Berszerkisztán a hálón: Adatkonfliktusok

  • Bodoky Tamás
  • 1997. január 9.

Tudomány

Adatkonfliktusok, avagy Kelet-Európa és a kibernetikus tér geopolitikája címmel rendeztek konferenciát december közepén Potsdamban, az információtechnológia rendszerváltás-teljesítményét értékelendő a keleti blokkban. A főszerepet a délszláv térség networkerei játszották, elsősorban a belgrádiak, akikhez a tojásdobálóssal szinkronban érkezett és precedenst teremtett a digitális forradalom.
Adatkonfliktusok, avagy Kelet-Európa és a kibernetikus tér geopolitikája címmel rendeztek konferenciát december közepén Potsdamban, az információtechnológia rendszerváltás-teljesítményét értékelendő a keleti blokkban. A főszerepet a délszláv térség networkerei játszották, elsősorban a belgrádiak, akikhez a tojásdobálóssal szinkronban érkezett és precedenst teremtett a digitális forradalom.

Az elhallgattatott belgrádi kalózrádió, a B92 története bejárta a világsajtót: bár az adászavart és kimaradást hivatalos indoklás szerint egy koaxiális kábel beázása okozta, a B92 azóta is folyamatosan ad az Interneten, világméretűvé tágítva korábban csak Belgrád belvárosára terjedő vételkörzetét. Régi barátaim, az amszterdami xs4all független Internet-szolgáltató (Amsterdam D.C., MaNcs, 1995. március 30.; Amszterdam online, MaNcs, 1995. augusztus 24.; Techno-anarchisták vagyunk, MaNcs, 1995. november 30.) hackerei megoldották először is a szerb és angol nyelvű hírek napi digitalizálását, majd a folyamatos élő adást, amelyet az http://-www.xs4all.nl/"opennet/ címen hallgathatunk, ad absurdum Belgrádban is.

A történet

azonban jóval régebben kezdődött, mert míg a térség többi államában a nyolcvanas évek végén történt fordulatban a számítógép-hálózatok nem játszottak valódi szerepet, a volt Jugoszlávia utódállamaiban a háború kezdete óta tényező a digitális médium. (Előadásomban az újabb keletű problémák előtt a magyar rendszerváltásról szólva a stencil, a fénymásológép és a fax nyújtotta cenzúrázatlan, ám analóg content-providing mellett elsősorban a német szatellitadók reklámspotjainak tulajdonítottam forradalmi szerepet. Bár a Gorenje hűtőszekrény nem éppen egy űrfegyver, valószínűleg számosabbak az érdemei - hála a COCOM listának -, mint az összes akkori számítógép-hálózaté együttvéve, amelyektől a rendszer mégis tartott valamelyest: a nyolcvanas évek legvégén az épülő magyar egyetemi hálózaton több rendszergazdát is megkerestek, néhányat talán be is szerveztek az állambiztonság emberei, pedig hol volt még akkor a RealAudio.)

A délszláv térség

népeitől nem ennyire idegen a networking koncepciója, a háború kitörése előtt Kelet-Európában ők rendelkeztek a legfejlettebb amatőr rádiós hálózattal, és számítógépes levelezőrendszerek is működtek. Ezek nagy része megsemmisült, de sikeresnek bizonyult az 1992-ben indult ZaMir Transnational Net, egy store-and-forward rendszerű levelezőrendszer, amely a maradék telefonvonalak csekély kapacitását a legoptimálisabban (low-end, így a cybersznobok) kihasználva, Németországon keresztül teremtett kapcsolatot Bosznia, Horvátország és Szerbia egymástól elszigetelt városai között (ZaMir, MaNcs, 1995. május 25.). A külföldön élő vagy oda menekült bosnyák, horvát és szerb számítógépesek irdatlan mennyiségű weboldalt és elektronikus fórumot termeltek (külön történet az ezeken a fórumokon zajló, helyenként eldurvult hangvételű virtuális háború a különböző nemzetiségű és politikai beállítottságú megszólalók között), és nem véletlen az sem, hogy a meghamisított választásokat követő belgrádi tüntetéssorozat, a Protest96 diákok által szerkesztett, nyilatkozatokkal, sajtóanyagokkal, képekkel és beszámolókkal naponta frissített hivatalos kiadványa az Interneten található (http://galeb.etf.bg.ac.yu/"protest96/) és számos nyugat-európai és amerikai szerver is tükrözi.

