Szerepjáték a sötét jövőben: Mátrixvadon és ropi

  • Bodoky Tamás
  • 1998. április 23.

Tudomány

"2020-ban az élet nem csak fegyverekből és drogokból áll. Lennie kell például szeméttel teleszórt sikátoroknak. A csatornában testek hevernek, a hajnali utcákon vad tekintetű, összefüggéstelenül motyogó, késeket markoló őrültek bolyonganak. A játékosok a lakásukat időről időre feltörve, az autójukat szétverve találják. És állandóan szakad az eső" - rendelkezik a Cyberpunk 2020 című szerepjáték szabálykönyve.
"2020-ban az élet nem csak fegyverekből és drogokból áll. Lennie kell például szeméttel teleszórt sikátoroknak. A csatornában testek hevernek, a hajnali utcákon vad tekintetű, összefüggéstelenül motyogó, késeket markoló őrültek bolyonganak. A játékosok a lakásukat időről időre feltörve, az autójukat szétverve találják. És állandóan szakad az eső" - rendelkezik a Cyberpunk 2020 című szerepjáték szabálykönyve.

Kis csoport huszonéves fiatal üldögél az asztal körül, ropit rágcsálnak, kólát iszogatnak, és közben biokibernetikus fegyverekkel mészárolják a cyborgokat. Szerencsére csak verbálisan: szerepjátékosok, akik a sötét jövőben kalandozva akció-sci-fibe illő rajtaütéseket hajtanak végre egy amszterdami céges övezet adaterődei ellen. "Cyberpunkolunk" - magyarázza egyikük, ugyanis többfélét is szoktak játszani. Szabálykönyv, mesélő, tízoldalú dobókocka és rengeteg idő: másra nincs is szükség ahhoz, hogy hetente háromszor, hattól éjfélig a magunk teremtette virtuális valóságban tölthessük az időt.

A nyolcvanas években

unatkozó amerikai kollégisták találták ki az RPG-t (Role Playing Game), amely azóta kulturális vírusként terjed az egész világon, nálunk körülbelül tíz éve alakultak az első klubok, és kezdték fordítani a szabálykönyveket. A szerepjátékok a fantasy-irodalmat házasítják össze a számítógépes kalandjátékok interaktivitásával és egy amatőr színjátszó kör lelkesedésével. Az első szerepjátékokat Tolkien A babó és A gyűrűk ura című kultregényei ihlették, a régmúlt mágikus világában varázslók, szerzetesek vagy törpék formájában küzdhetünk a cyberpunkoknál jóval romantikusabb célokért. William Gibson Neurománc című regénye aztán új kultuszt teremtett, a cyberpunk-regények és -filmek dömpingje után törvényszerűen megjelentek a cyberpunk-szerepjátékok is, amelyek a régmúlt helyett a közeljövőbe helyezik át a kalandok színterét: "Felhőkarcoló-erődjeikből multinacionális cégek irányítják a világot; akaratuknak kibernetizált zsoldosok szereznek érvényt."

Míg a tolkieni mágikus, lovagi világ mai szemmel nézve szentimentálisnak mondható, a cyberpunk jövőképe cinikus: a huszonegyedik század történelmét háborúk és katasztrófák sorozata tarkítja, a polgári demokrácia intézményei áldozatul esnek a szabadpiacnak, a lepusztult városi vadon utcáin és a végtelen adatmezőkön fixerek, rockerek, zsoldosok, zsaruk, konzolkovbojok és nomádok küzdenek a pénzért és a túlélésért. A kétféle világ ötvözésére tesznek kísérletet a shadowrun rendszerű játékok, például az "árnyékmagyarország": az itt vázolt forgatókönyv szerint a jövő század lepusztult, agyonkibernetizált világában

újjáéled a mágia

Ha sikerült elkapni az alaphangulatot, karaktert - vagyis szerepet - választunk, majd a játék "operációs rendszere" által a legapróbb részletekig kidolgozott és pontrendszerbe foglalt szabályok szerint különféle küldetéseket teljesítünk: például adatokat lopunk egy multi számítógép-rendszeréből, vagy elrabolunk egy cégvezetőt. A választott karaktert személyiséggel, múlttal kell felruházni, aztán jöhetnek a posztapokaliptikus túléléshez feltétlenül szükséges felszerelések és fegyverek. A cyberpunkban egy átlagosan felpiszkált, "cuccos" karakter cyberoptikával, reflexgyorsítóval, egy .25-ös géppisztolyt rejtő szuperkróm karral, interface aljzatokkal és különféle implant chipekkel rendelkezik - a testébe épített technológiától azonban eluralkodhat rajta a cyberpszichózis: "empátiapontjai csökkennek, az emberekkel való kapcsolat ingerelni kezdi, szörnyű dührohamok lesznek úrrá rajta, és ha teljesen bedilizik, céltalan vérengzésbe kezd".

