„Az ÚDP nem nyugszik bele, hogy semmibe vegyék a fiatalokat. Mindenkinek be kell látnia már végre, hogy a fiatalok jövője nélkül Magyarországnak sincs jövője” – áll e rövid, ám annál velősebb mondat a szintén rövid, ám velősnek korántsem mondható, „a párt bemutatkozása” névre keresztelt programszerűségben – kétszer is, bizonyára a nyomatékosítás miatt.
|
Az Új Dimenzió Párt 2013 végén alakult, Facebook-oldaluk január eleje óta aktív, lájkolóik száma már majdnem eléri a hétszázat, alapítói között pedig „csupa fiatal, sorsába bele nem törődő, a fiatalokért tenni akaró, sorsukat szívén viselő emberek találhatók”. Ahhoz képest, hogy a párt csupán néhány hónapos, tevékenységét az év elején kezdte, máris országos listát és 49 helyen egyéni jelöltet sikerült indítania, amiért közel 170 millió forintnyi támogatás ütötte a markukat. Persze meg is dolgoztak érte, fiatal rajongóik közül aktivistákat szerveztek, akik némi költségtérítés fejében nagy örömmel és szorgalommal gyűjtögették az ajánlásokat. „A baráti körön belül gyorsan elterjedt a hírünk, az országos elismertséghez azonban még sokat kell dolgoznunk” – mondta el a magyarnarancs.hu-nak Nagy Gábor, a párt szóvivője. Tekintve, hogy a Heti Válasz nyomán hírbe hozták mind őket, mind az Új Magyarország Pártot Zuschlag Jánossal, talán az országos hírnév is gyorsabban jött a vártnál. Nagy Gábor szerint persze az ÚDP-nek semmi köze a közelmúltban szabadult, egykori MSZP-s parlamenti képviselőhöz, elmondása szerint legalábbis „mi nem kértük, hogy segítsen nekünk, vagy tanácsot adjon”.
Sok segítségre bizonyára nem is volt szükség, a párt honlapján a „Bízz a jövőben! Bízz magadban! Tarts velünk!” csatakiáltás mellett egy világosan és rendkívül egyszerűen megfogalmazott célkitűzés szerepel, miszerint „nem kérünk sokat, de amit kérünk, azt mindenkinek kérjük”, és itt ugrik a majom a vízbe, azaz legyen ingyenes képzés és továbbképzés, otthon- és munkahelyteremtés és ingyenes wifi minden közterületen. És rendben, hogy ezt az ÚDP mindenkinek kéri, de mégiscsak a fiatalok pártjának tartják magukat, így a célcsoport valamelyest szűkül. „Először is a 16–21 éveseket – és a szüleiket – kívánjuk elérni, hiszen ők a pályaválasztók. Az addig rendben van, hogy elmennek ezek a fiatalok egyetemre, de nem mindegy, hogy mire, sok ugyanis a büfészak, mint például a kommunikáció, a kulturális menedzser vagy a rekreáció – mondta az ÚDP szóvivője, majd hozzátette: – Aztán meg kell szólítanunk a 21–25 éves egyetemista réteget is, hogy egyrészt olyan szakok irányába tereljük őket, amiből meg is tudnak élni, másrészt olyan ösztöndíjprogramokban gondolkozunk, melyek lejárta után visszajönnek a diákok.” A harmadik réteg pedig a 25 év felettiek, akik nem tudnak saját vállalkozásba kezdeni, mert nincs hozzá meg a kellő tőke. Mint azt láthatjuk, a fiatalság itthon tartása fontos célja az ÚDP-nek, mint ahogy megannyi más pártnak is, Nagy Gábor szerint azonban ők abban különböznek, hogy cserébe semmiféle elkötelezettséget nem várnak el a fiataloktól.
