Kiállítás

Dinók a budoárban

Karácsonyi László: „Karomvölgy”

Kritika

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

A horror rokokó stílus megteremtője, a több álnevet (művésznevet) használó „hipó-realista festő” a hatalmas méretekben (több kazincbarcikai panelház tűzfalát, illetve homlokzatát is kifestette már) és a kisebb világokban (mütyürkékben) is otthonosan mozog. Az abszurd humor, az irónia, az álnaiv, ámbár önfeledt gyermekiség párosul munkáiban a magas szintű technikai tudással, a sokféle anyag használatával, miközben a kép státusával, a sík és a tér viszonyával kapcsolatos problémák és kérdések posztkonceptuális feldolgozásával foglalkozik.

A mostani kiállításhoz maga a művész írt bevezető szöveget, amelyben mintegy önmagát ostorozza: „Talán fel kéne végre nőni!” Vagy: „Az ötvenedik életévemhez közeledve végre el kellene kezdeni a komolyan vehető, határozott és konzekvens üzenetet hordozó életművet!” Miután felsorolja, hogy ehhez mire is lenne szükség (releváns, up-to-date, klímaérzékeny vagy éppen társadalomkritikus művek prezentálása), arra jut, hogy inkább továbbra is a „geg és abszurd oltárán” áldoz, „humorizál vég nélkül”, és folytatja az „infantiliskedést a popkultúra szemétdombján”.

A kiállítás címe már rögtön szembemegy a „felnőttséggel”. Sőt, a kifejezést egyenesen Marci fiától kölcsönözte, aki „felnőtt korában, ugyanezzel a címmel egy filmet fog készíteni”. És maga a kiállított 14+1 mű továbbra is „karácsonyis”; idézőjeles és ironikus, meglepő és mulatságos – mondhatni az egész anyag az öröm egy kicsiny szigete.

A művész amúgy is verhetetlen címadásban – a még befejezetlen „Csak azt nem tudom, miért piros a majom feneke” most, elkészülte után egy újabb, talányos címet kapott (Horror toalett avagy a papírrepülő avagy a ribancz-rendszám). Az is egy kisebb csoda, hogy miként tudja elhitetni a nézővel, hogy a rokokó környezetben otthonosan mozog a dinószörny, hogy egy kiskutya, egy elektronikus gitár jól megfér együtt a fejjel lefelé lógó pókemberrel, a páviánnal, az óriásira nőtt medveállatkával (?), a budoár tükrében önmagát csodáló meztelen, mindössze egy parókát viselő hölggyel és a szállingózó papírrepülővel. Ez a mű is az alkotó kedvenc (sokszor „használt”) kisajátított művészének, az ernyedten erotikus festményekben jártas Jean-Frédéric Schallnak az egyik kompozícióján alapul, de Karácsonyi korábban hasonlóan használta többek közt Vermeer, Fragonard vagy Delacroix egy-egy munkáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.