A jugoszláv panelben

felszólaló Novica Milic, belgrádi szerb irodalmár előadásának fényében nem meglepő a B92 elhallgattatására irányuló szocialista erőfeszítés: a háború idején a rádió a Zöld aligátor című szám lejátszásával (a telefonos riasztást követően az adott kerületben élő fiktív hallgató kívánságára) rendszeresen jelezte, hogy Belgrád melyik kerületében folyik kényszersorozás. A Protest eseményeiről egy külföldi tulajdonban lévő bulvárlapon kívül csak itt értesülhetnek a polgárok, mostanra pedig fénykorát éli a média-hacking: az egyik kereskedelmi tévéállomás rendes éjféli pornófilmjét nemrégiben kalóz-tévéadó zavarta meg, a CNN-nek a tüntetésekről készült képsorai interferáltak az igen magas nézettségű műsorral. A belgrádi fejlemények időközben háttérbe szorították Bosznia változatlanul rendezetlen helyzetét, az aktualitásra éhes nemzetközi sajtóban egyre kevesebb híradás szól a legtöbbet szenvedett régióról. Frank Tiggelaar holland webmester az Erlangenben élő bosnyák Damir Tomicic segítségével Bosznia-oldalakat kreált (http://www.xs4all.nl/"frankti/), a beköszöntő szerint azért, mert "Bosznia feledésbe merülésének lehetősége a nyugati sajtóban máris ijesztő valósággá vált". Wam Kat, a ZaMir elvarázsolt boszniai rezidense - aki holland állampolgárként rendszeresen átjárhatott a frontokon annak idején - háborús naplóját és az újjáépítéssel kapcsolatos kendertermesztési akciótervét (Hemp for Bosna!) ismertette, majd Eric Bachman, a hálózatot irányító joviális amerikai békeaktivista és fundraiser a ZaMir Internet-szolgáltatóvá való alakulásának lehetőségeiről szólt. A ma már több mint ötezer felhasználót számláló hálózat fórumain folyó többéves nyilvános eszmecserének ugyanis nem sok nyoma van az Interneten, ehhez több pénz kellene.

A finanszírozás kérdése

legélesebben Michael Linder és Jim Bartlett előadásában került terítékre, akik vérprofi, azonban sajnálatosan rövid életű webkiadványt (http: //www.linder.com/berserk/berserk.html) készítettek Boszniáról 1996 januárja és augusztusa között. Linder igazi amerikai médiacápa, idősödő, két méter feletti, baltaarcú óriás, a Fox Television egykori producere, olyasmik fűződnek a nevéhez, mint az America´s Most Wanted, a Reality TV és a Future Quest. A Jesse Jackson Show producereként elkísérte Jacksont Bagdadba, ahol több száz amerikai túsz szabadon engedéséről tárgyaltak sikeresen, hálózati homepage-én az egyik képen éppen Szaddám Huszeinnel jattol. Aztán jött az interaktív média, és a Santa Féből szalajtott, a Wiredben is tárgyalt munkásságú Jim Bartlett, egy apró, mindig vigyorgó, kölyökképű emberke, aki - miközben a konferenciát szervező két fiatal princetoni szociológiaprofesszor, Tom Levin és Tom Keenan, szekérderéknyi wienerschnitzel képében falja Európát és a multimédia tizenkilencedik századi gyökereiről értekezik - benyomva, IFOR feliratú baseballsapkában katonadalokat énekelget Berlin egyik elegáns osztrák éttermében. Bartlett történelmet tanult, és három évet töltött a hadseregben, aztán - saját bevallása szerint közös kedvencünk, Hunter S. Thompson hatására - az újságírás (new journalism, man) felé fordult: négy éve hátizsákkal és laptoppal Boszniába érkezett, ahonnan e-mailben küldözgeti tudósításait és fotóit (kedvenc mondása Robert Capától való: "ha nem elég jók a képeid, nem vagy elég közel") mindenkinek, aki megveszi. A helyszínen tartózkodó nagyok (BBC, Reuter, Newsweek) afféle szafarivezetőként alkalmazzák: aknaszakértő, és ismeri a terepet. Más hadszíntereken is szívesen barangol, Berserkistan Csecsenföldön ugrott be neki, ami aztán tiszavirág-életű főszerkesztői pozíciót hozott a sokak szerint a legjobb, fénykorában napi százharmincezer olvasót számláló, naponta frissített független webzine-ben, amely azonban túl sokba került Lindernek, így fél év hiábavaló szponzorkeresés után felfüggesztette a megjelenést. Előadásában figyelmeztetett arra, hogy míg sokan a független újságírás fellegváraként ünneplik az Internetet, a hagyományos médiabirodalmak már megjelentek a hálón (CNN interactive, MSNBC, Reuter stb.), és lenyúlják a hirdetési pénzek túlnyomó részét. Linder szponzorálási kérelmét a Microsoft azzal utasította el, hogy exkluzív szerződése van hírszolgáltatásra az NBC-vel, ez a tendencia pedig hírmonopóliumot teremthet az Interneten is.

