tévésmaci - Riep Van Sül: Tűr a szénakazalban

  • .
  • 2008. április 10.

Trafik

Balogh Anti útja a Györe-padtól hazáig már sima ügy volt, bár sietnie kellett, ha el akarta érni a délután kezdődő vb-döntőt.

Balogh Anti útja a Györe-padtól hazáig már sima ügy volt, bár sietnie kellett, ha el akarta érni a délután kezdődő vb-döntőt. Sárkányék előtt kapaszkodott föl a főútra, a sárga Wartburg kinn állt a bejárón. Jobbra a szódás, majd Gerzsei Jóska karosszériaműhelye, balra előbb a "kisutca" (ki gondolná: Klapka György), onnan jött mindig Troché és Sztupa, aztán a Kocsis-bolt, ami azelőtt Fischli-bolt volt, kiírva: Vegyesbolt. Mellette laktak Kollárék, szemben a Miklós Jani, ott Májzinak hívták a fekete kutyát. Mellettük a tanító úr háza; a tanító néni délutánonként németórákat adott a falu igyekvőbb családokból odaparancsolt ifjainak, délutánonként jöttek a széplányok, a Mindenszky Klári, a Váncsodi Éva, de a legszebb a Csuprik Vera volt és a Solymos doktorné. Egy kerekes kút, följebb törpe vízierőmű, Pali bácsi és Rozi néni mellett Czékusék. A paprikás Gerzseiék előtt már szaladt a Balogh Anti, pedig a padon az öregnek vonzósan horrorisztikus és/vagy pornográf első világháborús történetei voltak, kicsit flúgos volt, mondták is, légnyomást kapott az Isonzónál. De most Anti nem ért rá, sietnie kellett, hogy bekapcsolja a tévét. Persze mi is így vagyunk vele.

A pénteki (11-i) műsor miatt persze nagyon nem kéne rohannunk, mert drága lesz az, elő kell fizetnünk az HBO-ra, ahol kora este, háromnegyed hétkor a Johnny Cash énekes sztorijából készült filmet, A nyughatatlant tolják, aminek az az oka alighanem, hogy a rendező, bizonyos Mangold valamivel megint jelentkezik a pesti mozikban, konkrétan egy western remake-jével, nálunk az eredeti Ben Wade és a farmer címmel volt száz éve a moziban. Az új meg Börtönvonat Yumába lesz. Névvel nem viccelünk, a mángold mindenesetre valami spenótízű cékla a répák családjából - a Naphegyen kérdeztem, nem termelnek ilyet, valaki bizonytalanul azt mondta: "tán vidéken". Ha már befizettünk, maradjunk éjfélig, mert lesz egy mérsékelten vérforraló John Le Carré-adaptáció is a közelmúltból: Az elszánt diplomata. Helyesebb lenne tán elszánt tévénézőkről beszélni.

Szombaton azonban minden másképpen leszen: sokkal több rossz filmet lesz szerencsénk megtekinthetni este. Szólok is előre: akkor inkább a diszkó. Bár. Én simán megnézem a Filmmúzeumon fél kilenckor a Fantozzi tovább tűrt, mert az vagyok én. Maradván a csatornán, fél tizenegykor kezdődik a Zenekari próba - egy okkal hanyagolt Fellini, de én bírom. Mármost olyan időpont nincsen, hogy 22.59, még a nyári időszámításban sem. Teljesen nyilvánvaló, hogy épp ezért adják ekkor az m2-n Emir Kusturica híres, ám közepes leiratát, melyben A papa szolgálati útra ment. 23.40-kor a Dunán egy spanyol film az alsó kutyák szerelmi életéről: Dolgok, amelyekért érdemes élni. Élni még csak-csak, de fönnmaradni 1-ig? Éjfélkor a tv2-n Martin Scorsese számos tévedéseinek legdrágábbika, az Aviátor, délután 4 előtt pár perccel volt ezen a csatornán egy Timothy Dalton-os James Bond is, kenjék a hajukra.

Vasárnap teljesen bizonyosan a Lipót bezárása miatt Dennis Hopper-napot tartanak a tévék, melynek során 15.25-kor az RTL Klub nyom vele valami sorozatot, már a címe is milyen hülye: Titkos küldetés. De ezzel nem érik be, este nyolckor a retardált komikusok úgy próbálnak motorozni a Starsky és Hutch moziváltozatában, mint Dennis meg Péter (minden stimmel, motor, jelmez: van kép róluk a rádióújságomban). A tv2 rafináltan megvárja, míg a konkurencia lehasad a csávóról, aztán 22.20-kor beveti Az orvlövészt a debiltől. Felőlem jól van, 23.55-kor ugyanitt Volt egyszer egy Amerika - kétségkívül vannak ennek is rajongói, még itt, a redakcióban is. Én persze már huszonöt perce nézem az m2-n Ken Loach Még egy csókját, no, akkor ennyi elég lesz belőle, mármint 25 perc és még egy csók, fáj a fejem, bocs.

Hétfőn rádöbbenek, hogy a múlt heti pampogásom Jugoszlávia-tárgyban hülyeség volt, mégsem egyesült újra, hanem valami Ljubisa Samardzic-Purisa Djordjevic (utóbbi a rendező) közös sorozat van az m1-en, mert 23.50-kor a Dél című 1968-as kövületet adják. Nem nekem, nyilván.

Kedden egy Karinthy-adaptáció Révész György tollából a Dunán este hétkor: Utazás a koponyám körül. Ne is kérdezzék!

Szerdán Gárdos Péter talán első, de egészen biztosan legjobb vagy leghangulatosabb filmje, az Uramisten 22.25-kor kezdődik az m2-n. Ez az, amiben Dörner bokszol egy kenguruval, Eperjes meg Feleki Kamill azon titkát szeretné, amivel még Houdinit is lemosta a veterán artista, aki a Nemzetiben lakik a Blahán, vagy valami ilyesmi. Mást nem is üzenhetnénk nekik: Jó napot, told meg a csónakot!

Csütörtökön elkezdem nézni 21.10-kor a Szajré c. minősíthetetlen marhaságot Marlon Brandóval, Robert de Niróval és Edward Nortonnal - ez ilyen szakmázós-betörősös izé, amiben fél óráig roppant precízen fúrnak föl egy mackót, láttak már ilyet, szörnyű. De sajnos csak 22.20-kor kezdődik az m2-n David Lynch Lost Highway - Útvesztőben című fércműve. Már úgy értem, hogy az sajnos, hogy egyáltalán elkezdődik. Nem lehetne inkább hagyni a francba? Hisz olyan nagyképű majomkodás az egész, annyira ciki. Épp, mint tévézni. Hát, úgy csinálják maguk is!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.