Visszhang: film

A filmmesélő

  • 2025. június 4.

Visszhang

Egyszer volt, hol nem volt, az Óperenciás sivatagon is túl, éldegélt egy szegény salétrombányász az ő világszép feleségével és négy feltűnően karakteres gyermekével.

A bányász csak bányászta a salétromot, míg a felesége otthon főzött, mosott, takarított (különösen a mindent belepő porral vívott reménytelen küzdelmet, lévén a bánya maga a sivatag, a bányászat meg külszíni robbantásos), és közben elvágyakozott a romantikus rádiós szappanoperák világába. Ha Chilében a hatvanas években lett volna tévé, akkor biztos azt nézte volna. A család egyetlen szórakozása a mozi volt, ahová szépen felöltözve minden vasárnap ellátogattak, és a vacsoránál lelkesen idézték fel John Wayne és a többi filmsztár kalandjait. Aztán a családfő balesetben megbénult, már csak a borosüveget tudta a szájához emelni, a bányavállalat nem fizetett kártérítést (még csak kezdik szervezni magukat a munkások), a házikójukban is csak úgy tudnak maradni, hogy anya latba veti az ő világszépségét az utána már régen epekedő német főmérnöknél. Ennél is nagyobb baj azonban, hogy a mozira már nem futja – csak az egyiküknek, aki majd elmeséli, hogy mit látott. És a legkisebb gyerek, az egyetlen lány annyira tehetségesen mesél, hogy híre megy a szegénynegyedben, és akinek nincs pénze mozijegyre, az fillérekért élvezheti a lány a filmnél nem egyszer izgalmasabb előadását, amelyet végül már egy rögtönzött színpadról prezentál, így biztosítván a család megélhetését. Különösen azután, hogy anyának elege lesz az ápolásból meg a nyomorúságból és elmegy, hogy végre a „saját életét” élhesse, de előbb megígérteti kiskamasz lányával, hogy ő is a „saját életét” fogja élni. Ami bármilyen más kontextusban a női elnyomattatásból való szabadulás igényének megfogalmazása lenne, ám egy egyáltalán nem erőszakos, hanem kiszolgáltatott férfival és négy kiskorú gyerekkel a háttérben igencsak furcsa hallani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.