tévésmaci - De Kántor látogatása sem marad el

  • .
  • 2007. február 15.

Trafik

Fekete István 1957-ben megjelent regénye a magyar ifjúsági irodalom máig vitán felül álló csúcsteljesítménye.
Egy könyvekkel foglalkozó 2005-ös tévéműsor tanúsága szerint az egyik legnépszerűbb hazai olvasmány. Kétségtelen irodalmi értékein túl azonban nyilvánvaló, hogy hallatlan népszerűségéhez nagyban járult hozzá a tíz évvel később a mű alapján forgatott televíziós sorozat, mely ugyancsak telitalálatnak bizonyult, elsősorban szereposztási bravúrjainak köszönhetően. A történet két fővárosi diák vidéki nyaralását meséli el az író életművének kitüntetett terepén, a természet olykor nem is annyira lágy ölén, a Kis-Balaton egykor volt lápvilágában. Diákjaink, Tutajos és Bütyök az öreg, magát mogorvának mutatni igyekvő, ám nagyszívű pákász, Matula bácsi útmutatása szerint fedezik fel a berek titkos zugait, ismerkednek az állatok tömegeivel, s mindeközben a felnőtté válás nehézségeit is legyőzik több-kevesebb sikerrel. Ám a nyári szünidő végeztével vissza kell térni a fővárosba, vár az iskola (amit persze fél lábon is ki lehet bírni, hiszen két évvel a Tüskevár után Fekete István kiadta művének Téli berek című folytatását - melyből azonban a legőszintébb sajnálatunkra nem készült filmváltozat) - írja valahol a helybéli lágyszívű kritikus, amihez csak annyit fűzhetünk hozzá, hogy nem az esziért zabáljuk, meg talán azt, hogy ha a Téli berekből nem is készült sorozat, akkoriban azért nem kellett szűkölködnünk a hazai és testvéri sorozatokban. S ezt most nagy tömegben kezdi ránk zúdítani a Filmmúzeum (a Tüskevár mellett vár a Bors, a Pirx kalandjai, a Kántor és A tavasz 17 pillanata).

Pénteken (16-án) valami globális félreértés következtében nagyot arató Mátrixhoz lesz szerencsénk az RTL Klubon este kilenc után tíz perccel. Éjjel egy előtt öt perccel pedig Sylvester Stallone és Rutger Hauer párharcához (Fantom az éjszakában - menten tudnánk, ki győz, ha az lenne a címe, hogy Fantom a cukrászdában;tv2).

Szombaton nem utánzom a leguánom. Viszont korán kelek (biztos is az), mert nagyon faszcinálnak A Nyama vadászai: a szenufók (ufó legyek, ha nem: Spektrum; 8.10). Ebédre leúszik egy kis Gázláng (Duna; 13.00), a házasélet kihívásairól ugye. Ötkor a mondott Tüskevár, nyolckor a Bors. Kalap, kabát.

Vasárnap este nyolckor az ígért Pirx és Lenin lép pályára Izland ellen (minket mindhárom lenyomott: Good bye, Lenin!: Duna; Izland, a hasadó sziget: Spektrum). Utánuk Nádasdy Ádám érkezik Aki(vel akar) Kaurismäkival - pontosabban utóbbi követi az előbbit az m2-n (Nádasdy Ádám - portré: 22.05; A múlt nélküli ember: 22.35). Velem megeshet, hogy a szigeten ragadok, és utóbbi helyett a Dunán 22.45-kor kezdődő Niceland - Izlandot választom. Vagy felpofozok egy gejzírt.

Hétfőn egymás után délután öttől Kántor és Stirlitz: adjatok egy kanalat! Este nyolckor még mindig a Filmmúzeumon: A NÉKOSZ-legenda.

Kedden foci az m1-en: Real-Bayern (20.30). Negyed tizenegykor a tv2-n A kör. Nagy sikerű izé, én, asszem, a második részét láttam, de lehet, hogy tévedek, az volt a címe: Ö kör (az ókorban játszódott). Húsz perccel utána startol az Isten városa, híres brazil mű a Dunán (inkább focizzanak - az Amazonason).

Szerdán a Dunán A sanghai asszony (még ma meg kell kapnom, jeeee: 22.40). Született 1948-ban (a ferdület éve jó).

Csütörtökön foci az RTL Klubon. Megint ebédidőben kéne tévézni (Üsd, vágd, focizzál - és az orrodat is tisztítsa a híres Shaolin Soccer: RTL Klub, 12.15; Börleszk: Kurt Vonnegut zer gút könyviből, tv2, 13.50). Este Nézz balra, ott egy svéd! az m2-n (21.35). Emlékeznek a kettes csatornán a gumibotját lóbáló rendőrre, ti. "Mi van, nem tetszik az egyes műsor?". Mert ha jobbra nézel, a Filmmúzeumra, 22.20-kor ott is egy svéd: Dalok a második emeletről.

S engem ki véd meg ettől a tenger marhaságtól? Ha senki, kidobom a tévém - még szép, a második emeletről. Dalolva.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.