Nagy KDNP-s áttörés: Rétvári Bence megtalálta a nemzet DNS-ét

  • narancs.hu
  • 2015. július 8.

Villámnarancs

Első világháborús kiállítás nyílt a Várkert Bazárban, ahol Rétvári Bence, Balog Zoltán és L. Simon László egyszerre álmodtak egy központi emlékművet Budapestre. Felkészül: Melocco.

Rétvári azzal jött, hogy „a nemzet történelme kicsit olyan, mint a nemzet DNS-e, hiszen ebből ismerhetjük meg a nemzet karakterét, az emberek gondolkodását, a társadalom összetételét”, szerinte „ha Magyarország 1914-ben önállóan alakíthatta volna kül- és hadügyeit, akkor másfajta határai és történelme lett volna Magyarországnak a huszadik században”.

Ha meg Rétvári nagyanyjának áramszedője lenne, ő volna a 66-os villamos, hogy is mi valami hasonló épületes hülyeséget mondjuk.

Vagy inkább hagyjuk ezt Balog Zoltánra? Ő azt üzente a Várkert bazáriaknak küldött levelében: „A huszadik század lelkisége az önzés kiteljesedése egyéni és közösségi szinten, erkölcse pedig követi ezt a képletet: semmi sem tilos, ami nekem jó” – majd, ahogy a Fidesz.hu tudósításából kiderül, „utalva arra, hogy az ölés tilalmát a gyilkolás gépesítése váltotta fel, a hazugság pedig »megtermi a maga gyümölcsét«, példaként hozva, milyen hamis adatokkal bizonygatták igazukat a Párizs környéki béketárgyalásokon az utódállamok”.

Rétvári és Balog eszmefuttatása nyomán – „a nemzet DNS-e”, „a hazugság gyümölcsei” – sejthető, miféle emlékművet akarnak ezek, ám a legfontosabbat mégis L. Simon László ragadta meg, amikor ezt mondta: „Az első világháború narratívája megváltoztathatatlannak tűnik, mégis megváltoztatandó, ha nehéz is egy deheroizált világban megértetni, hogy az elesettek hősök voltak.”

Mit mondhatnánk erre? Reméljük, az új emlékművet is Szabadság térre képzelik, a régi mellé, hiszen annál a másik világháború narratívája már megváltoztatandó volt. Valószínű, hogy Melocco Miklós már úgyis tűkön ül, hogy végre elővezethesse valamelyik tanítványát, és lesz itt mindjárt olyan emlékmű, hogy megint a csodájára jár a világ. És azzal a fránya narratívával is elboldogulnak valahogy: a végén még mi győzünk.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.