Visszhang: koncert

Concerto Budapest: Magyar Kincsek – Bartók ünnep

Visszhang

Háromnapos, teljességre törekvő fesztivált rendezett a Concerto Budapest Bartók Béla halálának 80. évfordulója alkalmából.

A hat koncerten bemutatták az életmű minden versenyművét, a Concertót és az egyetlen operát, de hallhattunk szinte minden alkotói korszakból egy-egy kamaradarabot is. A jól ismert művek izgalmasan és szépen szóltak, a zenekar technikai felkészültségéről és a zeneszerző iránti alázatáról tanúskodva. Mind a hat koncert remek volt, de közülük is kiemelkedett A Kékszakállú herceg vára Horti Lillával és Sebestyén Miklóssal, a fesztivál művészeti vezetője, Keller András vezényletével. A héten két másik előadásban már hallhattuk a művet. Először Fischer Ivánnal és a Fesztiválzenekarral, majd Vashegyi Györggyel és a Nemzeti Filharmonikusokkal. A mostani előadás messze felülmúlta érzékenységében és technikai megvalósításában a másik két interpretációt. Tiszteletadás vezérelte az előbb említetteket is, de a tisztelet­adáson csak a Concerto Budapest látott túl. Megmutatta, hogy az opera nem a zengzetes fortékról szól, hanem arról, amit a hetedik ajtó becsukódása mutat meg. Ennek jegyében az utolsó ajtó zenekari betétje nemcsak hogy felvette a versenyt az ötödik ajtó katartikus fortéjával, de túl is harsogta azt. A Concerto Budapest nem csupán a darab lendületével és izgalmas pontjaival foglalkozott, nem csupán a jól ismert ajtókat mutatta meg – a nagy zeneszerző mellett magára az emberre is emlékezhettünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.