Kiállítás: Egy marék por (Kõbánya 1867 után)

  • - ts -
  • 2005. január 27.

Tudomány

Kösz, jól vagyunk, bár néha egy-egy megviseltebb idegzetû külsõ munkatárs, vendég elereszt valami megjegyzést, "Hol éltek ti?", "Hova kerültem, te jó isten!", de mi meg se halljuk. Redakciónk otthona, az egykori Finommechanikai Mûvek príma hely, afféle retropolisz, most utasítottunk vissza nyolc rózsadombi ajánlatot, fegyvergyár volt, az járja róla, a NATO aligha tudja, mirõl csúszott le.

Kösz, jól vagyunk, bár néha egy-egy megviseltebb idegzetű külső munkatárs, vendég elereszt valami megjegyzést, "Hol éltek ti?", "Hova kerültem, te jó isten!", de mi meg se halljuk. Redakciónk otthona, az egykori Finommechanikai Művek príma hely, afféle retropolisz, most utasítottunk vissza nyolc rózsadombi ajánlatot, fegyvergyár volt, az járja róla, a NATO aligha tudja, miről csúszott le.

Most akkor magunk után is nézünk, s meg kell vallani, munkahelyünk nem egyedi eset ezen a tájon. Helytörténeti kiállításra vasárnap délelőtt, míg a mama főz, ritkán megy az ember. Inkább egyáltalán nem. Legfeljebb a tu-rista, de ki látott már Kőbányán turistát. Látogatási időn kívül érkezünk, bejelentés nélkül, de nincs akadály, szívélyes hölgy (azt mondja, szombaton itt járt Ráday Mihály) kalauzol zegzugos lépcsőn a pártháznak tűnő objektum alagsorába, ahol egy ránézésre hatszor tizenegy méteres szoba őrzi a kerület emlékeit. Mondhatjuk persze, hogy kicsi, kicsi, de mégis elmesél mindent: reflektál szomorún önnön kereteire is. A munka, az inaszakadtig tartó gürcölés emlékezete, meg a kortynyi pihenésé. Kisipar, nagyipar: egy asztalos-, egy kalapos-, egy fodrász-, egy kovácsműhely hátrahagyott szerszámai, téglák a téglagyárból, üres dobozok a gyógyszergyárból, a sörgyár palackjai, kartonra kasírozott grafika, tán a MÁV-járműjavítóról, bejárati bádogtáblák, munkáskonyhák fűszertartói. Két ezüstnek ható serleg, nyerte valaki. Itt csak a munka volt, vacsora, fürdés, aztán tegyük el magunkat holnapra, Néprádió és Tisza televízió, fáradt, álommentes éjszakák. Emlékek, amitől a korszellem inkább szabadulna, mégis túléltek valahogy. Hogy hogy? Nyilván egy-két öntudatos nyugdíjas megszállottságának hála kiástak, amit lehetett, mint avar lófejet. A becsület félreeső altemplomában járunk. A meghatódás szűköcske szentélyében. Hisz nem lehet megindultság nélkül nézni a hétköznapi tárgyak múzeumát, ha kihordanánk a kiállí-tási tárgyakat, tán épp egy garzon telne ki ebből a prolipanoptikumból.

Ennyi hely maradt tehát az életben maradás, a fennmaradás dicséretének, de ez is valami, egy marék, immár gondosan őrzött por - hálásak lehetünk. Tán elhoznak néha egy-egy osztályt valamelyik közeli elemiből, beírnak a gyerekek az emlékkönyvbe, és esetleg egy fogalmazás lesz a házi feladat. Nem könnyű lecke...

- ts -

Kőbányai Helytörténeti Gyűjtemény - 1102 Budapest, Halom u. 37/B

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.