csontzene - Tudós zeneköltő

  • .
  • 2008. január 17.

Trafik

Ezen a héten a roppant ritkán játszott, de sokak, így például a 20. század legnagyobb zeneszerzője, Stravinsky szerint is a 20. legnagyobb zeneszerzője, Anton von Webern művei kerülnek sorra a fáradhatatlannak tűnő Kocsis Zoltán irányításával (Olasz Kultúrintézet, január 20., 19.30).

Ezen a héten a roppant ritkán játszott, de sokak, így például a 20. század legnagyobb zeneszerzője, Stravinsky szerint is a 20. legnagyobb zeneszerzője, Anton von Webern művei kerülnek sorra a fáradhatatlannak tűnő Kocsis Zoltán irányításával (Olasz Kultúrintézet, január 20., 19.30). Az 1883-ban, Bécsben született Webern szinte szent volt, és szentként is közeledett a művészethez. Nála a művészet voltaképpen a tudománnyal került egy rangra; folyamatosan kísérletező agyában folyvást összefüggéseket keresett és talált. Az úgynevezett dodekafon vagy szeriális komponálási módszerrel egy csapásra megoldani vélte a zeneszerzés összes problémáját, mely a tonalitás, azaz az egy központi hang vagy hangnem köré rendeződött szisztéma felbomlásával keletkezett. A dolog elvileg pofonegyszerű. Vegyünk egy tizenkét hangból álló sort, ez az úgynevezett Reihe, ebből tükörfordítással, rákfordítással és tükörrákfordítással újabb hármat képezhetünk, ezt a négy sort aztán transzponálhatjuk mind a tizenkét hangra, és ekkor már negyvennyolc sorral dolgozunk. "Több nincs", írja Webern, "a teoretikusok minden igyekezete ellenére". Természetesen Webern is Goethét tekintette a kiindulópontnak, szerinte a Goethe-féle "ősnövény" voltaképpen a Reihével azonos, hiszen ebből a őscsírából nő ki minden zenemű: "Mindig más és mindig ugyanaz!" - kiált fel Antonunk lelkesülten. "Aki elérkezik ehhez a helyes művészetfelfogáshoz, nem tehet többé különbséget tudomány és ihletett alkotás között. Minél beljebb hatolunk, annál azonosabbá válik minden, és végül úgy érezzük, hogy nem emberi alkotással, hanem a természettel állunk szemben." Ez persze illúziónak bizonyult. A közönség talán olykor valóban természetet érzékelt műalkotás helyett, ám Webern vagy mestere, Schönberg műveit csak ritkán tekintette a Niagara-vízeséssel egyenértékű csodának, melynek bámulásába befeledkezik az ember. Ez a természet sajnos többnyire néma maradt, bármennyire is igyekezett a publikum, hogy magáévá tegye a helyes művészetfelfogást.

Webern rettenetes halála azt példázza, hogy talán tényleg a puszta véletlen irányítja az ember sorsát. A háború végén, 1945 szeptemberében a Salzburg környéki Mittersillben talált menedéket. Este kilépett a ház elé, hogy rágyújtson egy szivarra, a közeli amerikai őrszem valami ellenséges tűznek vélte a fellobbanó gyufát, odalőtt, és félig-meddig vaktában leadott lövése azonnal megölte a zeneszerzőt.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.