A terepjárók és a környezetvédelem: Vonóhorogra akadva

  • Czifrik Balázs
  • 2004. július 22.

Tudomány

A terepjáró ma már státusszimbólum. Érthetõ, ha a rajongók szûk tábora mellett a gyûlölködõk népes serege is zászlót bontott. Az, hogy Párizs és London komoly hajszát indított a dzsipesek ellen, itthon a zöldszervezetek és a fanyalgók malmára hajthatja a vizet.

A terepjáró ma már státusszimbólum. Érthetõ, ha

a rajongók szûk tábora mellett a gyûlölködõk népes serege is zászlót bontott. Az, hogy Párizs és London komoly hajszát indított a dzsipesek ellen, itthon a zöldszervezetek és a fanyalgók malmára hajthatja a vizet.

Ken Livingstone, London polgármestere szerint - tudtuk meg a Népszabadságból - a "városi terepjáró-tulajdonosok komplett idióták, aki pedig terepjáróval viszi gyermekét az iskolába, nem beszámítható". Livingstone Londonból egyszerûen számûzné a terepjárókat, ami már csak azért is furcsa, mert a terepjárók õshazája mégiscsak Anglia.

A leszámolásból Franciaország sem akar kimaradni. Párizs polgármestere "halálgépeknek" becézte a terepjárókat, a képviselõ-testület pedig felszólította a rendõrséget, minél elõbb árnyékolják be a dzsipek ragyogását. A francia kormány ugyanakkor biztos, ami biztos alapon jövõre a nyolchengeres motorral zümmögõ terepjárók tulajdonosait akár évi 3200 eurós (800 ezer forint) környezetvédelmi adóval is megörvendeztetheti.

Lukács András, a Levegõ Munkacsoport elnöke elmondta, a terepjárókkal

nem most kezdõdött a baj

A környezetvédõ szervezetek már évekkel ezelõtt világszerte tiltakoztak, persze eredménytelenül. Tavaly azonban Amerikában az új autók eladásának majdnem a felét tették ki az úgynevezett sportterepjárók, a SUV-ok (sport utility vehicle). Ez aztán újabb lendületet adott a tiltakozóknak.

A Levegõ Munkacsoport nem a rendeltetésszerûen használt terepjárók ellen lép fel. Az elsõdleges kifogás a túlzott üzemanyag-fogyasztás (ráadásul gázolajból), aztán következik az autó súlyából adódó gazdaságtalan energiafelhasználás, és nem utolsósorban a forgalom többi résztvevõjének fokozott veszélyeztetése. Egyrészrõl a nagy féktávolság miatt, másrészrõl a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak a vad- vagy bozótrácsnak nevezett védelmi eszközzel igen súlyos sérüléseket okoznak. A rácsok ugyanis rendkívül kemény és rugalmatlan anyagból készülnek. Azzal az állítással, hogy a terepjárók viszont a legnagyobb biztonságot jelentik a benne utazóknak, Lukács András nem ért egyet. Szerinte mérések igazolják, hogy egy személyautó sokkal kevésbé borulékony.

Gerõ András, a magyarországi Land Rover Egyesület elnöke ismeri a zöldek álláspontját, és úgy véli, a terepjárósok nem egyformák. Vannak olyan városi dzsipesek, akik divatcikként használják autóikat, és vannak, akik a városban valódi terepjárókat használnak. Kezdetben a városlakók azért vásároltak ilyen autókat, mert a gép biztonságot sugárzott. Aztán egyszer csak divatcikk lett, de a népszerûséggel nem nõtt arányosan a terepjárós lobbi befolyása.

