Kövér betáraz – Lőgyak. a gárdának

  • narancs.hu
  • 2013. november 12.

Villámnarancs

Még hogy sokallja valaki a Vadai Ágnesékre kirótt 130 ezres büntetést; mikor szegény Laci közéjük is lövethetett volna?

„Mostantól cirka 17 millió forintért gyakorolhatnak lőni az országgyűlési őrök egy éven át. Százezer darab kiképzési lőszert rendeltek nekik, s október közepétől egy esztendőre kibéreltek számukra a IV. kerületben egy lőtermet” – írja a Blikk, ami azt jelenti, hogy a fiúk évente négyszer mehetnek gyakorlatra, ahol alkalmanként 50–75 tölténnyel játszadozhatnak.

Legalábbis reméljük, hogy tényleg csak egy kis szórakozásról van szó, hogy feldobják valamivel az unalmas hétköznapokat. Mert igaz ugyan, hogy az őrség papíron fegyveres szerv és többek között Kövér László testi épségéért is felelős, de emlékeink szerint létrejöttét legfőképp azzal indokolta a házelnök, hogy parlamenti ülések során – ha rendbontást tapasztal – csípőből intézkedhessen ő maga is. Csakhogy a törvény szerint a Kövér-őrök „a parlamenti tárgyalási rend fenntartásával kapcsolatos feladatok ellátása során kényszerítő eszközként kizárólag testi kényszert alkalmazhatnak”.

Akkor meg minek a százezer darab lőszer? De ha így áll a dolog, nem lenne  stílusosabb, ha Kövér egy falusi búcsú céllövöldéjébe fizetné be fiait – hátha leesik neki egy-két mézeskalács szív –, természetesen a saját pénzéből?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.