Könyvtárvillamosok Budapesten - Útikalauz nélküli járat

  • - legát -
  • 2008. december 11.

Tudomány

Az utasok 1945 nyarától kölcsönözhettek könyveket némely budapesti villamosmegállóban. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár járműbe épített, ún. mozgó könyvtárai mindig a megadott időben érkeztek főképp külvárosi állomáshelyükre, hogy néhány órán át az olvasás ügyét szolgálják. - legát -
Az utasok 1945 nyarától kölcsönözhettek könyveket némely budapesti villamosmegállóban. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár járműbe épített, ún. mozgó könyvtárai mindig a megadott időben érkeztek főképp külvárosi állomáshelyükre, hogy néhány órán át az olvasás ügyét szolgálják.

A Budapest ostromát követő újjáépítési lázban olyan dolgok megvalósítására is lehetőség nyílott, melyekről korábban csak álmodozni lehetett. Az ún. "mozgókönyvtár" is ezek közé tartozott, hiszen lelkes könyvtárosok már a harmincas években javasolták, hogy az akkoriban igen sűrű fővárosi villamoshálózatot állítsák a közművelődés szolgálatába is. Vagyis ne csak a megszokott villamosok közlekedjenek, hanem olyan speciálisan átalakított járművek, melyek könyvtárként működnek. A kifejezetten nemes célt szolgáló ötletet azonban az illetékesek komolytalannak tartották, a fővárosi közlekedési társaság, a BSZKRT pedig szóba sem állt a lelkes népművelőkkel.

Nem így az ostrom után. Mivel az "olvasó nép" fogalma pillanatok alatt a propaganda fontos elemévé vált, ráadásul jó néhány budapesti fiókkönyvtár elpusztult, az ötletgazdáknak nem kellett sokat kilincselniük. Vas Zoltán főpolgármester kifejezett parancsára a BSZKRT azonnal a könyvtárosok rendelkezésére bocsátott két villamoskocsit annak ellenére, hogy alig volt épkézláb, forgalomba adható járműve. Valójában persze ez a két, még a 19. században gyártott kocsi is sérült volt, de így legalább belülről nem kellett őket rendbe hozni, megtette néhány könyvespolc.

A korabeli tempónak megfelelően a BSZKRT pillanatok alatt átalakította a villamosokat, az Orczy téri Baross kocsiszínben pedig raktárhelyiséget is biztosított annak a 2000 könyvnek, melyeket a villamosokra szántak.

A startot egy nagyszabású fesztivállal, a Szabad Könyv Ünnepével kötötték össze. A háromnapos rendezvény a baloldali pártok - elsősorban a kommunista - propagandacéljait szolgálta. "A könyv ünneplőinek sorában most ott láthattuk a dolgozókat is. A szállítmányozó munkást, aki a megrakott szekérről ugrott le egy pillanatra, és a villamoskalauzt, hogy könyvet vásároljanak. Nem külsőségekben, hanem lényegében forrt össze a közönség, az író és a könyv, a szabaddá lett betű első ünnepén." Így lelkesedett a Szabad Nép tudósítója, és az hétszentség, hogy példátlan eseménynek lehetett a tanúja. Egyebek mellett ekkor jelentek meg és fogytak először nagy példányszámban Ady és József Attila művei, ekkor vált sztárrá Gobbi Hilda és Major Tamás, bár az is igaz, hogy a sikerszerzőnek Rákosi Mátyás számított "Magyar jövőért" című dolgozatával, no meg a főpolgármester a "16 év fegyházban"-nal, melynek bemutatójáról ezt jegyezték fel: "Vas elvtárs írónak is van olyan népszerű, mint polgármesternek."

Nos, ennek az ünnepnek volt a záróakkordja a hivatalosan 1. számú Mozgókönyvtárnak nevezett villamos felbukkanása július 23-án, egy héttel később pedig a kettesé. Míg az első a Bosnyák téren és a Béke téren állt az érdeklődők rendelkezésére, a második Kőbányán, a Liget téren és a kispesti villanytelepnél "várta az olvasni vágyókat" heti két alkalommal, három-három órán át. 1946. január 28-án újabb villamos indult. A 3. számú Mozgókönyvtár Budán, a Török utcában, a Lejtő útnál, illetve Albertfalva-kitérőnél állomásozott.

A villamosok eleinte roppant népszerűek voltak, többen iratkoztak be és többet kölcsönöztek, mint a fiókkönyvtárakban, pedig sokkal szegényesebb volt a választék, ráadásul csak két regényt és egy ismeretterjesztő művet lehetett hazavinni - három hétre. De úgy látszik, hatott az újdonság varázsa, az olvasó pedig inkább vállalta a sorban állást, a szűk "kölcsönzőtermet", csak hogy a hagyományoktól eltérően könyvtárazhasson. A jóval későbbi villamos- és vagonkocsmák népszerűsége is hasonló "lelki hozzáállást" mutat, a mozgókönyvtárak iránti érdeklődés viszont az ötvenes évek közepére lanyhult, pedig akkor a villamosok már Újpestre, Pestlőrincre, Pestimrére, a kőbányai temetőhöz, Kelenföldre és a János kórházhoz is kiszálltak. A népszerűség csökkenésére magyarázatul szolgál a negyvenes évek végének erősen korlátozott választéka, a sorra nyíló új fiókkönyvtárak, de legfőképpen talán az, hogy a szakszervezetek egyre több munkahelyi könyvtárat létesítettek, ami fölöslegessé tett bármiféle villamosozást.

1955-ben meg is szüntették az egyik mozgókönyvtárat, tíz év múlva pedig már csak egy volt forgalomban. A csökkenő érdeklődést jól mutatja a Könyvtáros című folyóirat 1961. októberi címlapja: a kihalt környéken álldogáló villamosról egy férfi száll le, hóna alatt néhány könyvvel. Válla behúzva, oldalra tekinget: mintha attól félne, hogy észreveszik.

A villamos utoljára 1969-ben állt az olvasók rendelkezésére, a mozgókönyvtáras folytatást a szakma az akkor már évek óta világszerte elterjedt (Prágában például 1948-tól működő) "bibliobuszban" képzelte el. Az első ilyen buszt 1973-ban indította a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, leginkább az újonnan átadott lakótelepek irányába.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.