Daróczi Gábor: „Április 8. után nem fogjuk az oktatást ide-oda ráncigálni, mi nem rendezünk ámokfutást”

  • Gera Márton
  • 2018. március 16.

Választás 2018

Karácsony Gergely árnyékkormányának oktatási minisztere szerint már lehet konkrét lépéseket is tenni.
  • „Éppen az a demokrácia alapja, hogy az ember nemcsak azokkal áll szóba, akik ugyanazt mondják, mint ő” – állítja Daróczi Gábor, a Karácsony-árnyékkormány oktatási minisztere.
  • A Romaversitas Alapítvány volt igazgatójával az egyházi iskolákról, az önálló oktatási minisztériumról és a Jobbikról is beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Ha úgy alakul, hogy egy esetleges április 8-i ellenzéki győzelem után önt kérik fel az oktatási tárca élére, mi lesz az első intézkedése?

Daróczi Gábor: Április 9-én lehet üzeneteket küldeni, és már lehet konkrét lépéseket is tenni. A legfontosabb az, hogy a választások után azt az üzenetet küldjük, hogy mindenki nyugodjon meg, nem fogjuk az oktatást ide-oda ráncigálni egyik pillanatról a másikra, mi nem rendezünk ámokfutást.

magyarnarancs.hu: Ez azt jelenti, hogy lassú átalakításra lehetne számítani?

DG: Vannak olyan dolgok, amiket villámgyorsan meg lehet tenni. Például április 9-én már lehet írni egy olyan levelet a Diákhitel 2-t felvett embereknek, hogy ne aggódjanak, mert a tartozásukat elengedjük, vagy a tankötelezettséget felemeljük 18 évre. De mondjuk a Klebelsberg Központ átalakítását nem lehet egyetlen nap alatt végrehajtani. A gyors átalakítások senkinek sem válnának hasznára: a cél nem a 2010 előtti rendszer visszaállítása, de persze nem is a jelenleginek a fenntartása.

false

magyarnarancs.hu: Az ön által is említett, a Jobbik kivételével az összes ellenzéki párt által elfogadott Oktatási minimumban kimondják, hogy visszaadnák az iskolafenntartás jogát az önkormányzatoknak és az önkormányzati társulásoknak. Ezt mennyi idő alatt lehetne véghezvinni?

DG: Ez egy kicsit bonyolultabb. Azt is ki kell találni, hogy milyen feltételekkel lehet átvenni az iskolákat. Annak a járásnak, amelyik például szeretné visszakapni az iskoláit, egészen biztosan kell kezdeni valamit azzal, hogy mit tesz a kis létszámú vagy szegregált iskolákkal. Például nem jöhet létre egy olyan társulás, ami ezeket nagy ívben kihagyja.

magyarnarancs.hu: Az állam jelenleg háromszor annyit költ az egyházi iskolákra, mint az állami intézményekre. Ezzel a helyzettel mit kezdenének?

DG: Nagyon fontos, hogy nem az egyházi iskoláktól kell pénzt elvenni, hogy kiegyenlítsük a helyzetet. A magyar államnak pontosan ugyanannyit kell adni a saját iskoláinak, mint az egyháziaknak, hogy a jelenleg tapasztalható mesterségesen kreált versenyelőny ne létezzen.

magyarnarancs.hu: Van a jelenlegi kormánynak olyan oktatáspolitikai intézkedése, amellyel egyetért?

DG: Van ilyen, például a hároméves kortól kötelező óvodáztatás, amit nemcsak megtartani, hanem megerősíteni kell, és még több tartalommal megtölteni. Jelen pillanatban például hiába kötelező hároméves kortól óvodába járatni a gyereket, sok településen nincs óvoda. De ettől függetlenül ez támogatandó, pozitív intézkedés, amit érdemes továbbfejleszteni.

magyarnarancs.hu: Hogyan vonnák be a döntésekbe az érintetteket, kivel tárgyalnának egy-egy oktatáspolitikai intézkedés meghozatala előtt?

DG: Az egyeztetések rendszerét is ki kell alakítani, mert jelenleg azt látni, hogy a kormány érdemben senkivel nem tárgyal egy-egy intézkedés előtt. Meg kell találnunk azokat a partnereket, akik nem biztos, hogy mindenben egyetértenek velünk, de egészen biztosan nyitottak a valódi kommunikációra. Hogy néhány példát mondjak: a Független Diákparlament (FDP) még mindig a legnagyobb diákszerveződés, velük nem tárgyalni óriási hiba, és logikailag sem állja meg a helyét. A pedagógus-szakszervezeteket meg kell erősíteni, hogy igazán jól tudják képviselni a tagjaik érdekeit. Mondom ezt úgy, hogy benne van a pakliban, hogy adott esetben a minisztérium hivatalos álláspontjával szembe fognak helyezkedni. Csakhogy éppen az a demokrácia alapja, hogy az ember nemcsak azokkal áll szóba, akik pontosan ugyanazt mondják, mint ő.

false

 

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

magyarnarancs.hu: Csak abban az esetben vállalná el az oktatáspolitika irányítását, ha a terület önálló minisztériumot kapna?

DG: Megmondom őszintén, ezen a kérdésen még nem gondolkoztam. De az, hogy egy kormányzatban minek van és minek nincs önálló minisztériuma, szerintem nagyon fontos üzenet. Próbáltam keresni a napokban történelmi példákat, hogy 1848 óta volt-e olyan időszak, amikor nem volt önálló oktatási vagy oktatási és kulturális minisztérium. Lehet, hogy nem voltam elég ügyes, de én nem találtam ilyen időszakot. Nem tudom elképzelni, hogy aki leváltja a Fideszt, az ne csinálna önálló oktatási minisztériumot.

magyarnarancs.hu: Tegyük fel, hogy a választások után létrejön egy baloldal–Jobbik alkotta koalíciós kormány. Egy ilyen felállásban is lenne oktatási miniszter?

DG: Én erre nem is szívesen gondolok. Többek között azért sem, mert hétfőn, a diákok által szervezett beszélgetésen számomra az lett világos, hogy a Jobbik most már körülbelül tudja, milyen lenne a jó oktatási rendszer, az általuk elmondottak nagyon élesen nem is térnek el attól, amit mi gondolunk az oktatásról, egyetlen fontos különbség azonban továbbra is van. Hogy ők azt gondolják-e, a jó iskola mindenkinek jár, vagy azt állítják-e, hogy az nem jár mindenkinek? Másképpen fogalmazva: ha egy-egy konkrét iskoláról beszélünk, akkor lehet, hogy tudják, milyen lenne a jó iskola, de hogy a jó iskolarendszer milyen lenne, azt mintha nem gondolnák jól. Továbbra is azt látom, hogy az ő nemzetfogalmukba mi, romák nem tartozunk bele. És hát a magam részéről – mivel a legalapvetőbb dolgokban szöges ellentétben van a világképünk – semmiféle együttműködést nem tudok elképzelni a Jobbikkal, egyszerűen nem tudom elképzelni azt a szituációt, amikor én együtt dolgozom Dúró Dórával.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.