Kiállítás

Vérkörséta

Szívdobbanás. A kardiológia múltja és jelene

  • - kovácsy -
  • 2012. július 14.

Tudomány

A régi Tabán kevés megmaradt épületének egyikében, Semmelweis Ignác eredetileg a 18. század végén épült szülőházában most kézzelfoghatóan valóságos tartalommal telik meg a túlhasznált "időutazás" kifejezés.

Nemcsak a korszerű információs technikák használata, hanem a kiállítás látványos dizájnja (a Heonlab csoport munkája) is megröpteti a látogatót, aki önnön zsigeri létezésének belsejében érezheti egyszerre kívül és belül önmagát. Enyhén szólva nem mindennapos tapasztalat ez a mai kultúrafojtogató világban.

 


Fotó: A szerző felvétele

 

25-35 dekás, vagyis testtömegünkhöz képest igencsak szerény méretű szívünk egy átlagos emberélet során 2,5 milliárdszor húzódik össze, vagyis messze a legtöbb erőfeszítést teszi életben tartásunkért. Nem véletlen, hogy a tudomány előtti hiedelmek is hangsúlyozták a jelentőségét. Még Dionüszosz szívét is félretették a titánok, miután a tulajdonosát megfőzték és elfogyasztották - így aztán apja, Zeusz hathatós közreműködésével a bor és a mámor majdani istene másodszor is megszülethetett. Hippokratész viszont már természettudományosnak minősíthető megállapításokat tett, amikor a szív és az erek összefüggéséről, szakadatlan mozgásukról beszélt, évezredekkel előzve meg William Harveyt, aki a 17. század elején foglalta össze és rendszerezte a szívről és a vérkeringésről addig felhalmozódott ismereteket, beleértve az olyan részleteket is, mint a kis- és a nagyvérkör létezése.

Önbensőnkben, a véráramba kerülő, majd elhasználódó oxigén átalakulását szemléltető, kékből vörösbe hajló, majd visszakékülő, mindazonáltal visszafogott és erőszakmentes színeffektusok között haladva az orvostudomány fejlődését száraz és nedves preparátumok (vagyis emberdarabok), továbbá egyre pontosabb és részletesebb ábrák közvetítésével élhetjük át. Már a kiállítás első termében előreszaladhatunk az időben, és mintegy önjáró és tudatos katéterként egy, a mennyezetről függő - úgymond - artériarészletbe bújva képernyőn szemlélhetünk meg egy jelenkori szívbillentyű-beültetést. Talán nem is a feltárt szív önfeledt lüktetése a legmegrázóbb, hanem egyrészt az élő testen ejtett metszés látványa (szinte érzékelni véljük a szike alig hallható sercenését), másrészt a kiszolgáltatottságnak és ellenpontjának, a beavatkozást végző orvosok felelősségének a tudata. Valamelyest távolabbi érzésként hozza ránk a szívbajt az a tárló, amely riasztóan megcsillanó bordavágók, sebkampók (sőt sebterpesz!), érfogók sorával kelti azt a benyomást, hogy érzékeny fizikai bensőnkben alkalomadtán bizony, nem a legfiligránabb eszközökkel kotorásznak, miközben pedig gyógyulásunk esélyei egyre csak növekednek. Akkor is így van ez, ha a szív- és érrendszeri megbetegedések változatlanul a legfőbb haláloknak számítanak, miután a harmincas években átvették a statisztikák vezetését a fertőző betegségektől - legalábbis a fejlett világban.

A kiállítás a szívvel kapcsolatos ismeretek fejlődésének bemutatása mellett bőséges áttekintést ad a magyarországi szívgyógyászat kezdeteiről, a "kopogtatási és hallgatódzási" eljárásokról, mely utóbbiak során hangtömesz (sztetoszkóp) segítségével eszközöltetett a kórhatározat (diagnózis). (Régi fénykép mutatja a reményteli magabiztosságot, amellyel a kackiás bajszot viselő, láthatóan kitűnő egészségnek örvendő kórházi ápolt állja görnyeteg és gondterhelt orvosa hallgatózását.) A régi hangtömeszek mellett a vérnyomásmérés számos korai eszközét is megvizsgálhatjuk, akinek pedig van kétdimenziós QR kódok feloldására alkalmas készüléke, rögtön bele is hallgatózhat különféle szívhangokba. Akinek nincs, ugyanezt megteheti a múzeumpedagógiai teremben, ahol megszemlélheti például annak a szekrény méretű, súlyokkal, kötelekkel, fogantyúkkal felszerelt ácsolatnak, egy univerzális őstornagépnek a reklámját, amelyet szívbetegek rehabilitációjára használhattak. Jobb volna persze, ha maga a szerkezet állna itt szabad kipróbálásra, már amennyiben képes egyáltalán megfelelni az életerős kísérletező kedvűek nyers kihívásainak.

QR-alkalmazási lehetőség híján kénytelenek vagyunk megfosztani magunkat a szívbetegségek megelőzésével kapcsolatos ismeretek jó részétől, így aztán elszántan átlépünk a közelmúltba-mába, a gyógyítás lehetőségeit bemutató részbe. Az úgynevezett invazív (a testbe behatoló) eljárásokat csak a 20. század második felében kezdték alkalmazni, miután biztosítani tudták a nyomás kiegyenlítését a felnyitott mellkasban. De sikeres szívvarratot már 1896-ban készítettek. Addig viszont csak növényi eredetű hatóanyagokkal kezelték a betegségeket - a legismertebb a Magyarországon dísznövényként termesztett piros gyűszűvirág (Digitalis purpurea) leveleiből kinyert digitoxin.

Voltaképpen megnyugodva tapasztalhatjuk, micsoda géparzenál gondoskodik manapság a szívműtétek kedvező kimeneteléről, miközben őszintén reméljük, hogy a testbe épített szívritmus-szabályozók méretének csökkentése terén továbbra is sikert sikerre halmoznak a szakemberek. Ekkor és így végképp egy gombolyagba fonódnak az idősíkok, okosodtunk is, úgyhogy elégedetten léphetünk ki lüktető bensőnkből, hogy lábon hurcoljuk tovább ezt a nedves-ragacsos, viszont egészen jól áttekinthető izét.

A Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet közreműködésével. Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Bp. I., Apród u. 1-3., nyitva október 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.