Ha nem tudnak megállapodni a pártok a főpolgármesterrel, a BKV-t, a BKK-t is törölhetik a cégjegyzékből

Belpol

Lassan két hónapja törvénytelenül működnek a fővárosi önkormányzat cégei, mert a Fővárosi Közgyűlés tagjai nem küldenek új tagokat a május végén megszűnt felügyelőbizottságokba. A Tisza Párt a főpolgármesterre hárítja a megoldást, ahogy Vitézy Dávid frakciója is, de ők részt vennének a jelölésben. A Fidesz, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt nem közölte mi a szándéka, míg a DK kiáll a főpolgármester mellett a jelöltállításban. Mivel felügyelőbizottságok nélkül nem működhetnek tovább a cégek, a cégbíróságnak törvényességi felügyeleti eljárást kell indítani, aminek a vége a BKV, a BKK, a főváros fürdőit, közműveit és vagyonát kezelő cégek törlése, megszüntetése lehet.

A cégtörvény szerint törvényességi felügyeleti eljárásra kerülhet sor, ha egy gazdasági társaságnál nem történik meg a kötelezően létrehozandó felügyelőbizottság felállítása. Ez az állapot a fővárosi önkormányzat nagy cégeinél lassan két hónapja tart. Május 31. óta felügyelőbizottság nélkül működik a BKV Zrt., a BKK Zrt., a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., a BKM Budapest Közművek Nonprofit Zrt. és a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt.

Hogyan jutott ide a főváros? A cégek ellenőrző és vezető testületeinek megbízása tavaly novemberben járt le. Az október végi Fővárosi Közgyűlésen már kirajzolódott a máig tartó állandósult patthelyzet, hogy a pártok nem tudnak megegyezni, nem született olyan javaslat, ami megkapja a szükséges 17 szavazatot. Karácsony Gergely főpolgármester első nekifutásra szeptemberben, kétharmadával csökkentette volna az egyszemélyes fővárosi cégeknél az igazgatósági pozíciók számát. Nyílt pályázat kiírását is ígérte a fővárosi önkormányzathoz tartozó cégek igazgatósági és felügyelőbizottsági posztjának betöltésére. November elején már az igazgatóságok megszüntetését kezdeményezte, amivel az önkormányzat évi 250 millió forintot tudna spórolni úgy, hogy hatásköreiket átveszi a Fővárosi Közgyűlés. A felügyelőbizottsági pozíciók elosztását a választói akarat figyelembevételével javasolta kiosztani: a legnagyobb frakciók, a Tisza és a Fidesz több pozíciót kapjanak, a kisebb frakciók, a DK, a Kutya Párt, az LMP és a Párbeszéd kevesebbet. Az új rendszert a november végi közgyűlés jóváhagyhatta volna, ha lett volna többségi megállapodás. De akkor sem volt. Ezt látva a főpolgármester módosította a javaslatát. A jogszerű működés megőrzése érdekében azt kezdeményezte, hogy a felügyelőbizottsági helyeket a Főpolgármesteri Hivatal szakapparátusának a legjobbjai, a szakterületen érintett munkatársai kapják meg a munkavállalói delegáltak mellet. Átmeneti időre kaptak megbízást 2025 május 31-ig. Ehhez sikerült 19 szavazatot szereznie, a Tisza Párt 10 fős támogatásával megszületett a kompromisszum, az igazgatóságok pedig elvesztették igazgatósági jellegüket – a közgyűlés tagjai kezdték gyakorolni azokat.

A Tisza Párt akarata is érvényesült, februárban elindították a nagy fővárosi cégek vezetőinek kiválasztását nyílt pályázatok kiírásával. A forgatókönyv szerint az Orbán Árpád tiszás képviselő vezette bíráló bizottság május végére jelölte volna ki az alkalmasnak ítélt pályázókat. A testület azonban eddigi működésével kudarcot vallott, nem nevezett meg egy jelentkezőt sem határidőig. A BKV és a BKK esetében új pályázókra tartana igényt – láthatóan e két fővárosi cég vezérigazgatójának kiválasztása okozza a legnagyobb konfliktust, miközben tavasszal mindkét társaság vezetője, Bolla Tibor és Walter Katalin is lemondott. A BKV-t a határozatlan időre kinevezett Takács Péter irányítja, a BKK-t az Igazgatótanács vezeti, amelynek három tagja: Bodor Ádám, Diószegi Ágnes és Sághy Andrea. A bíráló bizottság kaotikus, értékelhetetlen helyzetbe navigálta a kiválasztási folyamatot: jelöltek nincsenek, új pályázókat nem hallgatott meg, nincs is szó jelentkezőkről.

Májusban akkor ért az egyre zavarosabb, ellentmondásosabb vezetőválasztási folytatásos történet a csúcsára, amikor a közgyűlés 21 képviselője megszavazta az összes fővárosi cégvezető visszahívását. Ezt viszont a főpolgármester nem volt hajlandó végrehajtani. A közgyűlés politikai játszmái eközben teljesen elterelték a figyelmet a május végi határidőről, amikor lejárt a felügyelőbizottsági tagok mandátuma, innentől törvénytelenül működnek a cégek. A főpolgármesternek annyit sikerült kisajtolnia a pártokból a nyári leállás előtt, hogy a június 30-i közgyűlésen átmenjen javaslata, ami alapján a két vezérigazgatóját veszített közlekedési cég, a BKV és a BKK átmenetileg, szeptember 30-ig 3-3 fős igazgatósági testületet kapjon vezető beosztású munkatársaiból, díjazás nélkül. Ezzel ennél a két cégnél októberig levették ezt a terhet a fővárosi közgyűlés képviselőiről.

Hogyan lehet rendezni a törvényes működést? Ha a tulajdonos illetve a cégvezető nem képes rá, a cégek, így az említett fővárosi társaságok működését a cégbíróságok állítják helyre törvényességi felügyleti eljárás keretében – írja a cégtörvény. Ennek akkor van helye, ha a létesítő okirat vagy annak módosítása, illetve a cégjegyzék nem tartalmazza azt, amit a cégre vonatkozó jogszabályok kötelezően előírnak. Vagy ha a cég a működése során nem tartja be a szervezetére és működésére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket, a létesítő okiratában foglaltakat. E fővárosi társaságoknál ez már bekövetkezett. A törvény szerint kötelező felügyelőbizottságok alakítása a gazdasági társaság formájára és működésének módjára tekintet nélkül, ha azt törvény a köztulajdon védelme érdekében vagy a társaság által folytatott tevékenységre figyelemmel előírja. Hasonlóképpen kötelező felügyelőbizottságot működtetni a munkavállalókat megillető ellenőrzési jogok gyakorlása érdekében. Az tehát nem lehet megoldás, hogy felügyelőbizottságokat végérvényesen megszüntetnék a fővárosi önkormányzat cégeinél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.