A mesterséges intelligencia a magyar iskolákban

Tegyünk úgy, mintha nem lenne

Tudomány

Ma már szinte minden diák használja a mesterséges intelligencia eszközeit, a ChatGPT-t és más chatbotokat, a hazai oktatási rendszer és a pedagógusképzés pedig csak kullog utánuk. A legutóbbi Nemzeti alaptantervet nem frissítették, mód­szertan hiányában az egyébként is túlterhelt tanárok önszor­galomból, otthon vagy céges kurzusokon próbálják „lekövetni” tanulóik tudását.

„A kis kínai gyerekek már az iskolában tanulják a mesterséges intelligenciát, Kínában ugyanis kötelező tantárgy lett. És ez nem csak hír, ezzel feladatunk van, emberek” – hívja fel a figyelmet egy magyar online marketingszakember az Instagramon közzétett videójában. Kína oktatási minisztere, aki történetesen egy IT-szakember, az eredetileg 200 iskolában tesztelt programot most kiterjeszti az egész országra. Az új tanterv szerint az alsósok feladata megismerni az AI-t és játszani vele, a felsősök a különböző tantárgyakban már elkezdik használni, a középiskolások pedig önálló AI-projekteket visznek, illetve gyakorolják a fejlett AI-funkciókat. „Ez nem science fiction, ez a jelen”, mondja a szakember.

A Bosch megrendelésére készült 2024-es globális felmérés azt mutatta, hogy a Magyarországon megkérdezetteknek majd’ kétharmada szerint az AI-t önálló iskolai tantárgyként kellene oktatni – ez az arány megfelel a világ 63 százalékos átlagának.

„Engem nagyon érdekel, hogyan tudnám jobban használni az óráimon a ChatGPT-t, így rengeteg időt eltöltök böngészéssel. Csakhogy aztán kapcsolok: fel kellene készülnöm a másnapi óráimra. Vagy dolgozatot kellene javí­tanom… És akkor gyorsan visszanyúlok a régi, megszokott módszereimhez. Nincs elég időm ezzel foglalkozni, és nagyon kevés szó esik arról, hogy kimondottan mi, tanárok, hogyan tudnánk jól használni az eszközt. Így ritkán is alkalmazom. Ez rendkívül szomorú tendencia, hiszen pedagógusként mégiscsak az az elsődleges feladatunk, hogy reagáljunk a világ változásaira, alkalmazkodjunk ahhoz, amiben a diákjaink felnőnek, hogy tudjuk őket segíteni ezen az úton” mondja Kerti Anna, egy fővárosi középiskola magyartanára, egyik alapítója a Lehetőségek a Mai Magyartanításban (LEMMA) nevű szervezetnek, amely fiatal tanároknak szervez szakmai-módszertani programokat.

Nézzük meg együtt!

Kerti Anna 2023 júniusában beszélt egy konferencián az AI oktatásban betöltött lehetséges szerepéről. Most azt mondja, két év múltán „azt tapasztalom, hogy szinte semmi szó nem esik e témáról a közoktatásban. Lehet, hogy van már néhány tovább­képzés, de minimális. Én fiatal vagyok, nem tartok az AI-tól, viszont az idősebb kollégák között vannak, akik még mindig elutasítják, és félelmet vált ki belőlük”. Szerinte a ChatGPT korai felhasználói azt tapasztalhatták, hogy rengeteget hibázik az eszköz, és ez sokak érdeklődését visszavetette, pedig manapság már jóval használhatóbbak a chatbotok.

Kerti Anna PPT (vizuális prezentáció) készítésére használja a ChatGPT-t, ezzel lerövidítheti az órára való felkészülést. „Nem annyira ügyes, de ha adok neki egy jó forrást, amiből dolgozhat, akkor megcsinálja.” A diákokkal volt olyan projektjük, amikor az volt a téma, hogy mi az a vers. „Kértem a ChatGPT-t, írjon a nyárról egy szimbolista, egy kubista verset, egy szabadverset, egy klasszicistát, aztán megnéztük, hogy az AI-nak, nyilván nagyon sok szöveg ismeretében, mi az elképzelése arról, mi a vers. Ez izgalmas kísérlet volt.” Anna szokott a diákokkal képgenerálást is végeztetni: Akhilleusz pajzsát az Iliász igen részletesen leírja, ezért a tanárnő azt kérte a diákoktól, jegyzeteljék ki, mik vannak a pajzson, fogalmazzák meg, hogyan képzelik el, és táplálják be a ChatGPT-be, hogy az így készítsen erről képet. „Elsőre csinált furcsaságokat, így azt gyakoroltuk, hogy akkor lesz jó eredmény, ha jó promptot (azaz utasítást, iránymutatást) kap az eszköz. Egy ilyen feladaton keresztül nyilván jobban megmarad a diákban, hogy mi is van azon a pajzson, mintha csak olvas róla.”

Kerti Anna mindig hangsúlyozza a diákjainak, hogy nagyon kritikusan álljanak ahhoz, amit a ChatGPT mond. „Sokat használják, de leginkább arra, hogy csaljanak és megússzák a munkát.” Az AI használata a pedagógus szerint nem annyira az értelmi képességektől függ, mint inkább attitűd kérdése. Jelenleg a legnagyobb akadálynak azt tartja, hogy a telekommunikációs eszközök gyakorlatilag ki lettek tiltva az iskolákból. Laptopot lehet ugyan használni, de ezekkel is mindenféle gond van: lassúak, nem elég a sávszélesség az iskolában, vagy nincs elég konnektor, nincs hosszabbító, elosztó… „Tanórai célra kivetethetem a zárt szekrényből a mobiltelefonokat, de mire a gyerekek elmennek érte, bekapcsolják, megnézik a bejövő üzeneteiket, elkezdenek válaszolgatni rá… Arra is kell figyelni, hogy az óra végén visszarakják a szekrénybe a mobilokat. Ez mind idő és bonyodalom. Egy negy­venöt perces órából maximum egy tíz-tizenöt perces feladatot tudok így kiadni. Ilyen körülmények között egy új eszköz használatának a megtanulása szinte lehetetlen.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.