Visszhang: film

Bent

Visszhang

Vaszilisz Katszupisz fik­ciós debütfilmje több magot is elvet, de végül egyiket sem bontja ki, vagy nem úgy, ahogy kezdetben ígérte.

Egyfelől, ott van egy szubverzív rablásos film sugallata: Nemo (Willem Dafoe) a balul elsült műtárgyrablást követően egy manhattani luxuslakásban ragad víz, gáz és (közvetlen vagy digitális) emberi kontaktus nélkül. Az ő és titokzatos megbízói számára mesés vagyont ígérő alkotások (főként Schiele-festmények) a fogságban haszontalanná és értéktelenné válnak, ahogy a pazarul berendezett rezidencia kényelmi funkciói is.

Bár a film hordozza a Minden odavannal és a Számkivetettel rokon túlélődrámák jegyeit is, Katszupisz hamar világossá teszi, hogy őt inkább a filozófiai, sőt esztétikai futamok izgatják. Aranykalitkában rekedt rablója maga is flörtöl a művészettel, és szorult helyzetében az egyetemes értékekről, a tárgyak, az anyagi jólét hasznosságáról kezd elmélkedni. Szerszámok híján a milliókat érő bronzszobrocska pajszerként talál új funkciót, a lakás díszeiként szolgáló ritka egzotikus halak szusiként hasznosulnak, a válogatott dizájnerbútorok pedig létraként vezetnek a reménybeli szabadulásig. A film abszurditásával még a Lántimosz-féle görög weird wave darabjait is megidézi.

Az élő Schiele-figurára hajazó Dafoe a szokott intenzitással alakítja a testi-lelki purgatóriumban vergődő tolvajt; csak neki köszönhető, hogy az izgalmas koncepciót hamar kimerítő film lassabban válik unalmassá. Az utolsó harmadban az az érzésünk, hogy a rendező csak ismétli magát, és a film legalább fél órával hosszabb a kelleténél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.