rés a présen

„Tudtam, hogy különbözöm”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. június 4.

Színház

Hernádi Szabolcs színész

rés a présen: Hogyan jött létre a Sminktippek pánikrohamra című monodráma?

Hernádi Szabolcs: 2020-ban vettek fel a színművészetire drámainstruktor szakra, pont a modellváltás előtt. 36 éves voltam, nem sokkal a berlini, utolsó nagy műtétem után. Az első naptól tudtuk, hogy a hároméves képzés végén egy monodrámát kell létrehozni. Néhányunknál az volt az osztály és az osztályfőnökök – Kiss Csaba és Csató Kata – meglátása, hogy izgalmasabb volna a saját élethelyzetünkből kiindulni. 2016-ban agyi aneurizmát diagnosztizáltak nálam, és több műtéten estem át, ebből indul ki a produkció. Cselle Gabriella dramaturg és Nyáry Pál rendező több napon át „forró székben” beszéltettek az élményeimről és emlékeimről. Így jött létre a szövegkönyv alapja. A feladat az volt, hogy magamról meséljek, ezért az egészségi állapotomon kívül bele került a coming outom története is. Már nagyon fiatalon tudtam, hogy különbözöm, de a 2000-es évek elején még nem állt rendelkezésre ennyi információ egy fiatalnak, hogy egykönnyen fel tudja dolgozni a queer nem-bináris identitását. Nekem ez csak a sorozatos műtétek alatt sikerült. Amikor az alapvető kérdés az volt, hogy túlélem-e egyáltalán.

rap: Mielőtt felvettek az SZFE-re, már volt színész múltad. Hol dolgoztál?

HSZ: A József Attila Színház előtt vidéki színházakban játszottam, vidéki előadásokban, ami azt jelenti, hogy mindent. Eredetileg a Gór Nagy Mária Színitanodába jártam, Zsurzs Kati volt az osztályfőnököm. Három évig dolgoztam az akkori Magyar Televíziónál Takács Verával, illetve a Klikkerek című műsort is vezettem. 2006-ban Bodolay Géza hívására Kecskemétre mentem, majd Székesfehérváron is volt egy jó időszakom.

rap: Most is lehet téged színpadon látni?

HSZ: A betegségem óta csak a PartvonalMűhely nevű beavató színházi társulatban dolgozom. Ott a Rómeó és Júliában Rómeó szerepével kezdtem, ma már Lőrinc barátot játszom. A szerepek mellett moderátor vagyok, ami a legutóbbi, drámainstruktori végzettségemhez köthető. A műhely bázisa a Marczibányi Téri Művelődési Központ, de sokat járunk vidékre a Lázár Ervin Programmal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.