kulthírek

  • .
  • 2008. április 10.

Trafik

kulthírek
FOCIFILMEK 40 doku- és rövidfilmet mutattak be április 4-7. között a berlini Futballfilm Fesztiválon, melyet az olasz Marco Risi alkotása, a Maradona: la mano de dios nyitott meg (a cím az argentin csillag kétértelmű nyilatkozatára utal, miszerint isten keze segítségével szerzett - szabálytalan, de megadott - gólt az 1986-os vébén Anglia ellen).

GYÁSZ 84 éves korában elhunyt Charlton Heston: az amerikai színész 1959-ben Oscar-díjat nyert William Wyler Ben Hurjának címszereplőjeként. A klasszikus Hollywood utolsó nagyjainak egyike volt, történelmi (Cecil B. De Mille: Tízparancsolat), thriller (Orson Welles: A gonosz érintése), western (William Wyler: Idegen a cowboyok közt) és sci-fi (Franklin J. Schaffner: Majmok bolygója) alakításai révén. 1998 és 2003 között, mielőtt elhatalmasodni kezdett rajta az Alzheimer-kór, aktívan kivette részét az amerikai fegyverlobbi küzdelmeiben.

80 éves korában elhunyt Abbie Mann: ő írta Stanley Kramer Ítélet Nürnbergben című 1961-es filmjének forgatókönyvét, a valóságos nürnbergi per alapján, de fiktív esetekkel illusztrálva a náci háborús bűnösök bíróság elé vitelének nehézségeit. A bírósági dráma mestere volt, de Kojak alakját is ő szülte: a Telly Savalas által megszemélyesített nyomozó elsőként a The Marcus-Nelson Murders című krimiben tűnt fel.

PROCOL HARUM: A PER VÉGE A londoni fellebbviteli bíróságon véget ért a több éve húzódó per, melyben Matthew Fisher viszszamenőleg társszerzői jogdíjat követelt a Procol Harum legnagyobb slágere, az 1967-es A Whiter Shade of Pale bevételei után. Fisher a zenekar orgonistája volt 1967-69 között. Igényét közel 40 év elteltével nyújtotta be az azóta befolyt milliók 40 százalékára. A bíróság elfogadta, hogy Gary Brooker énekes egy Bach-témát felhasználva írta meg a dalt Keith Reid szövegíróval, még azelőtt, hogy Fisher csatlakozott a zenekarhoz, és orgonaszólamával valóban meghatározóan hozzájárult a korszak egyik emblematikus dalához.

ÕSKÉP, ÕSHANG Egy oszakai használtcikk-piacon került elő a japán animációs filmgyártás két ősrégi darabja, egy-egy 1917-ben, illetve 1918-ban bemutatott, kétperces rajzfilm, melyek létezéséről eddig csak leírásokból tudtak. Az egyik egy csorba pengéjű kardot vásárló szamuráj története, a másik egy halászról szóló japán népmese rajzfilmes változata. Mindkettő jó állapotban maradt meg, mert szellőzést biztosító papírdobozban tárolták őket.

A kaliforniai Stanford Egyetemen bemutatták az eddig ismert legrégebbi hangfelvételt: 1860 áprilisában rögzítették Edouard-Leon Scott de Martinville párizsi felfedező fonoautográf nevű szerkezetén, mely a hanghullámokat egy égő olajlámpa kormával kezelt papírba karcolta bele. A tíz másodperces felvételen egy női hang énekli az Au Clair de la Lune című dalt. A felvételt annak idején nem tudták lejátszani (ebből a szempontból tehát Edison 1877-es hangrögzítése maradt az első, mert az ő fonográfján meg is lehetett hallgatni), most azonban digitális technika segítségével sikerült szóra bírni a barázdákat.

SIGUR RÓS ITT, OTT A Titanic Filmfesztivál zenei szekciójában vetítik a Sigur Rós Heima című koncertfilmjét: az izlandi zenekar egyik tagja, Jón Thór Birgisson gitáros Alex Somers társaságában egyúttal a Riceboy Sleeps nevű képzőművész duó tagja is. S.T.O.R.A.G.E. című kiállításuk május 17-ig tart nyitva a londoni Agency Galériában. Általában régi könyvek lapjaira készített rajzaikat lefotózzák, és viharvert ablakkeretekbe applikálják, így a szó szoros értelmében régi házak maradványai rögzítik gyermekkori emlékeket felidéző képeiket (illusztrációnk: Dog Saviours; Rain Down My Favourite Songs, 2007). Hasonló szellemben, talált amatőr filmek kollázsszerű felhasználásával készülnek videóik is - ezek filmzenéit idén megjelentetik lemezen.

POSZT: KÉSZ A MÛSOR Nyilvánosságra hozták a június 5-14. között immár nyolcadszor megrendezendő Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramját, melyet 141 előadás megtekintése után Kukorelly Endre állított össze. A hazai társulatok mellett három határon túli szerepel majd: József Attila Színház: Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása; Radnóti: Térey János: Asztalizene; egri Gárdonyi: Márton László: Nagyratörő; debreceni Csokonai: Móricz: Úri muri; Pécsi Nemzeti: Csehov: Ivanov; kaposvári Csiky Gergely: Réthly Attila: Szabadaz Á!; Pintér Béla Társulata: Pintér: A Démon Gyermekei; Bárka: Mundruczó Kornél - Bíró Yvette: Frankenstein-terv; Pesti Magyar Színház: Vivien Nielsen: Hullámtörés; nyíregyházi Móricz: Vinnai András - Bodó Viktor: Fotel; KoMa Társulat: Garaczi László: Plazma; szombathelyi Kamara Savaria: Dömötör Tamás: Czukorshow; Bárka-Maladype: Osztrovszkij: Vihar; sepsiszentgyörgyi Tamási Áron: Gombrowicz: Yvonne, burgundi hercegnő; székelyudvarhelyi Nézőpont: Dennis Kelly: Love & Money; szabadkai Kosztolányi: Urbán András: Urbi et Orbi. A jövő évi találkozóra Janisch Attila válogat majd.

KÖNYVFESZTIVÁL ELLISSZEL Már korábban kinőtte, de csak most, 15 éves korára sikerült nagyobb és megfelelő helyet találván elköltöznie a Kongreszszusi Központból a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválnak: április 24-27. között a Millenáris több épületében, 1700 négyzetméteren 25 ország kiadói mutatják be termékeiket. Az új helyszín alkalmat ad arra, hogy egy-egy könyves szakterület (gyermekkönyvek, tankönyvek stb.) kínálata koncentráltan jelenjék meg. Hagyománnyá vált, s ezúttal immár nyolcadszor rendezik meg a rendezvény keretein belül az Európai Elsőkönyvesek Fesztiválját, szerzőnk, Dunajcsik Mátyás személyében ezúttal egyetlen magyar résztvevővel. A fesztivál díszvendégeként a képünkön látható, 1985-ben, 21 éves korában feltűnt amerikai Bret Easton Ellis veheti át a Budapest Nagydíjat, akinek fontosabb művei mind olvashatók magyarul (Nullánál is kevesebb; A vonzás szabályai; Amerikai psycho; Az informátorok; Holdpark; Glamoráma). A díszvendég ország idén Kína, aminek apropóján több kiadó is megjelentet kínai tárgyú köteteket - közülük mindenekelőtt a 2000-es Nobel-díj nyertese, a Párizsban élő Gao Xingijan első magyar nyelvű kötete, a Lélek-hegy érdemel említést (a Noran hozza ki, egy 20. századi novellaválogatással egyetemben).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.