Micsoda világ, istenem (Grammy)

  • 1999. március 4.

Tudomány

Február utolsó vasárnapját kemény munkával töltöttem. Ültem a fotelban, elõttem kiprintelve a Grammy-díjasok, s közben - mintegy összevetõleg - a jelöltekbõl kompilált pop- és rapválogatást hallgattam. Ennyit elöljáróban, nem mintha sajnáltatni akarnám magam.

Azzal lehetne kezdenem, hogy miként viszonyulok a Grammyhez, de nem viszonyulok sehogy. Annyira azért nem az én asztalom. Meg amúgy is, ha az Akadémiát nem zavarja a csõlátása, akkor én minek strapáljam magam.

Engem azzal szoktak csesztetni, hogy nem foglalkoztat a tömegkultúra; ennek azonban épp az ellenkezõje igaz. Mit sem szeretnék jobban, mint ha a tömegkultúra alkalmasint beszippantaná, ami a margóra szorult. (Amihez ugye a peremvidéket kell fürkésznem.) És arra is nyitott vagyok, hogy díjazzam a Grammyt, ´68-ban a Beatles Sgt. Peppere például egy ilyen eset volt.

Hát így. Most pedig a tárgyra, ha van. Az elsõ kör az év kislemezéé, és máris nagyon kiakadok: engem a vérbe tud idegesíteni a titanicos, lihegõ Celine Dion (My Heart Will Go On). Megkapta hozzá a legjobb nõi popelõadót is, ragyoghat az a túlspilázott lelke. Ha engem kérdeznek, ebben a kategóriában Brandy & Monica (The Boy Is Mine) a nyerõ; ugyan õk a legjobb rhythm- & blueselõadók - így is rendben van.

Madonnát most divat kajolni, õ úgy gázos, hogy mégsem, kikandikál. Emlékszem, már a 80-as években mennyit kaserolták az alternatívok: Nick Cave, a Sonic Youth, a Swans. Pár évvel ezelõtt magam is nagyon bírtam a Massive Attackkal közös Marvon Gaye-feldolgozását, ahhoz képest viszont sehol sincs a Ray Of Light. Nézzem csak: az év tánclemeze, a legjobb popalbum, a legjobb video - megvagyunk.

Érdekes, mennyi nõ. Eric Clapton, a legjobb férfi popelõadó (My Father´s Eyes) nem nõ, viszont már õ is dobgépezik. De tényleg: Alanis Morissette-é a legjobb rockdal (Uninvited), + õ a legjobb nõi rockelõadó; Sheryl Crow-é a legjobb rockalbum (The Globe Sessions) - micsoda világ, istenem. (A béke kedvéért; a legjobb férfi rockelõadó: Lenny Kravitz - Fly Away; a legjobb rockzenekar: Aerosmith - Pink; a legjobb hard rock-elõadó: Jimmy Page & Robert Plant - Most High; a legjobb metálelõadó: Metallica - Better Than You.)

Lauryn Hill külön sztori: cseppben a tenger, már majdnem maga a Grammy. A Fugees-énekesnõ The Miseducation Of Lauryn Hill címû augusztusi szólóanyaga überelni látszik a Fugees ´96-os The Score albumának - két Grammyt és tizenhétmillió vevõt látott - páratlan rapsikerét: miután az év legjobb lemezének tartotta egy csomó szaklap, biztos, ami tutkó, most még lekaszált öt Grammyt. Lauryn az év új mûvésze, az év legjobb rhythm- & blues- elõadója (Doo Wop), övé az év albuma, az év legjobb rhythm- & bluesalbuma és az év legjobb rhythm- & bluesdala (Doo Wop). Korrekt kis gyûjtemény. Ez a Doo Wop egyébként tényleg jó levegõjû dal - kirí a válogatásból -, és Lauryn tényleg attól izgalmas, ahogy a rapet a rhythm & bluesba olvasztja. (Felvétele Bob Marley stúdiójában készült, Lauryn két csemetéjének a papája Bob Marley egyik fia, Rohan Marley.)

A raplemez amúgy, fájdalom, ugyancsak elég vacak. Kábé olyan vacak, mint Will Smith, a legjobb rapelõadó (Gettin´ Jiggy With It). A legjobb rapzenekar a Beastie Boys lett (Intergalactic), a legjobb alternatív zenekar pedig a Beastie Boys (Hello Nasty). Figyeltem hát rájuk, nagyon, de nem hallottam, hogy történt volna valami. E válogatás leginkább figyelemreméltó momentumának az a két Jay-Z-darab tûnt, amely, bár jelezve van, mégsem hallható - csúnyán beszélnek, vagy nem adták a jogot? -, kivált, hogy a Vol. 2... Hard Knock Life kapta a legjobb rapalbumot.

Lapozzunk.

Hogy szívemhez közelebb kerüljék e ceremónia, a legjobb világzenei album díját is odaítélték. Gilberto Gil vehette át a Quanta Live-ért - farkam behúzva, ezt a lemezét nem ismerem. (Fura, a rádiós világzenei összesítésben nem fért a százötvenes listára.) És hogy magyar vonatkozása is legyen, a legjobb operalemez díjával A kékszakállú herceg várát tüntették ki, és az a lemez is leakasztott két Grammyt, amin a Cantata Profana (is) hallható (a legjobb klasszikus zenei album, a legjobb kóruszenei elõadás). Ja. Bartók, akárcsak a Beatles Sgt. Peppere, rendben van.

Marton László Távolodó

Grammy Awards, Los Angeles, 1999. február 24.

1999 Grammy Nominees; 1999 Grammy Rap Nominees, Warner Records

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.