csontzene - Hiába itt Cicero?

  • .
  • 2008. április 10.

Trafik

A múltkor a fizetőpincér Quintilianuson nevelkedett szóáradata miatt nem volt alkalmunk elmondani az új ceterum censeót, most gyorsan az elején sort kerítünk rá: azonnal tegyenek ki hamutartókat a Zeneakadémia hátsó bejáratához, ahol ezek hiányában a dohányzó úri közönség kénytelen telerondítani az utcát!

A múltkor a fizetőpincér Quintilianuson nevelkedett szóáradata miatt nem volt alkalmunk elmondani az új ceterum censeót, most gyorsan az elején sort kerítünk rá: azonnal tegyenek ki hamutartókat a Zeneakadémia hátsó bejáratához, ahol ezek hiányában a dohányzó úri közönség kénytelen telerondítani az utcát!

Mert bizonyára Bogányi Gergely április 10-én rendezendő hangversenyén is dohányozni fogunk az első rész után, amelyen többek közt elhangzik Balakirev (1837-1910) Islamey című fantáziája, sokak szerint a pianista repertoár technikailag legnehezebb darabja - még a kiváló zongorista hírében álló szerző sem vállalkozott előadására. Bogányi műsora egyébként is döbbenetes, Stravinsky: Petruska, Debussy: Suite bergamasque, és a végén még a Schumann C-dúr fantázia is; elképesztő, reméljük, győzi erővel. Maga Milij Alekszejevics mára meglehetősen elfelejtett szerző, pedig fénykorában ő volt az orosz zene cárja, az Ötök iskolájának főnöke, ahol olyan nagyok, mint Muszorgszkij és Rimszkij-Korszakov voltak a beosztottjai. Az őt még személyesen ismerő Stravinsky szerint Balakirev "nagydarab kopasz ember volt kalmük fejjel, ravasz és éles tekintettel" (lásd képünkön). Egy másik jeles zongoristánk, Csalog Gábor se adja sokkal alább, Liszt, Debussy, Szőllősy András darabjai mellé még hozzácsapja a zeneirodalom egyik ormát (Beethoven: B-dúr szonáta, op. 106) a Magyar Rádió Márványtermében (április 14., 18.00), és csak imádkozzunk, hogy e nagyralátó koncertek után ne Nietzsche jusson eszünkbe, aki azt mondta: "Azt hiszem, a művészek gyakran nem tudják, miben a legjobbak, mert túlságosan hiúak ehhez, és érzéseik valami büszkébbre irányulnak, mint ama kis növénykékre, melyek újak, különösek és szépek, és teljes tökélyükben fejlődhetnek ki a veteményeskertjükben. A saját ültetvényük és szőlőjük végső javát alábecsülik, és szeretetük, valamint belátásuk nincs azonos nívón."

Na de erre az újabban Quintilianus-rajongóvá vedlett fizetőpincérnek is megvan a maga hozzáadnivalója, mégpedig ez: "Az is hiba, ha valaki túlságosan aggályoskodik, és a legapróbb részletekért is küszködik. Sugározzon hát a szónok önbizalmat, és mindig úgy beszéljen, mintha a legjobb véleménnyel lenne ügyéről. Ez az erény megvolt Ciceróban." Hogy egy kávéházban a legapróbb részletek közé ítélhető-e, ha a vendég (a Zenegyűlölő) folyamatosan küzd azért, hogy rendszeresen cseréljék ki előtte a hamutartót, és hogy ezért Cicero ékesszólásával kell-e bírnia, az már a megvitatható nagyobb részletek körébe vág. És akkor most lásd e heti felszólamlásunk elejét!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.