Nagy KDNP-s áttörés: Rétvári Bence megtalálta a nemzet DNS-ét

  • narancs.hu
  • 2015. július 8.

Villámnarancs

Első világháborús kiállítás nyílt a Várkert Bazárban, ahol Rétvári Bence, Balog Zoltán és L. Simon László egyszerre álmodtak egy központi emlékművet Budapestre. Felkészül: Melocco.

Rétvári azzal jött, hogy „a nemzet történelme kicsit olyan, mint a nemzet DNS-e, hiszen ebből ismerhetjük meg a nemzet karakterét, az emberek gondolkodását, a társadalom összetételét”, szerinte „ha Magyarország 1914-ben önállóan alakíthatta volna kül- és hadügyeit, akkor másfajta határai és történelme lett volna Magyarországnak a huszadik században”.

Ha meg Rétvári nagyanyjának áramszedője lenne, ő volna a 66-os villamos, hogy is mi valami hasonló épületes hülyeséget mondjuk.

Vagy inkább hagyjuk ezt Balog Zoltánra? Ő azt üzente a Várkert bazáriaknak küldött levelében: „A huszadik század lelkisége az önzés kiteljesedése egyéni és közösségi szinten, erkölcse pedig követi ezt a képletet: semmi sem tilos, ami nekem jó” – majd, ahogy a Fidesz.hu tudósításából kiderül, „utalva arra, hogy az ölés tilalmát a gyilkolás gépesítése váltotta fel, a hazugság pedig »megtermi a maga gyümölcsét«, példaként hozva, milyen hamis adatokkal bizonygatták igazukat a Párizs környéki béketárgyalásokon az utódállamok”.

Rétvári és Balog eszmefuttatása nyomán – „a nemzet DNS-e”, „a hazugság gyümölcsei” – sejthető, miféle emlékművet akarnak ezek, ám a legfontosabbat mégis L. Simon László ragadta meg, amikor ezt mondta: „Az első világháború narratívája megváltoztathatatlannak tűnik, mégis megváltoztatandó, ha nehéz is egy deheroizált világban megértetni, hogy az elesettek hősök voltak.”

Mit mondhatnánk erre? Reméljük, az új emlékművet is Szabadság térre képzelik, a régi mellé, hiszen annál a másik világháború narratívája már megváltoztatandó volt. Valószínű, hogy Melocco Miklós már úgyis tűkön ül, hogy végre elővezethesse valamelyik tanítványát, és lesz itt mindjárt olyan emlékmű, hogy megint a csodájára jár a világ. És azzal a fránya narratívával is elboldogulnak valahogy: a végén még mi győzünk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.