tévésmaci - A kardfogú patkány visszatér

  • .
  • 2007. március 1.

Trafik

Fehér bőrű rapper bontogatja szárnyait egy Detroit nevű városban - amit látunk, lehetne akár Eminem szép és igaz története is, sokan mondják is a 8 mérföldet Eminem-filmnek, pedig szó sincs róla.

Fehér bőrű rapper bontogatja szárnyait egy Detroit nevű városban - amit látunk, lehetne akár Eminem szép és igaz története is, sokan mondják is a 8 mérföldet Eminem-filmnek, pedig szó sincs róla. Ha nem kifejezetten a mondott popcsillagnak írták volna a mozidarabot, akár véletlen egybeesésről is beszélhetnénk. Ez a film már akkor rég kész volt, amikor a figyelemre méltó fiatalember még meg sem született, csak akkor az volt a címe, hogy Csillag születik, Út a sikerhez, Hogyan lett belőlem énekes halott - az első tíz év, Funny Girl, Heintje.

Nevezett műfajt ismeri mindenki, s tudható az is, hogy a végeredmény szempontjából tökéletesen mindegy, mi van kiírva a főcímbe, az, hogy "true story", vagy az, hogy "ez a film a véletlen műve". Igazából nyilvánvaló: egy, csak egy kérdés van talpon e vidéken, melyik meddig megy el a kulisszahasogatás terén. Általában illik messzire.

Ám mivel ez a szimpatikus Eminem azzal tojja az aranytojást, amivel más eszi, a mocskos szájával, nem lehetett mellé egy akárkit szerződtetni rendezőnek, hisz a feladat a megszokottnál némileg bonyolultabb: zenés karrierfilmet csinálni, ohne glamúr. Hívták hát Curtis Hansont, aki a Szigorúan bizalmassal már bizonyította: úgy képes valamivel többet nyújtani a helyi átlagnál, hogy közben azért példásan betartja a hollywoodi regulát - írta valaha a helybéli lágyszívű kritikus, ahelyett, hogy baromi öklének pörölyével kalapálta volna vissza az evolúciós lánc valamelyik zsákutcájába a pimasz nyikhajt. Hanson persze hozta magával Kim Basingert, mi még kiszúrtuk a Vészhelyzet kopasz dokiját rasztafrizurával a hős legfőbb segítőjének elengedhetetlen szerepében.

Pénteken (2-án) délelőtt (Spektrum; 10.25) centire lemérhetjük, hogy milyen nagy is isten állatkertje: A pamplonai bikafuttatás. Ebédre meg lenyomjuk szépen hétvégi bamba múltba sepedésünk terhes előlegét, A hongkongi grófnőt (tv2; 13.20). A vígjátéknak mondott darabban Marlon Brando, Sophia Loren és Tippi Hedren mutat be kunsztokat egy nagy majsztro uccsó vezénylete alatt (írta és rendezte: Chaplin).

Szombaton, mielőtt rámennék a háziállatra, délelőtt az HBO-n (10.00) megnézem az Oscar és Josefine című filmet, ami ugyan "családi", de dán. Délután ugyanitt a Cápasrác és Lávalány kerül sorra (18.25), egyfelől valaki azt mondta, hogy tök állat (még szép), másfelől elég hülye címe van az én ízlésemhez. Aztán végre kifestem a leguánom szemét, hogy fel ne tűnjön a karatékák közt. Estve ugyanis feljön hozzánk Vágvölgyi B. András kézzel írott ajánló levelével Jet Li (Gyilkos félállásban; RTL KLub; 22.45). Ha még meglenne a kazuárom, szerintem ráuszítanám, mert eddigre már visszajöttem a múltból, ahol Grace Kellyt csaptam le a monacói nagyherceg keziről, "eriggyé, Renyié!" kiáltással (A hattyú; m1; 20.12). Ám, ha légibetegséget kapok Jet Litől, alámerülök A szerelem tengerébe, az öreg Allal, hallali! (Pacino; tv2; 23.10).

Vasárnap aki korán kel, aranyat lel, esetleg felfedezi a spanyol viaszkot - verjék ki az ágyból az aprónépet, mert hétnegyvenkor a Dunán spanyol mesekiszerelésben a Don Quijote! Délelőtt (11.05) és éjjel (2.50) a Zone Európán egy jó kis iráni darab sokadszor: Kenyér és virág. Este a mondott Eminem-anyag (tv2; 22.00), egy izlandi nekiveselkedés (Sötét ló; Duna; 22.25) és valami obskúrus francia "dráma" (Zone Europa; 22.10: Gyilkosok, Michel Serrault-val és Mathieu Kassovitz-cal - én azon sem lepődnék meg, ha Claude Chabrol rendezte volna). Oszt annyi meg egy bambi!

Hétköznap legalább ne tévézzenek! Különben megnézhetik magukat, felőlem akár a tévében is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.