Szárnyashajóval Bécsbe: Dévénynél kitörni

  • - ts -
  • 2004. június 24.

Tudomány

Vannak vágyaink, amiket jó ébren tartani, de néha úgy vagyunk velük, hogy az se baj, ha nyugdíjas korunkban kerítünk rájuk sort. Hajóval Bécsbe, mint Kossuth - tervnek sem utolsó, de a valóságban igazán elragadó kaland.

A partról nézve a szárnyashajó kimondottan dinamikus benyomást kelt, lenn a fara, fenn az orra, mint egy nagyra nõtt Forma-1-es motorcsónak, afféle papucs. A beszállás és az elindulás után ez az emlék a gyakorlatban is értelmet nyer, különösen a helyfoglalás tükrében: a hátsó rész minden korábbi hasonlónál vízközelibb élményt nyújt, szemközt tornyosul a budai Vár, a hidak szerkezete fölénk magasodik, a Parlament tornyain strázsáló rézvitézek, mint két fej valami gigantikus gombostûn. Az elsõ traktus panorámája közelebb van a megszokott hajózós horizontokhoz, de tegyünk le róla, helyfoglalás becsekkolási, érkezési sorrendben, nem lehet - meg nem is kell - olyan korán érkezni, hogy a virulens amerikai nyugdíjasokat leelõzzük. Esetleges ebbéli szándékainkat a menetrend amúgy is nehezíti valamelyest, hiszen Pestrõl is, Bécsbõl is reggel nyolckor indul a viszonylat, s a startot a mondott csekkolás és útlevélvizsgálat is megelõzi. Ugyanakkor jóval emberibbnek tûnik e hajnali kihajózás, ha tekintetbe vesszük, hogy Bécsig hat és fél óra az út (vissza öt és fél). Mi tagadás, elrettentõ adatok, reflexbõl túrtunk fel ijedtünkben néhány antikváriumot, hogy a Háború és békénél némileg hosszabb olvasmányt szerezzünk be az útra. Hogy nem temetkeztünk szerzeményünkbe rögtön, arra egy darabig lehetett magyarázatot találni. A kifutás izgalma, ilyenek.

A mezei sétahajózónak, tehát nekünk úgy Budapesttõl Esztergomig van meg a Duna, viszont irodalmi pallérozottságunk hátrányára pont ezzel a szakasszal nem lehet be-telni soha. Élénken emlékszem a Queen együttes rendszerváltás táji felléptére minálunk. Nagy szónak számított az a vendégszereplés, a meghatott vendéglátók elvitték a fiúkat egy dunakanyari hajókirándulásra. Azóta masszívan tartja magát a legenda, mely szerint Freddy Mercuryt annyira lenyûgözte a látvány, hogy menten meg akarta vásárolni az egészet, vagy ha szõröstül-bõröstül nem adják, legalább a fellegvárat. Jó szeme volt szegény Freddynek. A szárnyason is könynyen támadnak efféle gondolatai az embernek.

De majd Esztergom után olvasgatunk! Köztünk szólva a hajnali kelés miatt némi decens bóbiskolás is az útitervbe volt illesztve - hiába, mert a komáromi erõdig tervezett, látnivalókban szerényebbnek képzelt szakasz nem hagyott idõt ilyesmire. Az ugyan kétségtelen, hogy Lábatlan vagy a túlsó parton

