Nagy KDNP-s áttörés: Rétvári Bence megtalálta a nemzet DNS-ét

  • narancs.hu
  • 2015. július 8.

Villámnarancs

Első világháborús kiállítás nyílt a Várkert Bazárban, ahol Rétvári Bence, Balog Zoltán és L. Simon László egyszerre álmodtak egy központi emlékművet Budapestre. Felkészül: Melocco.

Rétvári azzal jött, hogy „a nemzet történelme kicsit olyan, mint a nemzet DNS-e, hiszen ebből ismerhetjük meg a nemzet karakterét, az emberek gondolkodását, a társadalom összetételét”, szerinte „ha Magyarország 1914-ben önállóan alakíthatta volna kül- és hadügyeit, akkor másfajta határai és történelme lett volna Magyarországnak a huszadik században”.

Ha meg Rétvári nagyanyjának áramszedője lenne, ő volna a 66-os villamos, hogy is mi valami hasonló épületes hülyeséget mondjuk.

Vagy inkább hagyjuk ezt Balog Zoltánra? Ő azt üzente a Várkert bazáriaknak küldött levelében: „A huszadik század lelkisége az önzés kiteljesedése egyéni és közösségi szinten, erkölcse pedig követi ezt a képletet: semmi sem tilos, ami nekem jó” – majd, ahogy a Fidesz.hu tudósításából kiderül, „utalva arra, hogy az ölés tilalmát a gyilkolás gépesítése váltotta fel, a hazugság pedig »megtermi a maga gyümölcsét«, példaként hozva, milyen hamis adatokkal bizonygatták igazukat a Párizs környéki béketárgyalásokon az utódállamok”.

Rétvári és Balog eszmefuttatása nyomán – „a nemzet DNS-e”, „a hazugság gyümölcsei” – sejthető, miféle emlékművet akarnak ezek, ám a legfontosabbat mégis L. Simon László ragadta meg, amikor ezt mondta: „Az első világháború narratívája megváltoztathatatlannak tűnik, mégis megváltoztatandó, ha nehéz is egy deheroizált világban megértetni, hogy az elesettek hősök voltak.”

Mit mondhatnánk erre? Reméljük, az új emlékművet is Szabadság térre képzelik, a régi mellé, hiszen annál a másik világháború narratívája már megváltoztatandó volt. Valószínű, hogy Melocco Miklós már úgyis tűkön ül, hogy végre elővezethesse valamelyik tanítványát, és lesz itt mindjárt olyan emlékmű, hogy megint a csodájára jár a világ. És azzal a fránya narratívával is elboldogulnak valahogy: a végén még mi győzünk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."