tévésmaci - A sül malom

  • .
  • 2008. január 17.

Trafik

A kapitány és az emberei, afféle szedett-vedett vert sereg, hosszú rudakkal döfködték a hínárt. Mindenki bámult lefelé, a vízre. Az árbockosárban csücsülő szingapúri törpe rikoltására azonban hirtelen a legtöbbje fölkapta a fejét, és északi irányba, a sziklás partszakasz felé fordult.

A kapitány és az emberei, afféle szedett-vedett vert sereg, hosszú rudakkal döfködték a hínárt. Mindenki bámult lefelé, a vízre. Az árbockosárban csücsülő szingapúri törpe rikoltására azonban hirtelen a legtöbbje fölkapta a fejét, és északi irányba, a sziklás partszakasz felé fordult. Fáklyákat, fáklyákat! - üvöltötte valaki, alighanem a fedélzetmester, de a sikoltó szél szinte felismerhetetlenné tette a hangját. A hirtelen rettenetből szabályszerűen kibillentett az a kisebb hullám, ami szinte gyengéden, de mégis figyelmet parancsolóan lódította oldalba a hajót. Sós permet csapott az arcomba, s ha nem is tántorodtam meg, balra kilépve majdnem elcsúsztam a síkos fedélzeten. Szörnyű volt, hagyjuk is, nézzük inkább a tévét!

Pénteken (18-án) délelőtt a tengereken méri össze az erejét a két földi sugárzású kereskedelmi. 11.15-kor a tv2-n egy 1979-es múzeumszökevény, az S.O.S. Titanic az ifjú Helen Mirrennel és a már akkor is kortalan Ian Holmmal. Tíz perccel később az RTL Klubon A nagy kékség, vigyázat, ez valami remake, ohne Jean Reno, de a sztori Adam Baldwinnal is ugyanaz. Este hétkor A galamb szárnyai című angol filmben állítólag valami szexuális tartalmú intézkedés esik Velencében (magam is nyélbe ütnék valamit Agárdon). Huszonöt perc elég is lesz rá, mert akkor jön a Spektrumon a zenés smacitörténet legjobb címe: Tegyél újra majommá! Mit mondhatnék? Tán ezt: ha kérhetném, azonmód! Aki még bírja, tízkor az m2-n Piroslámpás paradicsom, német tévéfilm 2003-ból.

Szombaton filmklubba megyünk estére. Villogni a nyolcadikos csajok előtt: Aranypolgár éjjel fél tizenegykor az m2-n. Valami Kane a csávó, az Orson Welles, és baja van a rózsákkal, mint Sztavroginnak, a köpenyesnek - de ebbe csak belezavarodni lehet, költők és ruszkik, miegymás. Hahaha, kisöcsik, reggel kilenckor a Filmmúzeumon fellép A vörös Pimpernel - aszittétek, elfelejtettem? Németül tanulok, mert le szeretném forgatni (vagy fordítani, ezen még gondolkozom) A vörös Pumpernickelt (vagy Pumuklit, ezen még gondolkozom).

Vasárnap én tudom, hogy van az ilyen Hetedik (tv2; 22.15) és társai szerű jómadárságoknak egy szűk rajongótábora, de arra tuti esküszök, hogy a Szex, hazugság, videót (ugyanitt: 00.45-kor) mindenki utálja, és igazuk is van. Ha tegnap bejött Orson a nyolcadikosoknak, akkor érdemes Szergejjel is próbálkozni, 20.55-kor az m2-n Patyomkin páncélos! Tessék, te melyik csajra (pasira) gerjednél? Akinek azt kell a fülibe súgni, hogy elviszlek Teneriffére? Vagy akinek azt, hogy mit szólnál egy odesszai hétvégéhez? Én inkább szűz maradnék, az biztos.

Hétfőn szívesen bokán rúgnálak, mert hülyeségek lesznek a tévében. Mér hétfőn? Mert egész héten fáradságos lenne rugdosni. Időrendben vagy csatornák szerint mondjam? Jó, csatornák szerint az egyesen 23.55-kor Mióta Otar elment, grúz-francia nyál. 3 megoldást tudok elképzelni. Mióta Otar elment: 1) folyton avval dicsekszik, 2) biztos nem a konyakról beszélnek, 3) tiszta a levegő a filmművészetben. Az RTL klubon 21.15-kor A gömb. Mi a fene ez? Remélem, nem A gomb folytatása. A Dunán nyolc tízkor este Orhan Pamuk - A magányosság felfedezése - A fehér vár. A Filmmúzeumon 17.30-kor Fantozzi mindenki ellen, mintha magamat látnám. A Zone Európán este nyolckor Serpico, mintha magukat látnám.

Kedden, még szép, ugyanakkor, ugyanott: Fantozzi tovább tűr (a jövő héten fogjuk huszonötödször ajánlani, előbb-utóbb úgyis benyalja valaki).

Szerdára már a múlt héten is kidőltünk.

Csütörtökön, tökön, tökön, tökön - ilyen hülye lesz, aki sokat tévézik. Menjenek isten hírivel!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.