Mocs és Radvány

mérsékelt izgalomforrás, de a geográfiai csodák helyére befurakodott az ornitológia. A madarak Pestrõl alig is tapasztalható nagyszámú fellépése és élénksége minden ez irányú várakozást fölülmúlt. Nyilvánvaló, nem terjedelmes szépirodalomra kellett volna hajtani, hanem valamilyen "kis madárhatározóra" - azt biztosan felütöttük volna, ha korábban nem is, most, amikor idáig értünk a mesében. E nélkül csekély a garancia a tudományos hitelre, de mi például kormoránnak véltük azt a személyt, aki egy-két méter magasan a víz felett versenyre kelt a hajónkkal. Mit versenyre kelt? Az elsõ részhajrát simán el is vitte. Becslésünk szerint kitartott néhány kilométeren át, épp addig, míg kezdett volna leszakadni. Akkor, felmérve a lehetõségeit, kecses ívvel a part (bokszutca) felé kanyarodva, méltósággal le-lépett a színrõl. Ha beszámítjuk, hogy úgyszólván állórajtból (ücsörgött a vízen) érte el ezt az eredményt, feltétlenül õt kell erkölcsi gyõztesnek tekinteni. Pláne annak fényében, hogy kiszállása után kisvártatva kollégája állt sorompóba, hasonló erényeket csillogtatva. A bõsi erõmûig vagy tízük próbálkozott be. Szédületesek voltak.

A komáromi erõd az utolsó olyan hajóállomás, melyet a belföldi forgalom még elér, ezután valóban szûz víz jönne. De hamar

a vízmû jön

inkább, mely így, a hajóról nem nagyon enged teret semmiféle érzelmi alapú vizsgálatnak. Egyszerûen lenyûgözõ monstrum, éppenséggel lehetne utálni is, de az úti élmény nem hagy idõt rá. Különben is, ekkora hajóval zsilipelni a magyarországi folyamszakaszokon ugye nem lehet. Fél óra pillanatnyi lepergése alatt 18 métert emelkedünk, méghozzá úgy, hogy a közönséget felengedik a szárnyas tetejire, így az egészet a bõrin tapasztalhatja. Egyébiránt nem utálja a dolgot a halász kócsag (vagy a szürke gém - vesszek meg, ha legközelebb a Forsythe Sagát viszem) sem, neki módszere van, ahonnan elfogy a víz, ott mindig megreked néhány figyelmetlenebb hal, olyan így a hely, mint bármelyik halászcsárda, tálcán jön az ebéd hosszú csõrû barátunknak.

Kikeveredve a zsilipbõl aztán a tenger következik hosszan, víz, víz, amerre a szem ellát, a gát mögül kikandikálnak a csallóközi falvak templomtornyai, ott valahol, jóval a víz szintje alatt emberek élnek.

Majd Bécsnél lesz még egy zsilipelés, de az voltaképpen kikötés elõtti levezetésnek tekinthetõ ehhez képest, hiszen ott "csak" nyolc méter a szintkülönbség. A "tengeri szakasz" után egy laza szendvicsnyi idõvel

Pozsony

következik, ami a Dunáról új, de éppoly meggyõzõ arcát mutatja, mint belülrõl. Amit érdemes volt rendbe tenni abban a városban, azt megcsinálták.

De ha már szóba jött a szendvicsnyi idõ, említeni kell a járat szolgáltatásait is. Nem viszik túlzásba, de nincs okunk panaszra. A jegy mellé járó, szokványosnak mondható narancslé, kávé, szendvics, csoki (kétnyelvû idegenvezetõ szöveg az érdekesebb helyeknél) összeállítás mellett a büfé (elfogadható kínálattal) mondjuk bécsi presszóárakon mûködik, amitõl nem kell különösebben megijedni, hiszen Budapest már jó ideje csatlakozott Európához, legalábbis vendéglátó-ipari árszínvonalában - a pesti szogáltatások minõsége pedig ezúttal nem tartozik ide.

A legjobb a végére marad: Dévény vára és annak környéke. Eleink lehet, hogy nem voltak tökéletesek, de azt tudták, hol van a határ - a legjobb helyen. Ehhez fogható tökéletes helykiválasztást csak az ezeréves határként emlegetett Békás-szorosnál látni - leírásához elfogytak szavaink.

Bécs egy olyan hely, ahová idõnként elmegy a magyar. Mivel számottevõ árkülönbség nincs vonat és szárnyashajó között, egyszer-kétszer a hajó megéri az idõbeli többletráfordítást. Gorenjéért ugyan továbbra is kocsival kell menni.

- ts -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.