csontzene - A 24. drámai helyzet

  • .
  • 2007. szeptember 27.

Trafik

Korábban felidéztük ama híres beszélgetést, amelyben Goethe kifejtette hű famulusának, Eckermann-nak (képünkön) - akit folyvást teli tüdőből gyaláznak a szemellenzős irodalmárok, elfelejtvén, hogy Johann Peter személyében mégis az interjúregény műfajának megteremtőjét tisztelhetnék -, hogy Carlo Gozzi, a 18. századi nagy velencei drámaíró úgy vélte, mindössze 36 drámai helyzet létezik; Schiller kevesellte e számot, de a kaján Goethe szerint ő maga még eddig sem tudott eljutni.
A 19. század végén aztán a leleményes francia, Georges Polti foglalta táblázatba Gozzi szituációit. A 24-es számot az "Egyenlőtlenek versengése" elnevezésű helyzet kapta, és szeptember 29-én elgondolkodhatunk, hogy túlszárnyalva Schillert nem fedeztünk-e fel egy harminchetediket, azaz az "Egyenlők versengése" nevűt.

Arról van szó ugyanis, hogy egy napon, mégpedig szeptember 29-én egyrészt Beethoven Missa solemnis című - emberfölötti nehézségei miatt koncerten csak nagy ritkán hallható - miséje hangzik fel Fischer Ádám vezényletével (Zeneakadémia, 19.30); másrészt pedig Verdi A végzet hatalma című csodálatos operája látható félig szcenírozott előadásban, olyan világhírű énekesekkel, mint Lado Atanelli, Michel Crider, Thomas Konieczny, dirigál Kovács János (MűPa, 19.00). Persze hamar kiderül, hogy ez csak Gozzi egyik alesete voltaképpen, mivel egyenlők versengése per definitionem nem is létezhet, hiszen két egyenlő dolog közt nem lehet vetélkedés, éppen mivel egyenlőek; ráadásul Beethoven főművével még a mesés Verdi sem léphet egy küzdőtérre, azaz voltaképpen itt is egyenlőtlenek versengéséről van szó. Quod erat demonstrandum, mondhatná a látomásainkban még élénken élő Fizetőpincér, amikor belekötöttünk, azt állítva, hogy csak hat fröccsöt és két vodkát ittunk, nem pedig nyolcat és hármat.

Nemcsak Adorno (lásd az Elidegenített főmű című esszéjét), hanem maga a Mester szerint is a Missa solemnis volt legnagyobb alkotása; persze Beethoven ezt mindenekelőtt azokban a leveleiben hangoztatja, melyeket Európa különféle uralkodóházaihoz intézett, hogy azokra jó pénzért (egész pontosan 50 aranydukátért) rásózza a Missa kéziratát. Beethoven ekkor a 30-as számú ("Nagyratörő becsvágy"), illetve a 7., azaz a "Kiszolgáltatottság" című drámai helyzetekben leledzett.

Nincs kérdés, sem helyzet október 3-án. Ekkor a 125 éve született Igor Stravinsky emlékére rendeznek hangversenyt (Zeneakadémia, 19.30), melyen lapunk egyik régi, ám mostanában nálunk fájdalmasan keveset publikáló szerzője, a zenetudós Wilheim András dirigál; a felhangzó Stravinsky-művek közül az egyik, a kései korszakból származó Threni magyarországi bemutató. Ehhez nem írt ütemvonalakat az orosz zseni, aki erről úgy nyilatkozott, hogy a taktusbeosztást a karmesternek kell kiszámolnia. Hajrá, kedves Wilheim úr, drukkolunk innen is!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.