chili & vanilia - Üdvözlöm önt, kedves vendég!

  • .
  • 2007. február 15.

Trafik

Amuse bouche: szó szerinti fordításban "a száj szórakoztatója" (franciául amuser = szórakoztat, bouche = száj). Valójában olyan apró fogás, amelyet elegáns éttermekben még az előétel előtt, aperitif vagy koktél mellett kínálnak, jellemzően a ház ajándékaként.

Amuse bouche: szó szerinti fordításban "a száj szórakoztatója" (franciául amuser = szórakoztat, bouche = száj). Valójában olyan apró fogás, amelyet elegáns éttermekben még az előétel előtt, aperitif vagy koktél mellett kínálnak, jellemzően a ház ajándékaként. Jean-Georges Vongerichten, a híres elzászi származású séf szerint az egyik legkiválóbb módja annak, hogy a szakácsmester megvillantsa ötleteit és gondolkodásmódját. Ennek a falatnyi alkotásnak az a szerepe, hogy "ingerelje" a szemet, szájat, étvágyat csináljon, felizgassa az ízlelőbimbókat, és a vendéget felkészítse a rá váró élményre.

A magyarul talán üdvözlőfalatnak keresztelhető műfaj francia hagyomány, mára azonban világszerte elterjedt. Azon túl, hogy az étterem gesztusa, leginkább a konyha és a vendég közötti kommunikáció fontos eszköze. Magyarországon a legtöbb esetben azt sem tudjuk, hogy mi a neve a konyhafőnöknek, akinek (vagy szakácsainak) keze alól az ételkreációk kikerülnek. Arról meg pláne szó sincs, hogy esetleg látnánk őt. Falatnyi üdvözletében pedig ízelítőt adhatna stílusából és elképzeléseiből. Remek alkalom lehetne, hogy megmutasson egy darabot a személyiségéből, önkifejezési eszköznek használhatná, amely által megcsillogtathatná kreativitását, étel- és életfilozófiáját. Lehetne humoros, drámai, játékos, esetleg provokatív. Mindez pedig nem pénz, hanem elsősorban szándék és fantázia kérdése.

A kommunikáció persze kétoldalú, szükséges hozzá a megfelelő hozzáállású vendég is. Aki nem feltétlenül csak azért megy az étterembe, hogy egy jót egyen, hanem a társasági, intellektuális, érzéki gasztronómiai élményért (de azért nem veszi magát túl komolyan). Akinek nemcsak a mennyiség, hanem a minőség is számít, és aki adott esetben szívesen hagyja magát szokatlan terepekre is elkalauzolni.

Az üdvözlőfalat lehet miniatűr kiadásban tálalt különleges leves, katonányi szendvics, extravagáns szorbet, pástétom, kiskanálnyi saláta, de akár összetett, komoly ételkreáció is. Illeszkedik a vendéglő és a konyha jellegéhez, és a menüsor szerves része.

Vajon hány hazai étteremben lehet majd ilyennel találkozni a február 22-i Torkos Csütörtökön?

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.