Nagy KDNP-s áttörés: Rétvári Bence megtalálta a nemzet DNS-ét

  • narancs.hu
  • 2015. július 8.

Villámnarancs

Első világháborús kiállítás nyílt a Várkert Bazárban, ahol Rétvári Bence, Balog Zoltán és L. Simon László egyszerre álmodtak egy központi emlékművet Budapestre. Felkészül: Melocco.

Rétvári azzal jött, hogy „a nemzet történelme kicsit olyan, mint a nemzet DNS-e, hiszen ebből ismerhetjük meg a nemzet karakterét, az emberek gondolkodását, a társadalom összetételét”, szerinte „ha Magyarország 1914-ben önállóan alakíthatta volna kül- és hadügyeit, akkor másfajta határai és történelme lett volna Magyarországnak a huszadik században”.

Ha meg Rétvári nagyanyjának áramszedője lenne, ő volna a 66-os villamos, hogy is mi valami hasonló épületes hülyeséget mondjuk.

Vagy inkább hagyjuk ezt Balog Zoltánra? Ő azt üzente a Várkert bazáriaknak küldött levelében: „A huszadik század lelkisége az önzés kiteljesedése egyéni és közösségi szinten, erkölcse pedig követi ezt a képletet: semmi sem tilos, ami nekem jó” – majd, ahogy a Fidesz.hu tudósításából kiderül, „utalva arra, hogy az ölés tilalmát a gyilkolás gépesítése váltotta fel, a hazugság pedig »megtermi a maga gyümölcsét«, példaként hozva, milyen hamis adatokkal bizonygatták igazukat a Párizs környéki béketárgyalásokon az utódállamok”.

Rétvári és Balog eszmefuttatása nyomán – „a nemzet DNS-e”, „a hazugság gyümölcsei” – sejthető, miféle emlékművet akarnak ezek, ám a legfontosabbat mégis L. Simon László ragadta meg, amikor ezt mondta: „Az első világháború narratívája megváltoztathatatlannak tűnik, mégis megváltoztatandó, ha nehéz is egy deheroizált világban megértetni, hogy az elesettek hősök voltak.”

Mit mondhatnánk erre? Reméljük, az új emlékművet is Szabadság térre képzelik, a régi mellé, hiszen annál a másik világháború narratívája már megváltoztatandó volt. Valószínű, hogy Melocco Miklós már úgyis tűkön ül, hogy végre elővezethesse valamelyik tanítványát, és lesz itt mindjárt olyan emlékmű, hogy megint a csodájára jár a világ. És azzal a fránya narratívával is elboldogulnak valahogy: a végén még mi győzünk.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.