Interjú

„Mint a pókháló”

Dohy Balázs rendező, dramaturg

Színház

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Dramaturgként végeztél, hogyan lettél rendező?

Dohy Balázs: Már kamaszkoromtól kezdve tudtam, hogy a film és a színház érdekel. Színész sosem akartam lenni, számomra stresszes helyzet kiállni a színpadra. Rendező és dramaturg szakra is felvételiztem, de az utóbbira nem vettek fel. Vonzott viszont a rendezéssel, a döntéshelyzetekkel járó adrenalin, ez a dramaturgiában nincs meg.

MN: Honnan tudtad, hogy mivel jár a rendezés, a színészet?

DB: A szüleim bölcsészek, és amikor 11–12 éves lehettem, éppen egy médiatanári képzésre jártak. Sok filmet kellett megnézniük, mindenféle műfajban, így közösen néztük A keresztapát, a Chaplin-filmeket, a francia új hullámot. Emlékszem, hogy a szüleim egy árnyjátékos filmet csináltak nagybátyám főszereplésével, amelybe én is nagyon belefolytam. Partizánosan fogalmazva, ez volt az ősélmény. A családunkból verbuválódott egy stáb, amelynek egy idő után én lettem az éllovasa, túlpörögtem, nagyon szerettem volna mindent én magam csinálni. A képzés megszűnése után is sok filmet töltöttem le, én voltam a filmfelelős, a kurátor, aki viszi a filmeket a családnak. Később bejött a képbe a színház is, mert az Örkény Színháznak volt egy ifjúsági csoportja, a Kaptár, ahova felvettek, aztán picit később a Krétakör Szabadiskolába is, amely tulajdonképpen egy szociális, társadalmi, politikai fókuszú ifjúsági csoport volt. Mostanában a filmezéssel inkább csak nyomasztani szoktam magam, hogy egyszer valamikor vissza kéne találnom hozzá, mert az volt az első szerelem, valójában most mindennél jobban szeretek színházat csinálni, sikerélményem van abban, hogy értem ezt a formát, és egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy ez a filmmel is így lenne.

MN: Mikor fogott meg a rendezés?

DB: Az SZFE-n szorosan együtt tanultunk a rendezőkkel, és elég hamar világossá vált, hogy sok mindent el tudok tanulni a rendezőosztály képzéséből. A tanáraink azt mondták, hogy csapatnak képzelnek minket, aztán ebben voltak mindenféle törések és egyet nem értések, repedések, de ők akkor is egy évfolyamnak kezeltek minket, így indultunk. A rendezőkkel megmaradt a szoros együttműködés, másodévtől ott voltunk gyakorlatilag minden rendezői mesterségórán. Picit kívül­állóként, picit úgy, hogy nem a mi kezünkben van a döntés, és nem voltunk nyomás alatt sem, de mégis sokat lehetett tanulni abból, hogy csak figyeltünk a rendezőtanárra, a rendezőhallgatókra. Aztán Radnai Annamária tanácsára önálló projektbe kezdtem az egyetemen, és megcsinálhattam egy egész estés előadást, a Rubens és a nemeuklideszi asszonyokat, s pozitív visszajelzéseket kaptunk. A magam számára is akkoriban derült ki, hogy szívesen csinálom, és akarom is csinálni a színházrendezést, és hogy sokkal motiváltabb vagyok ebben, mint a jelenetírásban, hiszen elég rossz jeleneteket írtam az összes írásórára.

MN: Milyen hatással volt rád az SZFE lerohanása?

DB: Megrázott, és még mindig nem vagyok túl rajta teljesen. Sokáig a Vas utca közelébe se mentem, és megfogadtam, hogy nem fogom oda többet betenni a lábam. Aztán mégis elmentem megnézni egy vizsgát a Rákóczi úti épületbe, mert valaki elhívott. Ez egy háromórás vizsga volt, több teremben játszódott, és közben kétszer is kimentem hányni. Kimentem, hánytam egyet, aztán visszaültem, eltelt egy óra, aztán megint kimentem. Még éjszaka is hánytam. Szóval sokat nem járok arra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.