A pályakezdők támogatásának másik szegmense az állami és önkormányzati lakások rendszere, mely lakásokat először is társadalmi munkával felújítanák, majd bőséges lakhatási hozzájárulással megtámogatva a fiatalok részére bocsátanák. „A vidékről a nagyvárosba felköltözni kényszerülő huszonévesek sokszor rá vannak kényszerülve, hogy másokkal költözzenek össze, a bérleti díjak ugyanis magasak, a szociális körülmények pedig sok esetben nem is 21. századiak” – magyarázta Nagy. A harmadik és szintén fontos pont a munka, a munkához jutás. „Az az egyik legnagyobb baj, hogy kevés fiatal gondol manapság a hiánymunkákra, mint perspektíva. Kevés van például szakápolókból, mezőgazdasági mérnökökből vagy ácsokból. A mezőgazdasági munkáknak igenis vissza kell adni a becsületét, és organikus, családi gazdaságokat kell létrehozni” – mondta el a szóvivő. Hogy az, aki mégsem ezek iránt a szakmák iránt érdeklődik, mit csináljon, arról nem szól a fáma.
Ahogy arról sem, hogy milyen konkrét intézkedésekkel kívánják megreformálni a felsőoktatás büfészakjait, a lakhatási támogatásokat vagy úgy alapból az emberek gondolkodását. Az viszont bizonyos, hogy a fiatalokat érintő problémákról magvas gondolatokat osztanak meg mind honlapjukon, mind a Facebook-oldalukon. Vegyük például a káros szenvedélyek közül a dohányzást, mellyel kapcsolatban az ÚDP felhívja figyelmünket arra, hogy komoly betegségek kialakulásához, sőt, akár halálhoz is vezethet! Jaj! Ráadásul „nem ritka azoknak a száma, akik már az általános iskola alatt túl vannak az első szál cigarettájukon”. (Minden idézet betűhű – F. Zs.) De ne gondoljuk, hogy ez az egyetlen veszélyforrás, az internet világa szintén sok csapdát rejteget az ártatlan felhasználók számára. „A csalók melegágyának számít az internet, hiszen szemrebbenés nélkül kicsalják a gyanútlan emberek adatait, visszaélnek vele és átverik őket.”
A szabadidőnk eltöltése sem mindegy, hol és hogyan történik, a kisebbekre azért kell odafigyelni, mert „manapság egyre korábban kezdenek egymás iránt érdeklődni a fiatalok, nem ritka, hogy már általános iskolában is tapasztalható”, a nagyobbakra pedig azért, mert a feszített munkatempó miatt sokszor elmarad a lazítás. És hogy a nesze semmi, fogd meg jól üzenete mégis pozitív legyen, a Továbbtanulás vagy munka? című posztban elolvashatjuk, hogy „végső soron mindegy, hogy mit választanak a fiatalok, hiszen addig jó míg van választási lehetőségük és az Új Dimenzió Párt azért dolgozik, hogy a fiataloknak mindig legyen választásuk és higgyenek a jövőben”.
A kampány során figyelemfelkeltő akciókra, szórólapokra, kis füzetekre és „olyan megmozdulásokra számíthatnak tőlünk a választók, melyek rádöbbentik őket, hogy van ám itt üzenet is!” – vázolta fel az elkövetkezendő három hét terveit Nagy. Szerinte a párbeszéd egy jó kezdet, de ugyanúgy szükség van a konkrét és mély programok kidolgozására, ráadásul munkájukat ideológiamentesen próbálják véghezvinni, azaz „programok mögé kívánunk beállni és nem akarjuk, hogy a jobb vagy a baloldalhoz soroljanak bennünket”.
Javaslataikkal szeretnék elárasztani a parlamentet, bár tudják, hogy egyelőre naiv elképzelés a bejutás és egy erős 2 százalék megszerzésével már boldogok lennének, 2018-ban azonban már a parlamenti küszöb a cél. „Ebben a kampányidőszakban talán elmegy annak a híre – a külföldön élő fiatalokhoz is –, hogy itt csinálunk valamit, de tudjuk, hogy ez egy hosszú folyamat lesz” – mondta el az ÚDP szóvivője, aki biztos abban, hogy egy alulról szerveződő vidéki párt hitelesebben tud efféle üzeneteket közvetíteni.
Hogy pontosan miféléket, azt meg még van időnk megtudni.