Könyvtárvillamosok Budapesten - Útikalauz nélküli járat

  • - legát -
  • 2008. december 11.

Tudomány

Az utasok 1945 nyarától kölcsönözhettek könyveket némely budapesti villamosmegállóban. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár járműbe épített, ún. mozgó könyvtárai mindig a megadott időben érkeztek főképp külvárosi állomáshelyükre, hogy néhány órán át az olvasás ügyét szolgálják. - legát -
Az utasok 1945 nyarától kölcsönözhettek könyveket némely budapesti villamosmegállóban. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár járműbe épített, ún. mozgó könyvtárai mindig a megadott időben érkeztek főképp külvárosi állomáshelyükre, hogy néhány órán át az olvasás ügyét szolgálják.

A Budapest ostromát követő újjáépítési lázban olyan dolgok megvalósítására is lehetőség nyílott, melyekről korábban csak álmodozni lehetett. Az ún. "mozgókönyvtár" is ezek közé tartozott, hiszen lelkes könyvtárosok már a harmincas években javasolták, hogy az akkoriban igen sűrű fővárosi villamoshálózatot állítsák a közművelődés szolgálatába is. Vagyis ne csak a megszokott villamosok közlekedjenek, hanem olyan speciálisan átalakított járművek, melyek könyvtárként működnek. A kifejezetten nemes célt szolgáló ötletet azonban az illetékesek komolytalannak tartották, a fővárosi közlekedési társaság, a BSZKRT pedig szóba sem állt a lelkes népművelőkkel.

Nem így az ostrom után. Mivel az "olvasó nép" fogalma pillanatok alatt a propaganda fontos elemévé vált, ráadásul jó néhány budapesti fiókkönyvtár elpusztult, az ötletgazdáknak nem kellett sokat kilincselniük. Vas Zoltán főpolgármester kifejezett parancsára a BSZKRT azonnal a könyvtárosok rendelkezésére bocsátott két villamoskocsit annak ellenére, hogy alig volt épkézláb, forgalomba adható járműve. Valójában persze ez a két, még a 19. században gyártott kocsi is sérült volt, de így legalább belülről nem kellett őket rendbe hozni, megtette néhány könyvespolc.

A korabeli tempónak megfelelően a BSZKRT pillanatok alatt átalakította a villamosokat, az Orczy téri Baross kocsiszínben pedig raktárhelyiséget is biztosított annak a 2000 könyvnek, melyeket a villamosokra szántak.

A startot egy nagyszabású fesztivállal, a Szabad Könyv Ünnepével kötötték össze. A háromnapos rendezvény a baloldali pártok - elsősorban a kommunista - propagandacéljait szolgálta. "A könyv ünneplőinek sorában most ott láthattuk a dolgozókat is. A szállítmányozó munkást, aki a megrakott szekérről ugrott le egy pillanatra, és a villamoskalauzt, hogy könyvet vásároljanak. Nem külsőségekben, hanem lényegében forrt össze a közönség, az író és a könyv, a szabaddá lett betű első ünnepén." Így lelkesedett a Szabad Nép tudósítója, és az hétszentség, hogy példátlan eseménynek lehetett a tanúja. Egyebek mellett ekkor jelentek meg és fogytak először nagy példányszámban Ady és József Attila művei, ekkor vált sztárrá Gobbi Hilda és Major Tamás, bár az is igaz, hogy a sikerszerzőnek Rákosi Mátyás számított "Magyar jövőért" című dolgozatával, no meg a főpolgármester a "16 év fegyházban"-nal, melynek bemutatójáról ezt jegyezték fel: "Vas elvtárs írónak is van olyan népszerű, mint polgármesternek."

Nos, ennek az ünnepnek volt a záróakkordja a hivatalosan 1. számú Mozgókönyvtárnak nevezett villamos felbukkanása július 23-án, egy héttel később pedig a kettesé. Míg az első a Bosnyák téren és a Béke téren állt az érdeklődők rendelkezésére, a második Kőbányán, a Liget téren és a kispesti villanytelepnél "várta az olvasni vágyókat" heti két alkalommal, három-három órán át. 1946. január 28-án újabb villamos indult. A 3. számú Mozgókönyvtár Budán, a Török utcában, a Lejtő útnál, illetve Albertfalva-kitérőnél állomásozott.

A villamosok eleinte roppant népszerűek voltak, többen iratkoztak be és többet kölcsönöztek, mint a fiókkönyvtárakban, pedig sokkal szegényesebb volt a választék, ráadásul csak két regényt és egy ismeretterjesztő művet lehetett hazavinni - három hétre. De úgy látszik, hatott az újdonság varázsa, az olvasó pedig inkább vállalta a sorban állást, a szűk "kölcsönzőtermet", csak hogy a hagyományoktól eltérően könyvtárazhasson. A jóval későbbi villamos- és vagonkocsmák népszerűsége is hasonló "lelki hozzáállást" mutat, a mozgókönyvtárak iránti érdeklődés viszont az ötvenes évek közepére lanyhult, pedig akkor a villamosok már Újpestre, Pestlőrincre, Pestimrére, a kőbányai temetőhöz, Kelenföldre és a János kórházhoz is kiszálltak. A népszerűség csökkenésére magyarázatul szolgál a negyvenes évek végének erősen korlátozott választéka, a sorra nyíló új fiókkönyvtárak, de legfőképpen talán az, hogy a szakszervezetek egyre több munkahelyi könyvtárat létesítettek, ami fölöslegessé tett bármiféle villamosozást.

1955-ben meg is szüntették az egyik mozgókönyvtárat, tíz év múlva pedig már csak egy volt forgalomban. A csökkenő érdeklődést jól mutatja a Könyvtáros című folyóirat 1961. októberi címlapja: a kihalt környéken álldogáló villamosról egy férfi száll le, hóna alatt néhány könyvvel. Válla behúzva, oldalra tekinget: mintha attól félne, hogy észreveszik.

A villamos utoljára 1969-ben állt az olvasók rendelkezésére, a mozgókönyvtáras folytatást a szakma az akkor már évek óta világszerte elterjedt (Prágában például 1948-tól működő) "bibliobuszban" képzelte el. Az első ilyen buszt 1973-ban indította a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, leginkább az újonnan átadott lakótelepek irányába.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.