Tévétorrent

Galavant

Tévétorrent

Kosztümös, lovagos, musical, sitcom – ennél nagyobb őrültséget rég lehetett hallani. Hő­sies bátorságra, legalábbis veszett vakmerőségre vall megvalósítani egy ily elvetemült ötletet. A Galavant alkotói viszont nem tököltek, egyenesen a Broadway-musicalek világából szöktek át egy kis csíny­tevésre – és nem is sikerült nekik rosszul. A Galavantben minden van, ami miatt azt mondhatnánk, hogy giccs vagy gagyi – a hős lovag szerelmét ellopja a gazdag király, majd címszereplőnk bosszút esküdve szíve hölgyének megmentésére indul. Eközben énekel. És táncol.

A Galavant direkt klisékből építkezik, s az önirónia és a paródia határvonalán billegve egy naiv és kedves komédiát tár elénk. Nincs nagy CGI-költség, se komoly történelmi háttéranyag. Az elszánt hülyeség viszont sem nem bántó, sem nem igénytelen, viszont kellemesen szórakoztató. Kiszólások, összekacsintások, tudatos anakronizmusok tömkelegét kapjuk, néhol kissé erőltetetten, de többnyire inkább kedélyesen. A humor mind a figurák, mind a dalok, mind a koreográfia egyből feltűnő sajátja, lévén, hogy maguk a dallamok és a táncbetétek is kijátsszák, illetve parodizálják a műfaji sablonokat. A szereplők üdítőek, főleg az infantilis gonosz királyt játszó Timothy Omudson játéka telitalálat. Vinnie Jones pedig már magával a műfajon kívüliségével is igazi humorforrás. Ráadásul mindez rövidke, húszperces részekben. Persze nem kötelező darab, nincs benne az Antiochiai Szent Kézigránát és nem is váltja meg a világot. De azok, akik az efféle műfaji perverziókra nyitottak, meglepően jól szórakozhatnak majd.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.