csontzene - Hiába itt Cicero?

  • .
  • 2008. április 10.

Trafik

A múltkor a fizetőpincér Quintilianuson nevelkedett szóáradata miatt nem volt alkalmunk elmondani az új ceterum censeót, most gyorsan az elején sort kerítünk rá: azonnal tegyenek ki hamutartókat a Zeneakadémia hátsó bejáratához, ahol ezek hiányában a dohányzó úri közönség kénytelen telerondítani az utcát!

A múltkor a fizetőpincér Quintilianuson nevelkedett szóáradata miatt nem volt alkalmunk elmondani az új ceterum censeót, most gyorsan az elején sort kerítünk rá: azonnal tegyenek ki hamutartókat a Zeneakadémia hátsó bejáratához, ahol ezek hiányában a dohányzó úri közönség kénytelen telerondítani az utcát!

Mert bizonyára Bogányi Gergely április 10-én rendezendő hangversenyén is dohányozni fogunk az első rész után, amelyen többek közt elhangzik Balakirev (1837-1910) Islamey című fantáziája, sokak szerint a pianista repertoár technikailag legnehezebb darabja - még a kiváló zongorista hírében álló szerző sem vállalkozott előadására. Bogányi műsora egyébként is döbbenetes, Stravinsky: Petruska, Debussy: Suite bergamasque, és a végén még a Schumann C-dúr fantázia is; elképesztő, reméljük, győzi erővel. Maga Milij Alekszejevics mára meglehetősen elfelejtett szerző, pedig fénykorában ő volt az orosz zene cárja, az Ötök iskolájának főnöke, ahol olyan nagyok, mint Muszorgszkij és Rimszkij-Korszakov voltak a beosztottjai. Az őt még személyesen ismerő Stravinsky szerint Balakirev "nagydarab kopasz ember volt kalmük fejjel, ravasz és éles tekintettel" (lásd képünkön). Egy másik jeles zongoristánk, Csalog Gábor se adja sokkal alább, Liszt, Debussy, Szőllősy András darabjai mellé még hozzácsapja a zeneirodalom egyik ormát (Beethoven: B-dúr szonáta, op. 106) a Magyar Rádió Márványtermében (április 14., 18.00), és csak imádkozzunk, hogy e nagyralátó koncertek után ne Nietzsche jusson eszünkbe, aki azt mondta: "Azt hiszem, a művészek gyakran nem tudják, miben a legjobbak, mert túlságosan hiúak ehhez, és érzéseik valami büszkébbre irányulnak, mint ama kis növénykékre, melyek újak, különösek és szépek, és teljes tökélyükben fejlődhetnek ki a veteményeskertjükben. A saját ültetvényük és szőlőjük végső javát alábecsülik, és szeretetük, valamint belátásuk nincs azonos nívón."

Na de erre az újabban Quintilianus-rajongóvá vedlett fizetőpincérnek is megvan a maga hozzáadnivalója, mégpedig ez: "Az is hiba, ha valaki túlságosan aggályoskodik, és a legapróbb részletekért is küszködik. Sugározzon hát a szónok önbizalmat, és mindig úgy beszéljen, mintha a legjobb véleménnyel lenne ügyéről. Ez az erény megvolt Ciceróban." Hogy egy kávéházban a legapróbb részletek közé ítélhető-e, ha a vendég (a Zenegyűlölő) folyamatosan küzd azért, hogy rendszeresen cseréljék ki előtte a hamutartót, és hogy ezért Cicero ékesszólásával kell-e bírnia, az már a megvitatható nagyobb részletek körébe vág. És akkor most lásd e heti felszólamlásunk elejét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.