rés a présen

„Tudtam, hogy különbözöm”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. június 4.

Színház

Hernádi Szabolcs színész

rés a présen: Hogyan jött létre a Sminktippek pánikrohamra című monodráma?

Hernádi Szabolcs: 2020-ban vettek fel a színművészetire drámainstruktor szakra, pont a modellváltás előtt. 36 éves voltam, nem sokkal a berlini, utolsó nagy műtétem után. Az első naptól tudtuk, hogy a hároméves képzés végén egy monodrámát kell létrehozni. Néhányunknál az volt az osztály és az osztályfőnökök – Kiss Csaba és Csató Kata – meglátása, hogy izgalmasabb volna a saját élethelyzetünkből kiindulni. 2016-ban agyi aneurizmát diagnosztizáltak nálam, és több műtéten estem át, ebből indul ki a produkció. Csele Gabriella dramaturg és Nyári Pál rendező több napon át „forró székben” beszéltettek az élményeimről és emlékeimről. Így jött létre a szövegkönyv alapja. A feladat az volt, hogy magamról meséljek, ezért az egészségi állapotomon kívül bele került a coming outom története is. Már nagyon fiatalon tudtam, hogy különbözöm, de a 2000-es évek elején még nem állt rendelkezésre ennyi információ egy fiatalnak, hogy egykönnyen fel tudja dolgozni a queer nem-bináris identitását. Nekem ez csak a sorozatos műtétek alatt sikerült. Amikor az alapvető kérdés az volt, hogy túlélem-e egyáltalán.

rap: Mielőtt felvettek az SZFE-re, már volt színész múltad. Hol dolgoztál?

HSZ: A József Attila Színház előtt vidéki színházakban játszottam, vidéki előadásokban, ami azt jelenti, hogy mindent. Eredetileg a Gór Nagy Mária Színitanodába jártam, Zsurzs Kati volt az osztályfőnököm. Három évig dolgoztam az akkori Magyar Televíziónál Takács Verával, illetve a Klikkerek című műsort is vezettem. 2006-ban Bodolay Géza hívására Kecskemétre mentem, majd Székesfehérváron is volt egy jó időszakom.

rap: Most is lehet téged színpadon látni?

HSZ: A betegségem óta csak a PartvonalMűhely nevű beavató színházi társulatban dolgozom. Ott a Rómeó és Júliában Rómeó szerepével kezdtem, ma már Lőrinc barátot játszom. A szerepek mellett moderátor vagyok, ami a legutóbbi, drámainstruktori végzettségemhez köthető. A műhely bázisa a Marczibányi Téri Művelődési Központ, de sokat járunk vidékre a Lázár Ervin Programmal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.