fesztek - Blues, fashion, clown

  • .
  • 2008. november 27.

Trafik

VIII. Budapesti Big Band Találkozó és Fesztivál: A The Glenn Miller Orchestra koncertjével kezdődik a program november 28-án 17.30-kor a Vasúttörténeti Parkban (Bp.
XIII., Tatai út 95.), majd 21.00-tól a Bakelit Multi Art Centerben (Bp. IX., Soroksári út 164.) szving táncos partival horvát, német és magyar big bandek zenéjére. Aztán egészen november 30-ig a Klauzál Gábor Művelődési Központban (Bp. XXII., Nagytétényi út 31-33.) folytatódik a bál. 30-án gálakoncert 20.00-tól a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.

Budapest Fashion Week: naponta hét divatbemutató, huszonegy magyar tervező kollekciói, nagy bulival november 28-29-30-án a VAM Design Centerben (Bp. VI., Király u. 26.).

Fliegauf-retrospektív: Rengeteg; Dealer; Milky Way és a kisfilmek november 28-tól december 3-ig. Az utolsó vetítés a Művész moziban díszbemutató lesz, Fliegauf legújabb munkája, ami "halálközeli élménybeszámolókat" tartalmaz. (Művész mozi, Bp. VI., Teréz krt. 30.)

XI. Bluespatika Jamboree Fesztivál: Szakmai és közönségtalálkozó a blueszene bemutatása, hazai és külföldi előadók fellépésével a Gödör Klubban november 28-án 20.00 órától ingyen (www.jamboree.co.hu; www.bluespatika.com). (Gödör Klub, Bp. V., Erzsébet tér).

Mecénás napok: A Műcsarnok a Budapest Art Fair után néhány nappal, november 28-30. között a Reneszánsz Év 2008 keretében mutat be tizenegy kortárs magángyűjteményt. A rendezvény kiállításból, díjátadóból és kerekasztal-beszélgetésből áll (www.mucsarnok.hu).

Újbor és Sajt Fesztivál: Magyarország legjobb újborai, sajtokkal és kulturális programmal a Vajdahunyadvárban (www.ujboressajtfesztival.hu; www.mezogazdasagimuzeum.hu).

X. Making New Waves Fesztivál: A Trafóban (Bp. IX., Liliom u. 41.) a művészet és a technológia együttműködése a lényeg. December 4-én Karlheinz Stockhausen Mantra című művével indul (www.makingnewwaves.hu).

Bohócnők fesztiválja Bécsben: A felnőtteknek szánt előadásokon olyan világhírű bohócnők provokálják majd a közönséget, mint Nola Rae, a svájci Gardi Hutter vagy az amerikai Hilary Chaplain (www.clownin.at).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.