A játékot a mesélő - avagy Kalandmester - irányítja, rajta áll vagy bukik a dolog: az előre kigondolt feladatot úgy kell végrehajtatnia a játékosokkal, hogy azok minél jobban beleéljék magukat a szituációba és a választott szerepbe. Ennek érdekében díszletekre is szükség lehet: a Cyberpunk 2020 kék neonfényt, foncsorozott napszemüveget és bőrdzsekit ajánl, vendéglátóimnak azonban ilyesmire nincs szüksége.

Évek óta játszanak,

fejben van minden. Ülnek az asztal körül, nyomják a szöveget, szemük sem rebben, ha például "egy nukleáris csapásváltás során Irán, Irak, Líbia, Csád és az Arab Emirátusok területe radioaktív sivataggá változik, és a világ kőolajkészlete a felére csökken". Egy-egy feladat megoldása hetekig-hónapokig is tarthat, és többször félbeszakad, egy tapasztalt játékos több feladaton át, éveken keresztül is életben tarthatja karakterét. Van, aki felváltva több karakterrel játszik, nehogy egyhangúvá váljon a dolog.

A játékosok egyike, Nyulászi Zsolt egyben fantasy-író is. "Egy játék világához írhatsz regényt, vagy a játékban átélteket leírva születik a regény. Ha van egy jó regényötleted, érdemes elmesélni játékban, mert kiderülnek a logikai bakik." Zsolt pedagógiai lehetőségeket is lát a szerepjátékban; egy szerepjátékos-táborban tapasztalta, hogy általános iskolás korú gyerekek lelkesen bemagolták a fiktív világ történelmének évszámait. A játék fejleszti a kreativitást és a problémamegoldó képességet is: "Jó tréningnek tartanám munkacsoportok együttműködésének fejlesztésére: veszélytelenül tesztelhető például, hogy mit tennének, ha válsághelyzet alakulna ki." A részben általa fejlesztett M.A.G.U.S. szabálykönyvéből négy év alatt, több kiadásban húszezer példány fogyott, ez abszolút rekord, a magyar nyelvű szerepjátékos-kiadványok példányszáma ritkán éri el a tízezret.

A szerepjáték személyiségre gyakorolt hatásáról megoszlanak a vélemények. Zsolt szerint a szerepjáték

nem intelligenciateszt,

és nem is az erőszak levezetésének eszköze, a harc jelentőségét a kívülállók messze eltúlozzák: "Mindegyik karakter mögött te állsz, felveszed az interfészét, és azon keresztül nyilvánulsz meg. Ahogyan egy regényben is, minél hitelesebben, árnyaltabban tudod előadni a karakteredet, annál jobb szerepjátékos vagy. Hogy a történet miről szól - erőszakról, emberi kapcsolatokról, személyes vagy társadalmi válságokról - tulajdonképpen csak a keret; olyan ez, mint a mozi: te döntöd el, ízlés szerint, hogy akciófilmre, drámára, vígjátékra, esetleg úti- vagy művészfilmre ülsz-e be. Az viszont nagyon fontos, hogy a játékban kialakuló konfliktusokat nem szabad kivinni a valós életbe." Van, aki csak önmagát bírja hozni, bármilyen bőrbe bújik: "Soha nem fogom eljátszani azt, hogy megkínzok valakit, mert arra képtelen volnék" - nyilatkozta a cyberpunk-csapat egyetlen lánytagja.

Czeizer Zoltán szociológus szerint azért olyan csábítóak ezek a fiktív világok, mert el lehet felejteni bennük a "felépített én", a múltban rólunk kialakított kép uralmát, és előtérbe kerül személyiségünknek az a része, amely a jelenre orientált, és a pillanatnyi szituációra spontán, öntudatlan cselekvéssel reagál. A szerepjátékosnak nem kell a szerepeit egyetlen lineáris személyiséggé összerendezni, "multiplex személyiségként" nagyobb szabadságot élvez. A gyakorlott mesélő botcsinálta pszichológusként figyeli a játékosokat, de azért jó észben tartani, hogy ez nem pszichoterápia: ahogy a régi mondás tartja, a rossz játéknál jobb egy szép karakterhalál.