A pártok is kihasználják a dzsipek státusszimbólum-tartalmát. Thürmer Gyula, a Munkáspárt elnöke egy beszédében kirohant az újgazdagság eme jelképe ellen, és a zöldek sem titkolják módosító javaslataik benyújtásakor, hogy az adott kormány a megszorító intézkedésekhez komoly társadalmi segítségre és támogatásra számíthat. Gerõ András azzal egyetért, hogy a népharagnak van alapja. Szerinte azonban a lesötétített, csillogó-villogó, villamossíneken, útpadkán száguldó csodákat nem a közvéleménynek kellene elítélnie, hanem a rendõrségnek. Az elnök szerint a népi átok oka

elsõsorban az irigység

Ha valaki terepjáróval szeretne járni, vagy úgy gondolja, hogy a családja abban van biztonságban, miért ne lehetne terepjárója, és miért kellene különleges szankciókkal sújtani? Gerõ András azt is nehezményezi, hogy a terepjárósok karitatív hálózatáról soha senki nem beszél, pedig riadóláncban állnak a mentõkkel, a tûzoltókkal, illetve télen az árokba csúszott autóknak is gyakran segítenek.

Az elnök az intézkedõ hatóságok módszereivel sem ért egyet. A terepjárósok Magyarországon ugyanis nem a városban, hanem a zöldben kerülnek leggyakrabban összetûzésbe hivatalos személyekkel. Gerõ András tavaly egy nemzetközi GPS-es "terepjáró-kincskeresõ" versenyt (Hungarian GPS Challange) rendezett, a verseny útvonala, minden egyes autó nyomon követhetõ volt a neten. A környezetvédelmi hatóság ezt a rendszert arra használta, hogy a közúton haladó résztvevõket a hálóról szerzett információk alapján több helyen feltartóztatta, így az egyetlen áttekinthetõ terepjárós rendezvényt az illegalitásba kényszeríttette.

Az igazi dzsipesek úgy gondolják, a házilag buherált vagy a nem megfelelõen rögzített krómozott divatvédõrácsok valóban veszélyesek, de a jól felszerelt és megfelelõ méretû rács "baleseti szempontból" biztonságosabb egy gyalogosnak, hiszen nem éles, hanem lekerekített felülettel ütközik.

A Levegõ Munkacsoportot a terepjárósok ellenérvei igazán nem hatották meg, hiszen már 2003 júniusában kezdeményezték a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) a KRESZ módosítását. Kérték,

tiltsák ki a terepjárókat

a lakó-pihenõ övezetbõl, illetve a következõ kiegészítést is szerették volna: "Lakott területen nem közlekedhet olyan gépkocsi, amelynek elején vadrács van." Ezek a javaslatok természetesen süket fülekre találtak, mint ahogy a gépjármûadó- törvényhez csatolt javaslatuk is, amelyben a 2 tonnás terepjárók éves adóját 72 ezer forintra emelnék. Ez utóbbit azzal indokolták, hogy a dzsipek sokkal jobban terhelik a társadalmat és a környezetet, mint egy átlagos autó.

Szilágyi Miklós, a GKM közúti közlekedési fõosztályának helyettes vezetõje elmondta: a minisztérium azért szüntette meg a 2500 kg feletti kocsik lakó-pihenõ övezetbe behajtását tiltó rendeletet, mert a jelenleg kapható, korszerû és alacsony környezetszennyezési jellemzõkkel rendelkezõ bizonyos személygépkocsi-típusok tömege a 2500 kg-ot meghaladja, így az egységesítés értelmetlen.

Egyelõre úgy tûnik, az állam a terepjárósokkal van, és Magyarországon nem tud megerõsödni a zöldlobbi. A fõváros sem hajlandó követni a két európai világváros példáját, mert ahogy Czuk Dórától, a Fõpolgármesteri Hivatal sajtófõnökétõl megtudtuk, az önkormányzat szakemberei nem látnak rá okot, hogy korlátozzák a terepjárósok jogait. Eddig ugyanis semmiféle jelzés nem érkezett a rendõrség részérõl, hogy Budapest lakosságát zavarná a dzsipes társadalom.

Czifrik Balázs

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.