kulthírek

  • .
  • 2007. február 15.

Trafik

kulthírek
IKON AZ INDEXBEN Néhány hónapja melléklettel jelenik meg a budapesti kiállítások ingyenes programfüzete, az Index (nem összekeverendő az ugyanilyen nevű hírportállal): a Link című, s egyébként perforáció mentén külön is választható melléklet legfrissebb számában részletek olvashatók abból a kerekasztal-beszélgetésből, melyet az ikOn hetedik születésnapja alkalmából rendeztek januárban, a Műcsarnokban a hazai art szcéna alternatív intézményeiről. Az ikOn folyamatosan frissített online adatbázisában a következő hatvan nap képzőművészeti eseményeiről található információ (ikon.hu).

MOOG: IRÁNY AMERIKA Február végén indul első, hathetes amerikai turnéjára a Moog: a mintegy harminc fellépésből álló körút március közepén ér a texasi Austinba, ahol az amerikai zeneipar egyik legfontosabb tehetségkutató rendezvénye, a South By Southwest ezernyi fellépője között próbál szerencsét a magyar zenekar. Ehhez hátteret jelent az áprilisban megjelenő, Sold For Tomorrow album, melynek egyik dala, az Everybody Wants egy rövid cikk társaságában felkerült a Spin magazin honlapjára (http://www.spin.com/mp3/2007/01/070129_themoog/).

ARTPOOL: JÓ ÉS ROSSZ Befejeződött az Artpool Művészetkutató Központ VHS videóarchívumának digitalizálása: a keresővel ellátott új honlapon (artpool.hu) megtalálható a kb. 800 DVD-re átírt anyagok listája. A közelgő Budapesti Tavaszi Fesztivál idején Tamkó Sirató Károly hommage-kiállítás nyílik az Artpool P60-ban, a Szépművészeti Múzeum grafikai termében pedig reprezentatív válogatás látható majd az Artpool művészbélyeg-gyűjteményéből. A jó hírek mellett van azonban aggasztó is: az Oktatási és Kulturális Minisztérium idén 70 százalékkal, vagyis 10 millió forinttal csökkentette az intézmény támogatását. Emiatt márciustól - remélhetőleg csak ideiglenesen - megszűnik a heti kétszeri nyilvános kutatási lehetőség (ez nem érinti a már befogadott kutatási projekteket). Akárcsak 2005-ben, az Artpool újra a túlélésért küzd.

GRAMMY: A NYERTESEK Bár egyetlen kategóriában sem volt érdekelt, az 1984 után most, egy turné kedvéért újra összeállt Police nyitotta a 49. Grammy-díj-átadó ceremóniát Los Angelesben. Az est fő nyertese a Dixie Chicks: a countrytriót öt kategóriában jelölték, s mind az öt díjat, köztük a legfontosabbakat - az év albuma (Taking the Long Way) és dala (Not Ready to Make Nice) - meg is kapták. Négy díjat hozott a Red Hot Chili Peppers számára a Stadium Arcadium, Mary J. Blige pedig három díjat kapott a The Breakthrough jóvoltából. Az év felfedezettjének járó "új művész" elismerést Carrie Underwood neve mellé írhatjuk be. S még néhány a száznál több kategória nyertesei közül: rapalbum: Ludacris: Release Therapy; alternatív zenei album: Gnarls Barkley: St. Elsewhere; dance-lemez: Justin Timberlake and Timbaland: Sexy Back; hagyományos bluesalbum: Ike Turner: Risin' With the Blues; kortárs dzsesszalbum: Bela Fleck and the Flecktones: The Hidden Land; tradicionális folk album: Bruce Springsteen: We Shall Overcome - the Seeger Sessions; reggae-album: Ziggy Marley: Love Is My Religion; kortárs világzenei album: Klezmatics: Wonder Wheel; klasszikus album: San Francisco Symphony Orch.:, vez.: Michael Tilson Thomas: Mahler: Symphony No. 7.

WORLD PRESS PHOTO: MAGYAR DÍJ Egyetlen jó következménye már kétségtelenül van a tavaly őszi budapesti zavargásoknak: Szigetváry Zsolt, az MTI munkatársa ekkor készített sorozatával első díjat nyert a 2006-os World Press Photo általános hírkép kategóriájában. A nemzetközi pályázatra 124 ország ország 4460 sajtófotósa 78 ezer képet adott be. A különböző kategóriákban az Associated Press fotósai hat, a Reuters munkatársai öt, a Getty Images fotóriporterei négy díjat nyertek. A díjakat áprilisban adják át Amszterdamban.

FILMSZEMLE: ÖVÉK A PÁLMA Múlt heti lapzártánk után osztották ki a korábbi évekhez képest részben új kategóriákba sorolt díjakat a 38. Magyar Filmszemlén. A legjobb szerzői filmnek Bollók Csaba Iszka utazása című alkotását, a legjobb műfaji filmnek pedig Rohonyi Gábor Konyec című vígjátékát találta a zsűri. A legjobb rendező díját Szász Jánosnak ítélték az Ópium - Egy elmebeteg nő naplója elkészítéséért. Ennek operőre, Máthé Tibor is nyert, akárcsak a Kamondi Zoltán rendezte Dolina alkotóközössége, a látványvilágért (díszlet: Árvai György, jelmez: Szűcs Edit, Breckl János, operatőr: Medvigy Gábor). A legjobb alakításokat Kovács Kata (Mészáros Péter: Kythera) és Zsótér Sándor (Maár Gyula: Töredék) nyújtotta. Elsőfilmesként a Boldog új élet rendezője, Bogdán Árpád nyert, kisjátékfilmesként Nemes Jeles László a Türelem, kísérleti filmesként Nicolaus Myslicki az Álszent, dokumentaristaként Kincses Réka a Balkán bajnok, tudományos ismeretterjesztőként pedig Kóthy Judit és Topits Judit a Forró ősz a hidegháborúban elismeréseként.

IMELDA DALAI A tavalyi, ausztráliai ősbemutató után a New York-i Carnegie Hall közönsége is megismerkedhetett David Byrne új művével: az egykori Talking Heads vezetője a brit Norman Cook (azaz Fatboy Slim) közreműködésével operát írt Here Lies Love címmel Imelda Marcos életéről, akinek férje, Ferdinand Marcos 1965-86 között a Fülöp-szigetek államfője volt. A darabot koncertszerűen, multimédiás körítéssel adták elő, Imelda dalait a filippínó Joan Almedilla énekelte. Imelda szépségkirálynőként lett first lady, s az elnöki pár Byrne szavai szerint afféle John és Jacqueline Kennedynek számított hazájában. Az extravaganciájáról közismert hölgy szívesen ruccant át New York fényes diszkójába, a Studio 54-be, nem véletlen, hogy a Here Lies Love zenéje erős diszkós hatásokat mutat (a cím három szavát egyébként Imelda fogalmazta - saját sírfeliratának).

SÁRKÁNYÖLÕK Punkruhás fiatalok vascsövekkel rongálták meg Barcelona egyik legismertebb, s az UNESCO világörökségi listáján szereplő műemlékét, az Antoni Gaudí tervezte Güell-park bejáratát védő, színes mozaikborítású sárkányt. A rendőrség egy 22 éves férfit őrizetbe vett.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.