A kínai orvoslás titkai

Vény nélkül

Tudomány

A nyugati tudomány eddig visszafogott kritikával illette a kínai orvoslást, ám ennek lassan vége.

Noha mindig akadtak, akik a nyugati tudomány standard fogalomkészletét, módszertanát és a spiritualitásra keveset adó szemléletét kérték számon a kínai orvosláson, mások megértőbbek voltak vele: tudásunk természetes határait és a praktika kétségbevonhatatlan, bár nehezen magyarázható eredményeit emlegették. A két gondolkodásmódot azonban soha nem sikerült integrálni – nem véletlenül.

Ötöl, hatol

A nyugati orvoslás képviselői mindig éltek a gyanúperrel, hogy a távol-keleti „módszertan” valójában a hagyományos keleti bölcseleti rendszerek (például taoizmus) fogalmait felhasználva a népi gyógyászat valóban hatásos elemeit és a színtiszta babonán alapuló kuruzslást szintetizálja. De a kritikával illetett korpusz valahogy megfoghatatlannak tűnt. Ráadásul képviselői maguk is kedvtelve alkalmazzák a modern orvostudomány számos leleményét – persze anélkül, hogy a mögötte álló, természettudományosan megalapozott világképet és tudományos logikát magukévá tennék.

false

Alan Levinovitz, aki egyetemi tanárként kínai filozófiát és vallástudományt ad elő a James Madison Egyetemen, két évvel ezelőtti, a slate.comon megjelent írásában elég hatásosan kérdőjelezi meg a kínai orvosi praxis történeti értékét, ha úgy tetszik, ősiségét. Levinovitz egy másik amerikai tudós, Kim Taylor könyvét idézve emlékeztet arra az állítólagos beszélgetésre, ami a már hatalmon lévő Mao Ce-tung és orvosa között zajlott: a nyugati egyetemen iskolázott doktor felvetésére, mely szerint zavarba ejtő számára az ősi kínai orvosi könyvek fogalomrendszere, a Nagy Kormányos megjegyezte, hogy semmire sem tartja ezt a „tudományt”, nem hisz benne, és nem is kér belőle. Ennek dacára Mao amellett tette le a garast, hogy támogatni kell, és erre számos oka volt. Tisztában volt azzal, hogy (akkor még csak) félmilliárd ember orvosi ellátásáról kell gondoskodnia, ám a nyugati orvoslásban járatos szakember alig akadt, ráadásul a kínai parasztok százmilliói amúgy is a régi praktikákban bíztak, azoktól reméltek gyógyulást. Ám ahhoz, hogy a tradicionális kínai gyógyászat betöltse új szerepét, szükség volt valamiféle egységesítésre. Mao szeme előtt a hagyományos gyógyászat és a nyugati biomedicina szintézise lebegett – a marxista dialektika logikája szerint. Csakhogy ekkor egységes kínai orvoslás sem létezett, helyette párhuzamosan élt temérdek egyéni praxis és egymással sem kvadráló teoretikus megfontolás. A gyógyítók démonológiát, asztrológiát és egyéb spirituális mondanivalót ötvöztek a klasszikus orvosi könyvek anyagaival, s a népi bölcsességeket és a személyes tapasztalatot bizonytalan arányban vegyítő gyakorlatuk egymással is összemérhetetlen volt.

Mao jól tudta, hogy egy ilyen katyvaszt nem lehet eladni a nyugatiaknak, hiszen a helyiek sem voltak vevők rá, ezért két irányba próbálta „fejleszteni”: belső használatra, illetve „exportra”, a nyugatiak számára is emészthető formában. Olyan orvosi könyveket íratott, amelyek – a valóságra rácáfolva – praktikus és teoretikus egészként közelítették meg a témát, s ezeket az újonnan alapított akadémiákon kezdték oktatni mint „hagyományos kínai orvoslást”. Levinovitz szerint azonban szó sincs hagyományokról, és a legfőbb feladat, vagyis a téma „tudományosítása” alapvetően reménytelen vállalkozás volt, hiszen egymással és önmagukkal is ellentmondásban lévő elemeket kellett volna összepasszítaniuk. A blöff azonban bejött, és az új/régi kínai orvoslás alapvető fogalmai, a holisztikus szemlélet (zheng ti guan nian) és a „megelőző kezelés” megkezdte világhódító útját.

