Békák, békacombok és a "túlélési ösztön"

  • narancs.hu
  • 2019. április 12.

Tudomány

Magyar fotós nyert a World Press Photo természetfotó kategóriájában: Máté Bence békás fotóját díjazták.

Máté Bence Túlélési ösztön című békás fotója nyert az év sajtófotóit elismerő World Press Photo-díj természetfotó kategóriájában - jelentették be csütörtökön Amszterdamban.

A magyar természetfotós fényképén levágott lábú békák láthatók, amint a felszín felé törekednek, miután visszadobták őket a békapetékkel teli vízbe.

A fotó tavaly áprilisban készült az erdélyi Kovászna megyében és arra hívja fel a figyelmet, hogy tavasszal szerte a világon sok, párzásra összegyűlt béka lábát vágják le étkezési célra gyakran úgy, hogy az állat még él.

Túlélési ösztön

Túlélési ösztön

Fotó: Máté Bence

 

Az év sajtófotója fődíját az amerikai John Moore nyerte képe egy síró hondurasi kislányt ábrázol Mexikó és az Egyesült Államok határán. A Getty Images ügynökség fotósa akkor készítette a felvételt, amikor a kétéves gyerek menedékkérő édesanyját letartóztatták az amerikai határőrök a texasi McAllenben. A fődíj 10 ezer eurós (3,2 millió forintos) pénzjutalommal jár.

Idén új díjkategóriával gazdagodott a mezőny: az elismerés az év fotóriportjának jár, nyertese a svéd-holland Pieter Ten Hoopen lett, aki latin-amerikai migránsok konvoját ábrázolta 2018 októberében-novemberében.

A szervezet pályázatára több mint 4700 fotós jelentkezett csaknem 80 ezer fotóval. A zsűri 25 ország 43 fotósát jelölte díjaira a különböző kategóriákban. A közlemény szerint a jelöltek harmada (32 százalék) nő, míg tavaly ez az arány mindössze 12 százalék volt. Az év sajtófotója díjat tavaly Ronaldo Schemidt venezuelai fotós kapta egy szimbolikus jelentésű képért, amely egy caracasi tüntetésen robbanás következtében meggyulladt férfiról készült.

A 34 éves, számos nemzetközi természetfotós díjat nyert Máté Bence mintegy hatszáz felvételéből márciusban nyílt szabadéri kiállítás Budapesten, majd a tárlat országos turnéra indult: április végéig Debrecenben, Gödöllőn május 3-tól 10-ig, Egerben június 13-tól július 7-ig, Keszthelyen július 11. és augusztus 4. között, Szegeden augusztus 8. és szeptember 8. között, Győrben szeptember 12-től október 6-ig, Miskolcon pedig október 10. és november 3. között lesz látható.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.