Deilephila

  • Kovács Bálint
  • 2012. március 7.

Színház

A Koma Társulat bevette a XV. kerületet - és ez nem csak annyit jelent, hogy itt találták meg bázisukat: a peremkerület szerves részévé akarnak válni. Készítettek hát egy előadást a városrészről, annak történelméről és legendáiról.

Mintha nyolc-tíz, 1910-től mostanáig készült fénykép elevenedne meg, olyanok ezek az egymáshoz lazán vagy sehogyan sem kapcsolódó jelenetek. De a bemutató felülemelkedik a helyi érdeken: az útkeresésének jelentős állomására jutott csapat definiálja újra működését ezekkel a sokszínű stílusgyakorlatokkal. Abszurdtól a gegen át a rapig, történelmi eseményen alapuló jelenettől az elvont állapotrajzig bármi elfér ezen a szőnyegszínpadon; minden a játék öröméről szól. Az erős, jól összeforrt csapat összjátéka teszi egységessé az előadást, s így elmosódik a határ mitológia és történelem, dokumentum és fikció között.

A szöveg nemcsak szellemes és életszerű, de igényes és rendkívül hatásos is. Felhőfi-Kiss László rendező jó arányérzékkel váltogatja a szórakoztató, feszült, érzelmes vagy a kabarészerű jeleneteket; csak az elemeltségből sok kicsit néha (például a címadó, pestújhelyi kutató által felfedezett lepkefajról szóló részben). A jelenetek a lokálpatrióta utalások ellenére is inkább az elmúlt száz évet idézik meg, többnyire kiválóan: a boldog századelő inkább fontoskodó, mint fontos kisembereitől és elbűvölő grófnéitól kezdve az államosítás csendes drámáján, a szocialista propaganda diktálta vágyak és a lecsúszott kisember hétköznapi valósága közti abszurd távolságon át a törékeny családi idillbe forduló, kínos lakótelepi húsvétolásig. A figurák tipizáltak és mindenkinek ismerősek, de nem közhelyesek. Maradandó Lass Bea sajátos logikájú, félbolond telepi nénije és halálosan megfenyegetett dizőze, valamint Fekete Zsolt agresszív hősszerelmese és a "járást gyakorló" nagypapája.

Koma Bázis, február 12.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.