rés a présen

„Tudtam, hogy különbözöm”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. június 4.

Színház

Hernádi Szabolcs színész

rés a présen: Hogyan jött létre a Sminktippek pánikrohamra című monodráma?

Hernádi Szabolcs: 2020-ban vettek fel a színművészetire drámainstruktor szakra, pont a modellváltás előtt. 36 éves voltam, nem sokkal a berlini, utolsó nagy műtétem után. Az első naptól tudtuk, hogy a hároméves képzés végén egy monodrámát kell létrehozni. Néhányunknál az volt az osztály és az osztályfőnökök – Kiss Csaba és Csató Kata – meglátása, hogy izgalmasabb volna a saját élethelyzetünkből kiindulni. 2016-ban agyi aneurizmát diagnosztizáltak nálam, és több műtéten estem át, ebből indul ki a produkció. Cselle Gabriella dramaturg és Nyáry Pál rendező több napon át „forró székben” beszéltettek az élményeimről és emlékeimről. Így jött létre a szövegkönyv alapja. A feladat az volt, hogy magamról meséljek, ezért az egészségi állapotomon kívül bele került a coming outom története is. Már nagyon fiatalon tudtam, hogy különbözöm, de a 2000-es évek elején még nem állt rendelkezésre ennyi információ egy fiatalnak, hogy egykönnyen fel tudja dolgozni a queer nem-bináris identitását. Nekem ez csak a sorozatos műtétek alatt sikerült. Amikor az alapvető kérdés az volt, hogy túlélem-e egyáltalán.

rap: Mielőtt felvettek az SZFE-re, már volt színész múltad. Hol dolgoztál?

HSZ: A József Attila Színház előtt vidéki színházakban játszottam, vidéki előadásokban, ami azt jelenti, hogy mindent. Eredetileg a Gór Nagy Mária Színitanodába jártam, Zsurzs Kati volt az osztályfőnököm. Három évig dolgoztam az akkori Magyar Televíziónál Takács Verával, illetve a Klikkerek című műsort is vezettem. 2006-ban Bodolay Géza hívására Kecskemétre mentem, majd Székesfehérváron is volt egy jó időszakom.

rap: Most is lehet téged színpadon látni?

HSZ: A betegségem óta csak a PartvonalMűhely nevű beavató színházi társulatban dolgozom. Ott a Rómeó és Júliában Rómeó szerepével kezdtem, ma már Lőrinc barátot játszom. A szerepek mellett moderátor vagyok, ami a legutóbbi, drámainstruktori végzettségemhez köthető. A műhely bázisa a Marczibányi Téri Művelődési Központ, de sokat járunk vidékre a Lázár Ervin Programmal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.