tévésmaci - De Kántor látogatása sem marad el

  • .
  • 2007. február 15.

Trafik

Fekete István 1957-ben megjelent regénye a magyar ifjúsági irodalom máig vitán felül álló csúcsteljesítménye.
Egy könyvekkel foglalkozó 2005-ös tévéműsor tanúsága szerint az egyik legnépszerűbb hazai olvasmány. Kétségtelen irodalmi értékein túl azonban nyilvánvaló, hogy hallatlan népszerűségéhez nagyban járult hozzá a tíz évvel később a mű alapján forgatott televíziós sorozat, mely ugyancsak telitalálatnak bizonyult, elsősorban szereposztási bravúrjainak köszönhetően. A történet két fővárosi diák vidéki nyaralását meséli el az író életművének kitüntetett terepén, a természet olykor nem is annyira lágy ölén, a Kis-Balaton egykor volt lápvilágában. Diákjaink, Tutajos és Bütyök az öreg, magát mogorvának mutatni igyekvő, ám nagyszívű pákász, Matula bácsi útmutatása szerint fedezik fel a berek titkos zugait, ismerkednek az állatok tömegeivel, s mindeközben a felnőtté válás nehézségeit is legyőzik több-kevesebb sikerrel. Ám a nyári szünidő végeztével vissza kell térni a fővárosba, vár az iskola (amit persze fél lábon is ki lehet bírni, hiszen két évvel a Tüskevár után Fekete István kiadta művének Téli berek című folytatását - melyből azonban a legőszintébb sajnálatunkra nem készült filmváltozat) - írja valahol a helybéli lágyszívű kritikus, amihez csak annyit fűzhetünk hozzá, hogy nem az esziért zabáljuk, meg talán azt, hogy ha a Téli berekből nem is készült sorozat, akkoriban azért nem kellett szűkölködnünk a hazai és testvéri sorozatokban. S ezt most nagy tömegben kezdi ránk zúdítani a Filmmúzeum (a Tüskevár mellett vár a Bors, a Pirx kalandjai, a Kántor és A tavasz 17 pillanata).

Pénteken (16-án) valami globális félreértés következtében nagyot arató Mátrixhoz lesz szerencsénk az RTL Klubon este kilenc után tíz perccel. Éjjel egy előtt öt perccel pedig Sylvester Stallone és Rutger Hauer párharcához (Fantom az éjszakában - menten tudnánk, ki győz, ha az lenne a címe, hogy Fantom a cukrászdában;tv2).

Szombaton nem utánzom a leguánom. Viszont korán kelek (biztos is az), mert nagyon faszcinálnak A Nyama vadászai: a szenufók (ufó legyek, ha nem: Spektrum; 8.10). Ebédre leúszik egy kis Gázláng (Duna; 13.00), a házasélet kihívásairól ugye. Ötkor a mondott Tüskevár, nyolckor a Bors. Kalap, kabát.

Vasárnap este nyolckor az ígért Pirx és Lenin lép pályára Izland ellen (minket mindhárom lenyomott: Good bye, Lenin!: Duna; Izland, a hasadó sziget: Spektrum). Utánuk Nádasdy Ádám érkezik Aki(vel akar) Kaurismäkival - pontosabban utóbbi követi az előbbit az m2-n (Nádasdy Ádám - portré: 22.05; A múlt nélküli ember: 22.35). Velem megeshet, hogy a szigeten ragadok, és utóbbi helyett a Dunán 22.45-kor kezdődő Niceland - Izlandot választom. Vagy felpofozok egy gejzírt.

Hétfőn egymás után délután öttől Kántor és Stirlitz: adjatok egy kanalat! Este nyolckor még mindig a Filmmúzeumon: A NÉKOSZ-legenda.

Kedden foci az m1-en: Real-Bayern (20.30). Negyed tizenegykor a tv2-n A kör. Nagy sikerű izé, én, asszem, a második részét láttam, de lehet, hogy tévedek, az volt a címe: Ö kör (az ókorban játszódott). Húsz perccel utána startol az Isten városa, híres brazil mű a Dunán (inkább focizzanak - az Amazonason).

Szerdán a Dunán A sanghai asszony (még ma meg kell kapnom, jeeee: 22.40). Született 1948-ban (a ferdület éve jó).

Csütörtökön foci az RTL Klubon. Megint ebédidőben kéne tévézni (Üsd, vágd, focizzál - és az orrodat is tisztítsa a híres Shaolin Soccer: RTL Klub, 12.15; Börleszk: Kurt Vonnegut zer gút könyviből, tv2, 13.50). Este Nézz balra, ott egy svéd! az m2-n (21.35). Emlékeznek a kettes csatornán a gumibotját lóbáló rendőrre, ti. "Mi van, nem tetszik az egyes műsor?". Mert ha jobbra nézel, a Filmmúzeumra, 22.20-kor ott is egy svéd: Dalok a második emeletről.

S engem ki véd meg ettől a tenger marhaságtól? Ha senki, kidobom a tévém - még szép, a második emeletről. Dalolva.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.