Visszhang: film

Bent

Visszhang

Vaszilisz Katszupisz fik­ciós debütfilmje több magot is elvet, de végül egyiket sem bontja ki, vagy nem úgy, ahogy kezdetben ígérte.

Egyfelől, ott van egy szubverzív rablásos film sugallata: Nemo (Willem Dafoe) a balul elsült műtárgyrablást követően egy manhattani luxuslakásban ragad víz, gáz és (közvetlen vagy digitális) emberi kontaktus nélkül. Az ő és titokzatos megbízói számára mesés vagyont ígérő alkotások (főként Schiele-festmények) a fogságban haszontalanná és értéktelenné válnak, ahogy a pazarul berendezett rezidencia kényelmi funkciói is.

Bár a film hordozza a Minden odavannal és a Számkivetettel rokon túlélődrámák jegyeit is, Katszupisz hamar világossá teszi, hogy őt inkább a filozófiai, sőt esztétikai futamok izgatják. Aranykalitkában rekedt rablója maga is flörtöl a művészettel, és szorult helyzetében az egyetemes értékekről, a tárgyak, az anyagi jólét hasznosságáról kezd elmélkedni. Szerszámok híján a milliókat érő bronzszobrocska pajszerként talál új funkciót, a lakás díszeiként szolgáló ritka egzotikus halak szusiként hasznosulnak, a válogatott dizájnerbútorok pedig létraként vezetnek a reménybeli szabadulásig. A film abszurditásával még a Lántimosz-féle görög weird wave darabjait is megidézi.

Az élő Schiele-figurára hajazó Dafoe a szokott intenzitással alakítja a testi-lelki purgatóriumban vergődő tolvajt; csak neki köszönhető, hogy az izgalmas koncepciót hamar kimerítő film lassabban válik unalmassá. Az utolsó harmadban az az érzésünk, hogy a rendező csak ismétli magát, és a film legalább fél órával hosszabb a kelleténél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.