Igazgatóválasztás a Pécsi Nemzeti Színházban

Főszerepben az Első sírásó

Színház

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

A Pécsi Nemzeti Színház (PNSZ) utolsó két progresszívebb időszaka Balikó Tamás igazgatói korszakához kötődik, az egyik az igazgatóságának első éve volt (amikor Szikora Jánossal közösen irányították a színházat), a másik, jelentősebb időszak pedig Balikó vezetésének utolsó öt esztendejére esett, ekkor dolgozott itt többek közt Mohácsi János rendező is. A színház neve összefonódott a Pécsi Országos Színházi Találkozóval is, amelynek a végromlását szimbolikusan Vidnyánszky Attila sértődéséhez kötik: a Mesés férfiak szárnyakkal című rendezésének szakmai vitáján közhelyesnek nevezték az előadást, mire ő egy széket felrúgva, feldúltan távozott. Pécsett időnként fel-felbukkant olyan vélemény is, hogy Lipics Zsolt 2020-as kinevezése is Vidnyánszky legendás „Pécs-utálatához” kötődik – értsd: nehogy már egy komoly szakember vezesse a színházat. Bár Lipics Zsolt és művészeti vezetője, Vidákovics Szláven eredetileg nem tartoztak a Fidesz holdudvarába (azóta „ráégtek” a pártra), megválasztásuk mellett szakmai érveket meglehetősen nehéz lett volna felsorakoztatni olyan ellenfelekkel szemben, mint például Bodor Johanna és Udvaros Dorottya párosa. Már akkor kiderült, hogy a döntést politikusok hozzák meg, a meghallgatásokkal, bizottságokkal tarkított igazgatóválasztás csak a látszatdemokrácia kelléke. A 2019-ben módosított színházi törvény radikálisan átrendezte a viszonyokat: az önkormányzati színházak fölé a kormány gyakorlatilag politikai felügyeletet épített ki. A törvény kimondja, ha egy önkormányzati színház állami támogatást kap, az igazgató kinevezése csak a minisztérium jóváhagyásával történhet meg. A „közös fenntartás” elvben együttműködést jelentene, a gyakorlatban inkább kormányzati vétójogot.

A modell lényege: vagy elfogadja az önkormányzat a gyámságot, vagy lemond az anyagi támogatásról. A központi elvonások miatt (Pécset 6,5 milliárdos ilyen teher sújtotta 2025-ben) egy megyei jogú város önmagában nem képes fenntartani már a színházát, így a városok kénytelenek voltak belépni a közös fenntartói rendszerbe – elveszítve döntő szavukat a színházak vezetőinek kiválasztásában.

„Ez az ítélet!”

Sok szempontból tipikus a PNSZ esete.

A város – ellenzéki vezetésének próbálkozásai ellenére – kénytelen volt 2020-ban a minisztérium által támogatott Lipics Zsoltot elfogadni. Bár Lipics pécsi színész, a pályázatát több szakmai szervezet vitatta, mondván, nem rendelkezik megfelelő vezetői tapasztalattal. Pécs ekkori meghunyászkodásához az egri példa nagyban hozzájárult: ott komoly konfliktus bontakozott ki a Gárdonyi Géza Színház körül. Az önkormányzat – szintén ellenzéki vezetéssel – nem a minisztérium által preferált jelöltet támogatta. A kulturális tárca megvétózta a döntést, és saját jelöltjét ültette a színház élére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.