IRÁNI RENDEZÕK A VÁLTOZÁSÉRT Holnap már túl késő lesz - e szavakkal szólította fel a világ vezetőit az iráni nép demokratikus mozgalmának támogatására a Persepolis című animációs filmet rendező Marjane Satrapi. Hasonló értelemben nyilatkozott a szintén nemzetközileg ismert Mohsen Makhmalbaf és a legutóbb Cannes-ban díjat nyert Bahman Ghobadi is Párizsban. ' nemrég néhány napot letartóztatásban töltött Iránban, s röviddel a választás előtt engedték szabadon.
IRIGYEK BANKSYRE? Banksy két bristoli falfestményét is kék festékbombákkal csúfították el az utóbbi napokban: az egyik mű egy Molotov-koktélt eldobni készülő plüssmackóra támadó rendőröket ábrázol (ezt választották a város kedvenc alternatív nevezetességének 2007-ben), a másik pedig egy ablakpárkányon csimpaszkodó meztelen férfit (ennek pedig a fennmaradása nyert elsöprő arányban egy 2006-os szavazáson). A képekhez kék festékkel töltött zacskókat vágtak, a tettes(ek) kiléte és indítéka egyelőre ismeretlen.
DÍJ A különböző kultúrák együttélése és együttműködése érdekében kifejtett írói tevékenysége elismeréseként Claudio Magrisnak ítélték a német könyvkereskedők idei békedíját. A Triesztben született 70 éves olasz író októberben, a Frankfurti Könyvvásár idején veheti át a 25 ezer euróval járó díjat.
HAVEL RENDEZ Filmre viszi legutóbbi színdarabját Václav Havel: az Odchazeni (Távozás) női főszerepét, akárcsak a tavalyi színpadi bemutatón, a volt cseh elnök felesége, Dagmar Veskrnová alakítja. A történet egy magas pozíciójáról lemondani kényszerülő politikusról szól. A forgatás jövőre kezdődik, ez lesz a 72 éves író első rendezése.
AZ FBI ÉS A DEEP THROAT Az információs szabadságról szóló törvény alapján az AP hírügynökség kikérte és megkapta a Gerard Damianót érintő FBI-aktákat: a 4800 oldalnyi iratanyag tizede foglalkozik a rendező legismertebb filmjével, a Deep Throattal, melynek forgalmazását a nyomozó hatóság komolyan szerette volna megakadályozni 1972-ben - mint tudjuk, sikertelenül. Éveken át folyt a küzdelem a bíróságokon is, obszcenitás volt a vád, de a kb. 25 ezer dollárból forgatott Mély torok útját nem tudták megállítani, 2005-re 600 milliós bevételt generált, döntő szerepet játszott a pornó műfajának hétköznapivá válásában - s mindeközben bevonult a politikatörténetbe is egy FBI-hivatalnok álneveként, akinek a tippjei nyomán a Washington Post feltárta Nixon törvénysértéseit. Ez vezetett az elnök bukásához 1974-ben. A papírok egész magas szinteken jártak az FBI-nál, s jóllehet egyikre sincs ráírva, hogy a Watergate-botrányban Mély Torokként emlegetett W. Mark Felt látta őket, vezető pozíciójánál fogva valószínűleg tudott a kópiák és negatívok megszerzésével, elemzésével és kihallgatásokkal járó akcióról, mely New York mellett a forgatás fő helyszínére, Miamira összpontosult, de az ország legtöbb nagyvárosát érintette. A rendezőre vonatkozó anyagból ezer oldalt visszatartottak, s a nyilvánosságra hozottakban is sokat anonimizáltak, közéjük tartozik a főszereplő, Linda Lovelace FBI-meghallgatása is. ' 2002-ben hunyt el autóbaleset következtében, a közel ötven filmet rendező Gerard Damiano tavaly októberben, 80 éves korában (a képen az Inside Deep Throat című dokumentumfilm forgatásán), W. Mark Felt pedig, aki 2005-ben fedte fel, hogy ő súgott az újságíróknak, tavaly decemberben.
DREZDA TÖRÖLVE Az UNESCO levette Drezdát a világörökség-listáról, mert a város folytatja egy híd építését, mely az ENSZ-szervezet szerint tönkreteszi az Elba-völgy történelmi látképét. A 2004-ben listára vett város a következő évben határozta el a híd megépítését, s azóta zajlik a vita. Az UNESCO több figyelmeztetés és alternatív javaslat után vonta vissza a világörökségi címet - a lista 1972-es elindítása óta ez mindössze a második ilyen eset. A népszavazáson kétszer is az autóforgalom számára előnyös híd megépítése mellett voksoló drezdaiakat nem különösebben izgatja a cím elvesztése, akkor sem, ha ez a város jó hírnevét - és idegenforgalmi bevételeit - csorbíthatja: a Deutsche Welle hírügynökség idézi a Sächsische Zeitung által publikált felmérést, miszerint 500 megkérdezett 57 százaléka egyáltalán nem tartja szükségesnek a világörökségi címet.
HIJAB HERCEGNÕ HARCA "Az 1988-ban született Hijab hercegnő láthatatlan. A mögötte rejtőző fiatal művész névtelen akar maradni. A hercegnő, aki elindította a hirdetések felforgató célú átalakításán (hijabizálás) alapuló mozgalmat (hijabizmus), 2006 óta fekete filctollal fátyolt borít a plakátarcokra" - így kezdődik Princess Hijab önéletrajza a honlapján (princesshijab.org). Az ugyanitt olvasható kiáltvány szerint Hijab hercegnő nappal fehér fátylat visel, a tisztaság jelképét, éjszakai fekete fátyla pedig a reklámok átformálásáért vívott bosszúszomjas küzdelmét fejezi ki. Saját akaratából cselekszik, semmi köze politikai, vallási vagy hirdetési érdekcsoportokhoz, művészi jellegű harcot vezet - amúgy meg álmatlanságban szenvedő punk.
Princess Hijab honlapján látható néhány általa átalakított párizsi plakát (hijab mögé rejtett arcú és - a szigorú muzulmán előírásnak egyáltalán nem megfelelő módon, meztelen női lábakat szabadon hagyó - csadorba bújtatott modellek), valamint hozzá hasonlóan dolgozó kollégáinak munkái, mintha valóban egy egész mozgalom szólna hozzá a burka viseléséről Franciaországban zajló politikai vitához. Princess Hijab műveinek üzenete nem egyértelmű, nyugati bírálói szerint túl iszlamista, túl propagandisztikus, iszlám kritikusai szerint viszont túl sok női testrészt láttat - csak show az egész. Princess Hijab jelenleg a New York-i Austrian Cultural Forum augusztus 29-ig nyitva tartó, The Seen and the Hidden: (Dis)Covering the Veil című csoportos kiállításán szerepel.