Kiállítás

Dinók a budoárban

Karácsonyi László: „Karomvölgy”

Kritika

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

A horror rokokó stílus megteremtője, a több álnevet (művésznevet) használó „hipó-realista festő” a hatalmas méretekben (több kazincbarcikai panelház tűzfalát, illetve homlokzatát is kifestette már) és a kisebb világokban (mütyürkékben) is otthonosan mozog. Az abszurd humor, az irónia, az álnaiv, ámbár önfeledt gyermekiség párosul munkáiban a magas szintű technikai tudással, a sokféle anyag használatával, miközben a kép státusával, a sík és a tér viszonyával kapcsolatos problémák és kérdések posztkonceptuális feldolgozásával foglalkozik.

A mostani kiállításhoz maga a művész írt bevezető szöveget, amelyben mintegy önmagát ostorozza: „Talán fel kéne végre nőni!” Vagy: „Az ötvenedik életévemhez közeledve végre el kellene kezdeni a komolyan vehető, határozott és konzekvens üzenetet hordozó életművet!” Miután felsorolja, hogy ehhez mire is lenne szükség (releváns, up-to-date, klímaérzékeny vagy éppen társadalomkritikus művek prezentálása), arra jut, hogy inkább továbbra is a „geg és abszurd oltárán” áldoz, „humorizál vég nélkül”, és folytatja az „infantiliskedést a popkultúra szemétdombján”.

A kiállítás címe már rögtön szembemegy a „felnőttséggel”. Sőt, a kifejezést egyenesen Marci fiától kölcsönözte, aki „felnőtt korában, ugyanezzel a címmel egy filmet fog készíteni”. És maga a kiállított 14+1 mű továbbra is „karácsonyis”; idézőjeles és ironikus, meglepő és mulatságos – mondhatni az egész anyag az öröm egy kicsiny szigete.

A művész amúgy is verhetetlen címadásban – a még befejezetlen „Csak azt nem tudom, miért piros a majom feneke” most, elkészülte után egy újabb, talányos címet kapott (Horror toalett avagy a papírrepülő avagy a ribancz-rendszám). Az is egy kisebb csoda, hogy miként tudja elhitetni a nézővel, hogy a rokokó környezetben otthonosan mozog a dinószörny, hogy egy kiskutya, egy elektronikus gitár jól megfér együtt a fejjel lefelé lógó pókemberrel, a páviánnal, az óriásira nőtt medveállatkával (?), a budoár tükrében önmagát csodáló meztelen, mindössze egy parókát viselő hölggyel és a szállingózó papírrepülővel. Ez a mű is az alkotó kedvenc (sokszor „használt”) kisajátított művészének, az ernyedten erotikus festményekben jártas Jean-Frédéric Schallnak az egyik kompozícióján alapul, de Karácsonyi korábban hasonlóan használta többek közt Vermeer, Fragonard vagy Delacroix egy-egy munkáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.

Te kinek képzeled magad?

Miután leérettségiztek, összehoztak egy zenés darabot a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatos diákjai arról, hogyan élték meg konfliktusaikat az igazgatónővel, aki fideszes önkormányzati képviselő. Az előadás kész, fesztiválon szerepelnek vele.

Kicsiben láthatjuk

A Fidesz, amely tavaly tizennyolc év után vesztette el Hajdúböszörményt, képtelen tudomásul venni a váltást, és ahol csak tud, ott tesz keresztbe a Böszörményi Harmadik Oldal (BHO) nevű civil szervezet dominálta közgyűlésnek. A helyszínen jártunk.