étel, hordó - BAGOLYVÁR

  • .
  • 2009. december 10.

Trafik

Fülünkben régi sláger, a Summertime, a mikrofonnál Alvin Lee. Az Állatkert előtt állunk, és eszünkbe nem jutna messzebb menni a Ten Years Afternál.
A habos, gőzös ligeti emlékeket úgy dobjuk el, mint egy aktuális csillag az időtlenség mankóját; hol vagyunk már attól, hogy a XX. század hajnalának állatsereglete kísértsen itt - a Barroccaldi cirkusztól Madárfejű Lajcsikán át a Czája testvérekig -, különben sem múzeumba indultunk! De mivel még a rhythm and blues is túl messze van, inkább mi leszünk "ten years after", olyan még úgysem fordult elő, hogy visszatértünk volna az egykori tetthelyre.

Tíz évvel ezelőtt énekeltük meg a Bagolyvár éttermet, inkább pacsirtaszó volt, mint zordon huhogás, amire még ráerősített az újdonság varázsa és persze a májusi napfény. Most azonban nem virágzik az orgona, hideg eső hull, vajon reménytelen az évtizedes kertész lest beltéri megfigyeléssel kiváltani?

A kapuban nemcsak étlap, de egy elegáns mappában elhelyezett figyelmeztetés is olvasható a tilosban parkolás veszélyeiről, ám nincs időnk végigolvasni. Egy kedves asszony lép ki a házból, hogy segítségünkre siessen. "Persze, ebédelni jöttünk." Nem tudjuk, volt-e valamiféle felújítás az elmúlt tíz évben, mert ha nem, akkor biztosan igen kíméletesen bántak az egyébként "nagypolgárias" - ám mégsem egy antik bútorraktárt idéző - berendezéssel. Ahogy illik, van ruhatár, és dohányozni is csak itt, az előtérben elhelyezett asztalnál lehet.

Tíz éve, májusban nem tűnt fel, hogy hiába nagyobb jóval az átlagosnál a Bagolyvár, ennek ellenére egyterű. Ha csak métereket számolnánk, hodálynak mondanánk, de a berendezés, illetve a látható siker - ez az óriási tér vasárnap, ebédidőben csordultig tele - eszünkbe se juttatja a pejoratív jelzőt.

A korábbi látogatáshoz hasonlóan férfit most sem látni a személyzet tagjai között, amit anyáskodásnak vagy inkább nagymamáskodásnak is gondolhatnánk - a Bagolyvár a "hazai ízekkel" csábít -, de ez csak a látszatra adás, sokkal fontosabb, hogy jól kiképzett szakemberek végzik a dolgukat a küzdőtéren. A vadkrémleves (1030 Ft) után a szakácsról sem mondhatunk mást. A parajos harcsa (2950 Ft) viszont a nagymamaérzést erősíti, eddig ugyanis kizárólag magánházaknál találkoztunk a spenót efféle, tejes-fokhagymás feldolgozásával. Sajnos a harcsa már nem ennyire eredeti, leginkább "olyan semmilyen", ami csak azért nem igaz, mert hirtelen gombostűnyi szálkába botlunk. (Ne feledjük: a harcsa ragukiszerelésben érkezett!)

Ellenben a nyárson sült, baconbe csavart pulyka (3350 Ft) aranyérmet ér, a hozzá mellékelt csípős-gyümölcsös mártás meg még kettőt, raádasul a szálkával esett csorbát a mézes krémes (980 Ft) tovább köszörüli. Távozásunkkor nem mondhatunk mást: a Bagolyvár nem véletlenül tartozik a legnépszerűbbek közé tíz év után is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.