Színház

Szamár a torony tetején

  • - sisso -
  • 2012. április 7.

Színház

Zalán Tibor a nálunk függőséget kiváltó A rettentő görög vitéz után ismét írt egy parázs nyelvezetű humoros mesét, most Chagall festményeitől ihletve, benne ábrándos fiúhős, bolond nagypapa a tetőn, anyahold az égen, és egy hűséges szamár.

Fodor Tamás pedig - Németh Ilona báb- és tértervező segítségével - úgy rendezte össze miniatűr, dinamikus képekben a történetet, hogy minden helyszínen otthon érzi magát a néző. Ahogy azt általában a világban kellene.

Boldizsár anyja nyomába ered: a Holdra akar eljutni, mert nagyapjától úgy tudja, hogy elhunyt szülője oda költözött, és minden éjjel onnan énekel. Az árvaságot elfogadni képtelen, ábrándos fiú elindul, hogy találkozhasson vele. Életveszélyes kalandokkal teli útján (kútba ugrás a Hold tükörképe után, lápon járás lidércek között) kedves szamara, a folyton kételkedő, bölcs Zebulond is követi. A zenés utazás állomásai (falu, város, főtér lámpával, cirkusz, láp, Eiffel, azaz Tejfel torony) mind Chagall alkotásaiból tűnnek elő. Egy-egy bábot két-három beszélő, éneklő, zenélő, díszletrendező színész mozgat, akiknek a keze alatt organikusan alakul történet és tér. A szülők néha sóhajtoznak az elvágyódás és hazatalálás mágikus meséjén, a gyerekek tátják a szájukat, majd mindenki együtt nevet Zalán posztmodern szójátékain. Amikor Spilák Lajos zenéi felcsendülnek, megrázza magát a nézőtér, aztán a darab végén ünnepel, mint aki ritkán lát ilyen kéket, ilyen Holdat, ekkora csodát, hogy kezdené szívesen elölről megint. Még a tapsrend is drámai. Szóval nem segített az új darab, nem szoktunk le az előzőről, és függők lettünk ettől is. Véget nem érő, lunatikus mese ez.

Stúdió K, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.