Bodoky Tamás

(közreműködött: Izsóf Gábor)

Cyberpunk 2020 az Interneten: http://www.sch.bme.hu/misc/cp2020/

Szerepjátékok az Interneten

Léteznek számítógépes szerepjáték-szerverek is: ezek a többfelhasználós barlangok, vagyis MUD-ok (Multi User Dungeon). A MUD interaktív szövegfolyamában meghatározott parancsok segítségével cselekedhetünk, mozoghatunk vagy beszélgethetünk. A mesélőt egy rafinált program helyettesíti, a "világ" fejlesztését, új feladatok és útvonalak kiépítését valós személyek, a "halhatatlanok" végzik. Számukra a fiktív világ gyakran fontosabbá válik, mint a valóság: van, aki képes egyhuzamban akár 48 órát is "odaát" tölteni. Ilyen megszállott Mick is, az Elveszett Világ (http://mud.matav.hu) egyik teljhatalmú ura. Õ még barátnőjét, Alettát is a MUD-on ismerte meg, és virtuális, csak a játékban érvényes házasságot kötött vele. Az Elveszett Világ tolkieni, mágikus-romantikus rendszerű, a "cyberpunkoláshoz" a hálózat önmagában is megfelel. A választott karakter kilépéskor elmenthető, így legközelebb nem kell a játékot újrakezdeni: a játékos fokozatosan beépülhet a választott világ társadalmi életébe.

Szerepjátékok Magyarországon

Star Wars (magyarul is megjelent) A Csillagok Háborúja űropera szerepjátékosított változata, a filmekből ismert összes szükséges tartozékkal. A játékosok a Felkelők oldalán küzdhetnek a Birodalom ellen.

AD&D Minden szerepjátékok atyjának, a D&D-nek (Dungeons & Dragons) továbbfejlesztett változata. A kalandok mesebeli lények - tündérek, törpék, sárkányok - által benépesített, hősi fantasztikummal, mágiával és boszorkánysággal körített, úgynevezett "fantasy" világokban bonyolódnak. Mindmáig ez a világ legelterjedtebb és legnépszerűbb kalandjátéka.

Cyberpunk (magyarul is megjelent) A sötét közeljövőben játszódó, William Gibson-i alapokra építkező sci-fi - a cyberpunk műfaj legnépszerűbb képviselője. Erősen realisztikus játékrendszer, jókora adag fekete humorral és társadalomkritikával megspékelve.

M.A.G.U.S. (magyar) Az első magyar fejlesztésű, legnagyobb példányszámban eladott, heroikus fantasy szerepjáték. A hasonló jellegű külföldi játékok dömpingjében is megállja a helyét.

CODEX (magyar) A legfrissebb hazai fejlesztésű fantasy szerepjáték, elitista elvekkel és a puszta szórakoztatáson már túlmutató célokkal. Elsősorban tapasztalt szerepjátékosoknak ajánlott. Képzelt világában Kelet és Nyugat kultúrája összefonódik.

Vampire - The Masquarade A "gótikus punk" műfaj egyik legnépszerűbb képviselője: alternatív, sötét és borongós hangulatú földi világban játszódik, valamikor napjainkban. A játékosok tragikus sorsú, a társadalom elől rejtőző vámpírokat személyesítenek meg.

Paranoia Kiváló humorú, a hidegháborús évek abszurditását parodizáló szerepjáték. A játék utópisztikus orwelli környezetben, egy, a külvilágtól elszigetelt, föld alatti komplexumban játszódik, ahol a játékosok életét az örökké éber és kellőképpen buggyant Nagy Komputer irányítja, állandó harcot hirdetve a beszivárgó "mutánsok", "komcsik" és "szabotőrök" ellen.

Shadowrun (magyarul is megjelent) Cyberpunk elemeket és fantasy sztereotípiákat ötvöző szerepjáték.

Amber A játékosok félisteni hatalommal rendelkező, multiverzumok között barangoló halhatatlan lényekkel formálhatják a halandók és az árnyékvilágok sorsát.

Ars Magica A feudális Európában játszódó, igényesen kivitelezett történelmi szerepjáték.

MERP (magyarul is megjelent) Tolkien varázslatos világát megelevenítő, klasszikus high-fantasy szerepjáték.

Warhammer 40K Stratégiai társasjáték. A cselekményt - csatákat, gigászi ütközeteket - festett ólomfigurákkal, terepasztalon bonyolítják, fantasy elemekkel fűszerezett "cyber-gótikus" környezetben.

Call of Chtulhu Kozmikus horror H. P. Lovecraft Chtulhu-mítosza és Poe groteszk írásai alapján. A karakterek olyan ősi titkokkal és emberi elme számára felfoghatatlan felsőbb hatalmakkal kelnek birokra, melyek létezésének puszta ismerete is végzetes lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.