csontzene - Tudós zeneköltő

  • .
  • 2008. január 17.

Trafik

Ezen a héten a roppant ritkán játszott, de sokak, így például a 20. század legnagyobb zeneszerzője, Stravinsky szerint is a 20. legnagyobb zeneszerzője, Anton von Webern művei kerülnek sorra a fáradhatatlannak tűnő Kocsis Zoltán irányításával (Olasz Kultúrintézet, január 20., 19.30).

Ezen a héten a roppant ritkán játszott, de sokak, így például a 20. század legnagyobb zeneszerzője, Stravinsky szerint is a 20. legnagyobb zeneszerzője, Anton von Webern művei kerülnek sorra a fáradhatatlannak tűnő Kocsis Zoltán irányításával (Olasz Kultúrintézet, január 20., 19.30). Az 1883-ban, Bécsben született Webern szinte szent volt, és szentként is közeledett a művészethez. Nála a művészet voltaképpen a tudománnyal került egy rangra; folyamatosan kísérletező agyában folyvást összefüggéseket keresett és talált. Az úgynevezett dodekafon vagy szeriális komponálási módszerrel egy csapásra megoldani vélte a zeneszerzés összes problémáját, mely a tonalitás, azaz az egy központi hang vagy hangnem köré rendeződött szisztéma felbomlásával keletkezett. A dolog elvileg pofonegyszerű. Vegyünk egy tizenkét hangból álló sort, ez az úgynevezett Reihe, ebből tükörfordítással, rákfordítással és tükörrákfordítással újabb hármat képezhetünk, ezt a négy sort aztán transzponálhatjuk mind a tizenkét hangra, és ekkor már negyvennyolc sorral dolgozunk. "Több nincs", írja Webern, "a teoretikusok minden igyekezete ellenére". Természetesen Webern is Goethét tekintette a kiindulópontnak, szerinte a Goethe-féle "ősnövény" voltaképpen a Reihével azonos, hiszen ebből a őscsírából nő ki minden zenemű: "Mindig más és mindig ugyanaz!" - kiált fel Antonunk lelkesülten. "Aki elérkezik ehhez a helyes művészetfelfogáshoz, nem tehet többé különbséget tudomány és ihletett alkotás között. Minél beljebb hatolunk, annál azonosabbá válik minden, és végül úgy érezzük, hogy nem emberi alkotással, hanem a természettel állunk szemben." Ez persze illúziónak bizonyult. A közönség talán olykor valóban természetet érzékelt műalkotás helyett, ám Webern vagy mestere, Schönberg műveit csak ritkán tekintette a Niagara-vízeséssel egyenértékű csodának, melynek bámulásába befeledkezik az ember. Ez a természet sajnos többnyire néma maradt, bármennyire is igyekezett a publikum, hogy magáévá tegye a helyes művészetfelfogást.

Webern rettenetes halála azt példázza, hogy talán tényleg a puszta véletlen irányítja az ember sorsát. A háború végén, 1945 szeptemberében a Salzburg környéki Mittersillben talált menedéket. Este kilépett a ház elé, hogy rágyújtson egy szivarra, a közeli amerikai őrszem valami ellenséges tűznek vélte a fellobbanó gyufát, odalőtt, és félig-meddig vaktában leadott lövése azonnal megölte a zeneszerzőt.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.