A létrejövő orvoslási gyakorlatnak kezdetben számos kínai kritikusa akadt, ám az érveiket Maóék azzal söpörték le, hogy csak a nyugati gondolkodásmód fertőzte meg elméjüket (és még örülhettek is, ha ennyivel megúszták). Ennek ellenére Nyugaton is sokan bekapták a csalit, amikor azt kezdték hangoztatni, kár lenne számonkérni a természettudományok normáit a kínai gyógyászaton, mivel annak alapelvei egyáltalán nem érthetők meg a mi fogalmainkkal. De Levinovitz épp az ilyen megközelítések miatt írja, hogy – még ha helyt­álló lenne is ez a bizonyíthatatlan tétel – a kínai orvoslás sem afféle misztikus tárgy, amivel kapcsolatban ne lehetnének kételyeink. De ne szaladjunk előre!

Tűz, ló, ginzeng

Persze a Mao vezette sztenderdizáció magában még kevés lett volna, hogy biztosítsa a „hagyományos kínai orvoslás” nyugati reputációját, ehhez szenzációs eredmények kellettek. Ezt szolgálta a hetvenes években csúcsra futtatott, az akupunktúrás érzéstelenítés kivételes hatékonyságáról szóló kampány, kihasználva a nyugati megfigyelők kíváncsiságát és gyakori félreértéseit. Például ilyen félreértés volt az akupunktúrás érzéstelenítés után vakbélműtéten áteső New York Times-szerkesztő története 1971-ben, ami úgy vált szenzációvá, hogy a szerző, James Reston világosan leírta, hogy a pekingi Antiimperialista Kórházban elvégzett beavatkozás előtt nagyon is nyugati módon érzéstelenítették, és csak a műtét után kapott akupunktúrás kezelést, hogy elmúljanak hasi fájdalmai, melyek egy idő után amúgy is enyhülni szoktak.

Tűhegyre tűzve

Tűhegyre tűzve

 

A nyugati sikert látva a kínai propagandagépezet nagyobb fokozatra kapcsolt: csodálatos, akupunktúrával megalapozott műtétekről adtak hírt, melyek kapcsán a nyugati tudományosság szkeptikus képviselői eléggé el nem ítélhető módon rendre úgy vélekedtek, hogy tudatos hamisításról és félrevezetésről van szó. Ilyen lehetett például az a „prezentáció”, amikor a neves brit sinológus és biokémikus, Joseph Needham jelenlétében egy nyitott szívműtétet is végrehajtottak altatás és, ami még meglepőbb, mesterséges lélegeztetés nélkül! Levinovitz szerint viszont e fájdalomcsillapító praxis még csak ősinek sem mondható: a Han-dinasztia korában élt legendás orvos, Hua Tuo (140–208) műtött először érzéstelenítéssel, a célra nem az amúgy általa is preferált tűket alkalmazta, hanem cannabis és bor bódító elegyét, de lelkiismeretes modern kori utódai sem bízzák betegeiket az akupunktúrára. A kínai propaganda azonban remekül ismerte fel a nyugati ember csoda utáni vágyát – például sokan még azt is bevették és beveszik ma is, amit a Ma Jixing nevű szerző írt 1954-ben, hogy egyetlen akupunktúrás pont stimulálásával elmúlik mindenfajta krónikus betegség, emésztési zavar, lábfájás, sőt a neuraszténia is.

Ráadásul az akupunktúra csupán egy a kínai gyógyászat sikerre vitt módszerei közül! Igaz, hogy a maói reform nyomán kiiktatták a démonológiával és ördögűzéssel kapcsolatos megfontolásokat, amelyek végképp összeegyeztethetetlenek voltak a marxizmus–leninizmussal, ám sajnos nem iktatták ki az amúgy hatástalan állati eredetű medicinák gyógyhatásába vetett hitet, ami rengeteg élőlénynek okoz szenvedést, sőt egész fajokat taszít a kihalás szélére (lásd Ökológiai katasztrófa című keretes írásunkat), gondoljunk csak a medvefarmok rendszeresen lecsapolt epéjű foglyaira! (Tudjuk persze, hogy a nyugati orvoslás fejlődéséhez szükséges kísérletek állati alanyairól is állandó vita zajlik, ám azok nem veszélyeztetett, szigorúan védett fajok példányai!)

