Kiállítás

Dinók a budoárban

Karácsonyi László: „Karomvölgy”

Kritika

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

A horror rokokó stílus megteremtője, a több álnevet (művésznevet) használó „hipó-realista festő” a hatalmas méretekben (több kazincbarcikai panelház tűzfalát, illetve homlokzatát is kifestette már) és a kisebb világokban (mütyürkékben) is otthonosan mozog. Az abszurd humor, az irónia, az álnaiv, ámbár önfeledt gyermekiség párosul munkáiban a magas szintű technikai tudással, a sokféle anyag használatával, miközben a kép státusával, a sík és a tér viszonyával kapcsolatos problémák és kérdések posztkonceptuális feldolgozásával foglalkozik.

A mostani kiállításhoz maga a művész írt bevezető szöveget, amelyben mintegy önmagát ostorozza: „Talán fel kéne végre nőni!” Vagy: „Az ötvenedik életévemhez közeledve végre el kellene kezdeni a komolyan vehető, határozott és konzekvens üzenetet hordozó életművet!” Miután felsorolja, hogy ehhez mire is lenne szükség (releváns, up-to-date, klímaérzékeny vagy éppen társadalomkritikus művek prezentálása), arra jut, hogy inkább továbbra is a „geg és abszurd oltárán” áldoz, „humorizál vég nélkül”, és folytatja az „infantiliskedést a popkultúra szemétdombján”.

A kiállítás címe már rögtön szembemegy a „felnőttséggel”. Sőt, a kifejezést egyenesen Marci fiától kölcsönözte, aki „felnőtt korában, ugyanezzel a címmel egy filmet fog készíteni”. És maga a kiállított 14+1 mű továbbra is „karácsonyis”; idézőjeles és ironikus, meglepő és mulatságos – mondhatni az egész anyag az öröm egy kicsiny szigete.

A művész amúgy is verhetetlen címadásban – a még befejezetlen „Csak azt nem tudom, miért piros a majom feneke” most, elkészülte után egy újabb, talányos címet kapott (Horror toalett avagy a papírrepülő avagy a ribancz-rendszám). Az is egy kisebb csoda, hogy miként tudja elhitetni a nézővel, hogy a rokokó környezetben otthonosan mozog a dinószörny, hogy egy kiskutya, egy elektronikus gitár jól megfér együtt a fejjel lefelé lógó pókemberrel, a páviánnal, az óriásira nőtt medveállatkával (?), a budoár tükrében önmagát csodáló meztelen, mindössze egy parókát viselő hölggyel és a szállingózó papírrepülővel. Ez a mű is az alkotó kedvenc (sokszor „használt”) kisajátított művészének, az ernyedten erotikus festményekben jártas Jean-Frédéric Schallnak az egyik kompozícióján alapul, de Karácsonyi korábban hasonlóan használta többek közt Vermeer, Fragonard vagy Delacroix egy-egy munkáját.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.