Visszhang: film

Bent

Visszhang

Vaszilisz Katszupisz fik­ciós debütfilmje több magot is elvet, de végül egyiket sem bontja ki, vagy nem úgy, ahogy kezdetben ígérte.

Egyfelől, ott van egy szubverzív rablásos film sugallata: Nemo (Willem Dafoe) a balul elsült műtárgyrablást követően egy manhattani luxuslakásban ragad víz, gáz és (közvetlen vagy digitális) emberi kontaktus nélkül. Az ő és titokzatos megbízói számára mesés vagyont ígérő alkotások (főként Schiele-festmények) a fogságban haszontalanná és értéktelenné válnak, ahogy a pazarul berendezett rezidencia kényelmi funkciói is.

Bár a film hordozza a Minden odavannal és a Számkivetettel rokon túlélődrámák jegyeit is, Katszupisz hamar világossá teszi, hogy őt inkább a filozófiai, sőt esztétikai futamok izgatják. Aranykalitkában rekedt rablója maga is flörtöl a művészettel, és szorult helyzetében az egyetemes értékekről, a tárgyak, az anyagi jólét hasznosságáról kezd elmélkedni. Szerszámok híján a milliókat érő bronzszobrocska pajszerként talál új funkciót, a lakás díszeiként szolgáló ritka egzotikus halak szusiként hasznosulnak, a válogatott dizájnerbútorok pedig létraként vezetnek a reménybeli szabadulásig. A film abszurditásával még a Lántimosz-féle görög weird wave darabjait is megidézi.

Az élő Schiele-figurára hajazó Dafoe a szokott intenzitással alakítja a testi-lelki purgatóriumban vergődő tolvajt; csak neki köszönhető, hogy az izgalmas koncepciót hamar kimerítő film lassabban válik unalmassá. Az utolsó harmadban az az érzésünk, hogy a rendező csak ismétli magát, és a film legalább fél órával hosszabb a kelleténél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.