A monopóliumkérdésre

különösen érzékeny Kelet-Európában érthető ez az aggodalom. A nonprofit hollandok fikázták Lindert úgymond kommerciális hozzáállása miatt, de ha összehasonlítjuk az eredményt, profi site csak nagy munka-, idő- és nem utolsósorban pénzbefektetés árán realizálódik: a virtuális sajtónak is vannak anyagi vonzatai. Más irányból támadott Masha Gessen, a moszkvai Itogi (vmésztye sz Nyúzvík, még csak százezer példány, mentegetőzik, nemrég indult a lap) szimpatikus, kopaszra borotvált fejű, keményvonalas feminista újságírónője, aki azt kifogásolta, hogy Linder nem foglalkoztat több nőt (ez picit komikus volt, tekintve, hogy mindösszesen ők ketten plusz egy webmester dolgozott a projekten). Bartlett felajánlotta neki, hogy kísérje el Kosovóba, ahová a konferencia után - ezúttal az USA Today színeiben - rögtön elindul, mert feltételezése szerint, ha a belgrádi tüntetők megbuktatják Milosevicet, ott azonnal megszólalnak a fegyverek. Bob Horvitz, a Soros-féle Internet-program egyik szürke eminenciása a kelet-európai host-sűrűségre és növekedési rátákra vonatkozó statisztikákkal szórakoztatta a nagyérdeműt olyan módon, hogy közben az alapítvány a nyílt társadalom magasztos célkitűzésének jegyében fogant Internet-stratégiáját illetően egy cseppet sem lettünk okosabbak, pedig lettek volna kérdéseim. Friedrich Kittler, egy idősödő cyberguru a Humboldt egyetemről - nyelvészprofesszor amúgy, többek között arról híres, hogy programozni tanítja a bölcsészhallgatóit, mondván, hogy a huszonegyedik század küszöbén senki nem nevezheti magát nyelvésznek, aki nem ismer legalább két fejlett programozási nyelvet -, nagy ívű, posztmodern és öniróniától sem mentes előadásban villantotta meg hihetetlen műveltségét a hidegháborús hálózatok terén. Esténként aztán a Kreuzbergben őshonos

Pit Schultz nettime-führer

(a nettime levelezőlista és archívum a Wired egyik legjelentékenyebb összeurópai antidótuma, egyik levelezőtársunk, a cybertorgyán, ám Amerikában szent tehénként tisztelt J. P. Barlow az Electronic Frontiers Foundationtől például rendszeresen fikázva van: http://www.desk.nl/"nettime/) bevitte a népet a sűrűbe: Construction Zone, toronydaruk, buldózerek, a több kilométeres körzetben feltúrt Potsdamer Platz úgy néz ki, mint egy külszíni lignitfejtés, aminek a közepén meghagyták a Reichstagot. A legnagyobb gödör szélén álló háromemeletes, fém-füstüveg építésű InfoBoxban számítógépek segítségével virtuális sétát tettünk az eljövendő kormányzati negyedben - germán megalománia, egyébként is mindenütt építenek, a falból meg már mutatóba is alig akad, annyira szégyellik -, majd elnyeltek minket a Prenzlauer Berg acidmuzsikától hangos pincekocsmái. Éjfél utáni szórakozóhellyé alakított metróállomások és hentesüzletek, szakadt vakolat, pszichedelikus dizájn, dédéer-nosztalgia, kék hajú csajok fémbakancsban és autonómba oltott raverek, itt hímzett virágmintás svájci parasztingemben sem lennék elég excentrikus: Tilos az Á on steroids, mondaná a művelt amerikai, és lehet, hogy mondott is valami ilyet, mert a konferenciát kísérő intenzív médiaérdeklődés következtében olyasmi is megesett, hogy a Wired, a Time, az Australian és a Magyar Narancs - az említett orgánumok fizetőképességének függvényében, de inkább többé, mint kevésbé - elázott riportereit közös taxi szállította vissza a szállodába hajnaltájt.

Bodoky Tamás

(http://caesar.elte.hu/"bodoky/)

Erre a konferenciára soha nem jutottam volna el az Einstein Forum (Potsdam) támogatása nélkül. Az eszmecseréről további információk érhetők el a http://ppc.princeton.edu:8080/datacon/ címen.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.