Mi legyen a suliban? Magoltatás vagy önálló gondolkodás?

  • Gera Márton
  • 2015. március 28.

Tudomány

A magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga viszonylag jónak mondható, a közoktatás iránya már kevésbé. Egy konferencia mérlege.

Egészen furcsa konklúzióval szolgált az ELTE BTK kari tanácstermében tegnap rendezett konferencia, amely A magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga 10 éve (2005–2015) címet viselte. A résztvevő ugyanis azt vehette észre, hogy nagyon távol van egymástól a közoktatás jelenlegi szellemisége és maga az érettségi. Míg utóbbi kompetenciaalapú, és kis túlzással elmondható az összes vizsgatárgyról, hogy nagy hangsúlyt fektet az önálló gondolkodásra, a problémamegoldó képességre, addig a közoktatás továbbra is poroszos jellegű, a lexikális tudást helyezi előtérbe – magoljon a diák, abból legalább biztos nem lesz baj.

Noha a jelenlegi magyar nyelv és irodalom érettségivel sincs minden rendben, vitatkozni bőven lehet róla. Dr. Károly Krisztina, az ELTE Tanárképző Központjának főigazgatója szerint az érettségi csak egy elem a gépezetben, amelyhez hozzátartozik a tanárképzés minősége is. A maga részéről pedig örömtelinek tartja a jelenlegi, egyéves gyakorlati időt, amit a pedagógusjelöltek eltöltenek a tanulmányaik utolsó évében.

Ennél jóval többet mondott dr. Horváth Krisztina dékánhelyettes köszöntője, aki egy francia példával szemlélteti, mi is lenne az érettségi feladata. Az 1902-es oktatási reform nagy felhördülést váltott ki Franciaországban: sokan a nemzeti kultúra összeomlását látták abban, hogy nem kell majd érettségizni ókori nyelvekből, de szerencsére a másik oldal is képviseltette magát: egy irodalomtörténész (!) szólalt fel, hogy az érettségin nem az irodalomtörténetet kell számon kérni tizennyolc éves emberektől, hanem felmérni a szövegalkotási, szövegértelmezési képességeiket. De talán a legfontosabb, hogy az egész átalakítást hosszas egyeztetés előzte meg több száz szakértő bevonásával.

Látszólag nem kapcsolódott a témához Pongrácz Lászlónak, az Oktatási Hivatal főosztályvezetőjének előadása, azonban arra mindenképpen jó volt, hogy felébressze a hallgatóságot, ugyanis Pongrácz, meg kell hagyni, elég jó előadó; kellően laza, az ember inkább gondolja leleményes diáknak – aki meg akarja úszni a felelést –, mint főosztályvezetőnek. Beszél egy felmérésről, amelyet az Oktatási Hivatal készített tanárok bevonásával, és az érettségi rendszerről kérdezte őket. Ami egyértelműen látszik, hogy a pedagógusok nagyrészt örülnek az egységes követelményeknek, támogatják a kétszintű érettségi rendszert, ám nincs egyetértés az egyik legérdekesebb kérdésben: kell-e felvételi, vagy az érettségi alapján rangsorolják a felsőoktatásba jelentkező diákokat. Abban meg csak reménykedni tudunk, hogy egy átalakítás során figyelembe veszik a tanárok véleményét is.

Ady: alany és tárgy

Ady: alany és tárgy

 

A Magyar Irodalomtörténeti Társaság elnöke, dr. Gintli Tibor egy módosítással kezdi előadását, ugyanis rájött, hogy 20 percben nem lehet átfogó képet adni a magyar érettségiről, így ő most csak az írásbeli vizsgarészről fog beszélni. Alapvetően jónak tartja a jelenlegi érettségit, szerinte nincs szükség nagyobb változtatásokra, csak finomhangolásra. Azt mondjuk teljes tévedésnek gondolja, hogy volt idő, amikor sokan úgy jutottak be középszintű magyar érettségivel egy magyar szakra, hogy olvasni sem igazán szerettek. Ezért tartja fontosnak, hogy elválasszuk egymástól a két szintet, mert míg középszinten az önálló gondolkodás képességét kell mérni, addig az emelt szint (ezeken túl) a legfogékonyabbak között kell, hogy szűrjön. Jó iránynak tartja, hogy az érettségin megjelenő szépirodalmi szövegek nagy része a diákok számára ismeretlen, órán nem vett anyag. Így szerinte a vizsgázónak nincs meg az a lehetősége, hogy a tanári elemzést mondja vissza, és kénytelen önmagára hagyatkozni.

Turcsányi Márta, a Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium vezetőtanára aztán – hiába a húszperces időlimit, hiába az egyre fáradtabb közönség – a délután talán legösszeszedettebb megszólalásával tűnt ki. Turcsányi egészen a múlt századtól vizsgálja az érettségi rendszerét, amikor is még bőven lehetett tudni, hogy ha Ady Endre-centenárium van, akkor Ady lesz az érettségin. (Sőt maga Ady érettségijéről is vannak feljegyzések; a költő a Zrínyi-tételt dolgozta ki.) A 2005-ben bevezetett új érettségi rendszer óta azonban kiszorultak a „klasszikusˮ szerzők, szinte csak 19. vagy 20. századi alkotók jelennek meg a műértelmezési feladatokban. Középszinten pedig továbbra is gyakoribb a novellaelemzés, és a tapasztalatok azt mutatják, a diákok szívesebben választják ezt, mint az összehasonlító verselemzést.

A plenáris előadásokat dr. Horváth Zsuzsanna oktatáskutató zárja, aki a délután legfontosabb gondolatát mondja ki, amely ugyan független a magyar nyelv és irodalom érettségitől, mégis, nem lehet elégszer elmondani. Az oktatáskutató kulturális vízválasztónak tartja az érettségit, és szerinte nem lenne szabad – semmilyen indokkal – olyan irányba menni, hogy kevesebb ember szerezhesse meg a jövőben.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.