A kínai orvoslás sikerének elemzésekor nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy kiválóan alkalmas megannyi embertársunk spiritualitás iránti éhségének csillapítására. Ráadásul a misztikus keleti tudásban bízva azok is hajlamosak elfogadni, akik a tévén keresztül Jézus erejével távgyógyítót kóklernek tartják. Persze azt még a sajátosan szinkretikus kínai orvoslás legelszántabb kritikusai is elismerik, hogy a praxisban rejlik némi gyógyítási potenciál, bár ilyenkor is inkább „lelki tényezőket”, no és a placeboeffektust szokták emlegetni. Arról azonban szó sincs, hogy azt a nyugati (bizonyítékon alapuló) orvoslással szemben támasztott kemény kritériumrendszert, mely szerint szoros, empirikus, természettudományosan alátámasztható kapcsolatnak kell lennie a felállított diagnózis, az alkalmazott terápia és a kezelés eredménye között, a kínai orvoslás teljesítené. Ha a beteg meggyógyul, abban minden bizonnyal kevés szerepet játszik a kínai medicina által öszvéresített premodern keleti metafizika – így jobban tesszük, ha sikerének kulcsát csoda helyett a csodavárásban keressük.

Ökológiai katasztrófa

Felsorolni is nehéz azokat a fajokat, melyek azért kerültek a kihalás szélére (vagy tűntek el eredeti élőhelyükről), mert valamely testrészük fontos szerepet játszik a hagyományos kínai orvoslás elméletében és praxisában – persze anélkül, hogy e szerveknek igazolható gyógyászati hatása volna. Tigris- és medvefajok, orrszarvúk és szajga antilopok, ráják, csikóhalak, cápák, teknősök: az orvvadászok semmit sem kímélnek, ha ki kell elégíteni a placebón kívül másnak nem minősíthető szárított, őrölt állati szervek iránti szükségletet. És akkor nem is szóltunk azokról az állati szervezet által kiválasztott anyagokról, melyeket a még élő áldozatokból nyernek! A lecsapolt epéjű medvék szenvedését, úgy tűnik, az sem enyhítheti, hogy immár szintetikus medveepe is előállítható: a kínai orvosok jó része szerint ebből ugyanis hiányzik az igazi gyógyító erő, mi több, a gyógyulni vágyó ínyencek már a fogságban tartott medvéket sem tartják sokra, nekik a vadonban kilőtt egyedek epéje kell.

Kis-Kína Pestújhelyen

Észak-pesti Egészségliget néven álmodta meg az egykori szovjet katonai kórház területének fejlesztési koncepcióját a XV. kerületi önkormányzat. Uniós forrásokkal nem számolnak, annál inkább a kínai befektetőkkel, akik hagyományos gyógyászati centrumot hoznának létre, a térségben egyedülálló módon. A Közép- és Kelet-európai Hagyományos Kínai Orvoslás Oktató és Gyógyító Központja néven működő intézményben – ami az egykori sebészeten rendezkedne be – a tervek szerint nemcsak gyógyítanának, hanem kutatnának és oktatnának is.

A vs.hu cikke szerint László Tamás, a kerület korábbi fideszes polgármestere a közmeghallgatásokon rendre a gyógyászati centrum létrehozása mellett érvel, leginkább azt hangsúlyozva, hogy megállapodás született a magyar és kínai kormány között, Orbán Viktor és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök tavaly februárban Pekingben olyan egyezményt írt alá, amelyben egyebek mellett szó esik egy hagyományos kínai orvosi központ magyarországi létrehozásáról. A kínai orvosok Magyarországra csábítása érdekében pedig már Orbán útja előtt, 2013 végén úgy módosították a törvényt, hogy elismerik a kínai diplomát, ha a kérelmező igazolja, hogy nem tiltották el odahaza a foglalkozás gyakorlásától. A jelenlegi hatalom eltökéltségét jelzi az október végén, az Emberi Erőforrások Minisztériuma által szervezett Ősi tudás új utakon című konferencia is, ami az első, a kormány nyílt támogatását élvező kínai gyógyászati szakmai esemény volt.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.