Tánc

Vass Imre: Standing Ground

  • - sisso -
  • 2017. november 12.

Színház

A konceptualista és koreográfus előadása vélhetően egy kísérleti trilógia második része. De lehet, hogy csak a márciusi taking place című opusra alapozva drukkolok, hogy az legyen, mert a tánc alapú, kutató jellegű színházi performance-sorozat a mániám. Az előző darab a néző és az előadó színházi viselkedésének vizsgálatán, emez az egyén és a csoport, valamint a szabadság és a korlátok viszonyának felmérésén alapul.

A színpadon az alkotótársak: Dányi Viktória, Kelemen Patrik, Raubinek Lili, Rózsavölgyi Zsuzsa és Vavra Júlia. Izgalmas táncos személyiségek, a világ legvisszataszítóbb színű és szabású egyenjelmezeiben, deformáltan, egyéniségüktől megfosztva, kitartóan nyomják a programot. Menetelnek a térben, néha kitérnek egymás elől, féktelen szólókba bocsátkoznak, miközben mozgási szabadságuk csak a másik korlátaihoz képest határozható meg. A teret vetített ábrák, a táncpadló szélén analóg ragasztószalagcsíkok és fények határolják, aztán fokozatosan ezek is lebomlanak, olykor digitális hatást keltenek. Egyszerre nagyon jelen lévő az egész, és ugyanakkor gegszerűen idézi a nyolcvanas évek multimédiás, elektronikus zenés koreográfiai kísérleteit.

A zene (Porteleki Áron) időnként eléri a bravúros noszogató fokozatot, a koreográfus ezúttal nem mozog, inkább hanganyagként szervesül ő is, a filozófiát tolja a mikrofonon át. Egészen posztapokaliptikus. Végül kiderül – bár kb. húsz perccel később, mint kellene –, hogy a padló sem az, aminek látszik, és óvatosan elszabadul a pokol. Mert van feljebb.

MU Színház, október 7.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.