöttek az idei jelöltekről. Választ persze nem kapott sehonnan.
A szerdán nyilvánosságra hozott levelezés rendes sunnyogásról árulkodik, hisz a céh jelöltje, Csáki Judit nyilván nem lett a jelölő bizottság tagja. Közadatigénylés címen elküldtük érdeklődésünket az Emminek, világosítsanak fel, kik voltak a bizottság tagjai. Ám az Emmi eddig el nem küldött válaszát beelőzte az Operett Színház főigazgatója, Lőrinczy György NKA-alelnök közlése, miszerint a Jászai Mari-díj bizottságának elnökeként reagált a szinhaz.hu cikkére, melyből kiderült, hogy “kommunikációs zavar lépett fel” a Színházi Kritikusok Céhe és az Emmi Kultúráért Felelős Államtitkárság között. Közölte, hogy az ötfős kuratórium munkája Takács Katalin színész a Magyar Színházi Társaság, Hegedűs D. Géza színész a MASZK Egyesület, Horváth Lajos Ottó színész a Magyar Teátrumi Társaság jelöltjeként, Huszti Péter színész pedig a Magyar Művészeti Akadémia jelölésével, valamint miniszteri delegáltként a bizottság élén Lőrinczy György igazgató, színházi menedzser tagságával valósult meg.
Lőrinczy azt is elmondta, hogy ő maga korábban szóban egyeztetett a kritikus céh jelöltjével mind a bizottság összetétele, mind a kiválasztás háttere kapcsán.
Ez mind szép és jó, de inkább kínos és szakmaiatlan, amihez Lőrinczynek semmi, Hoppál Péter államtitkárságának annál több köze van. A Színházi Kritikusok Céhének a POSZT-botrány utáni újabb tesztje megint csak bizonyított.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.