Tévésorozat

Hieronymus Bosch világa

Ballard

  • - turcsányi -
  • 2025. július 23.

Kritika

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

Jegyez vagy negyven könyvet, amelyek több mint felében egy Hieronymus Bosch nevű Los Angeles-i rendőr (a későbbi művekben magándetektív) vitézkedik, barátainak (és temérdek ellenfelének) csak Harry, bár lehetne Jerry (Jerome) is, ha az író nem akarná lépten-nyomon elhelyezni magát a művészettörténetben (Harry, mint Dirty Harry tudniillik, ahogy Raymond Chandlerre is feszt hivatkoznia kell). Connelly ciklusokra bontott életművének az a közepesen nagy találmánya, hogy főalakjai vidáman mászkálnak át egymás történeteibe, olykor még rokoni viszonyok is kiderülnek róluk (Bosch a Lincoln Law­yer, vagyis Mickey Haller féltestvére).

Harry Bosch figurája a könyvek lapjairól – elsősorban Eric Overmyer (Drót, Treme és más hasonló nívójú egyebek) írói és showrunneri közreműködésének hála – egy 10 évadot megélő, ilyetén módon szerfelett sikeresnek mondható tévésorozatba teleportált az Amazonhoz. A The Lincoln Lawyer ciklusból pedig előbb sikeres film lett Matthew McConaughey (Az igazság ára) főszereplésével, majd Netflix-széria is mással (Manuel García-Rulfo), amelynek immár negyedik évadát októberre várja a művelt világ (tehát dettó sikeres). Azért emlegetjük a gyártókat, mert különbözőségük épp a poént üti agyon: nincs átmászkálás a Netflix és az Amazon között, minden szereplő marad a maga sorozatában. Nos, ezt igyekszik orvosolni most az Amazon, amikor a Connelly Művek harmadik regényfolyamából, Renée Ballard nyomozó történeteiből prezentál egy évadnyit, a folytatásnak a kelleténél kicsit jobban is meglátszó reményében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.