Tévétorrent

Doctor Foster

Tévétorrent

A nagy kérdés: a megcsalás-e vagy a hozzá törvényszerűen kapcsolódó hazug­ság-e a megbocsáthatatlan? Mi történik az idillel, ha finom szövete felbomlik? Összefoltozni kell vagy szétszaggatni az egészet?

Mindez megjelenik Tom Vaughan családi drámájában, ami címével ellentétben a legkevésbé sem orvossorozat. Angol mértéktartással és lassan adagolt feszültséggel visz végig azon az úton, ahol a családját szilárd és tökéletes háttérnek tudó anya körül sorra jelennek meg egy évek óta szőtt hazugságháló szálai. Lassan, végigjátszva a gyanú, a kételkedés, az önhibáztatás, majd a bizonyosság teljes skáláját úgy, hogy a viszonylag hosszú, egyórás részek mégis szinte feltűnés nélkül pörögnek le. A főszereplőt alakító Suranne Jones anya, feleség, orvos és nő, ha szerepek mögé akarjuk rejteni mindazt, amit játékával megidéz: a visszafojtott kétségbeeséssel párosuló határozottságot. Az ő szemszögéből követjük, hogyan hullik darabjaira egy élet: mert a barátok, a család, a kisebb közösség mindig előbb értesül a hazugságról, mint az érintett. De van-e megbocsátás vagy legalább túllépés és van-e határ, ami eldöntheti, hogy a csalás honnantól kezdve csak szex vagy viszony, vagy kapcsolat? Az idő vagy a szerelem, vagy a bevallás teszi átléphetővé? Egyáltalán azzá teheti-e bármi? És mit lehet tenni, ha nemcsak két ember, hanem gyerekek sorsáról is dönteni kell? Mindez akár közhelyes és unalmas is lehetne, de itt jól működik. Mert ritkán kapjuk meg azt a nézőpontot, ahol a szerepek megfordulnak: ahol nem a hazug, hanem az átvert lesz lépéselőnyben.

Magyar felirat: AnCs

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.