Vagány beszéd

PanoDráma: Szóról szóra

  • Kristóf Borbála
  • 2012. március 6.

Színház

„Azért egy dramaturg, az nem ártott volna” – állapítja meg a Szóról szóra utolsó előadásának vége után pár másodperccel a mellettem ülő, gyorselemző néző. Ilyesfajta gondolatok az előadás készítőinek fejében is megfordulhattak: talán ezért dolgozott – a produkciót vezető Lengyel Annával együtt – öt dramaturg is az előadáson. Tájékozatlan szomszédom valamit azért megérzett a lelkiismeretes kutató- és terepmunkára épülő dokumentumszínházi előadás ellentmondásos szerkesztési elveiből. A Szóról szóra ugyanis több szempontból pengeélen táncol: színházat csinál, ugyanakkor színházidegen is kíván lenni; dramaturgiailag pontosan szerkesztett, miközben dokumentarista szárazságot és esetlegességet sugall; a színészek játéka pedig egyszerre épít az illusztratív helyzetfelmutatás és a naturalista szerepformálás technikáira.


Fotó: Klacsán Margó

A cigánygyilkosságok dokumentarista feldolgozását a nyolc színész több, általában töredékes cselekményszálon keresztül valósítja meg. Vetített interjúrészletek és színházi jelenetek váltják egymást, szívszorítóan tárgyilagos és ijesztően hétköznapi mondatok keverednek az utca emberének és a magyarországi cigányság tagjainak beszédében. A színpadra helyezett tévék, a vászonra vetített képek és szövegek, a színészek jelenléte, illetve a kezükben tartott kamera felvételei különböző világokat, lehetséges történeteket és nézőpontokat villantanak fel – amelyek nem állnak össze feszes szövetté. A multimedialitás és a történeti töredezettség következtében pedig a cigánygyilkosságok eseményei, társadalmi környezete hiányos mozaikként jelenik meg előttünk. A néző – akárcsak a tévéhíradók jeleneteiből, újsághírek félinformációiból – maga rakja össze történetét: tudatosan van magára hagyva az információs romhalmazban. Ez műfajilag és tematikusan indokolt, de nem mindegy, miként történik: jobb lenne, ha pontosabban, határozottabban jelölnék ki azt a teret, amelyben aztán magunkra maradunk.

A Szóról szóra nem túl lendületes, de jól kimért pofon a kollektív struccpolitikának. Helyenként megtorpanó, de tétovaságaival együtt is vagány beszéd a társadalomról, a társadalomhoz: közbeszéd a közbeszédről és a mellébeszélés vagy nem-beszélés következményeiről, (köz)felelősségéről. A közéleti bevállalósság és a politikai szókimondás hiánycikk, a PanoDráma pedig fórumot nyit, beszédmóddal, attitűddel kínál meg.

Trafó, február 29.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.